Gå til innhold
Arkivverket

Maren Olsdatter f ca 1700, gift med Nils Jensen Segelfore i Rødøy


Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Jeg søker aner på min formor Maren Olsdatter, som var gift med Nils Jensen Segelfore i Rødøy. Det var skifte etter Nils 09.09.1734, og de hadde disse barna:

1)Johannes født ca 1725

2)Sara født ca 1728, og gift med Hans Christensen Mygen(skifte i Segelfore 08.09.1759). Hun var 34 år da hun døde i 1762. Disse er blant mine aner gjennom sønnen Nils

3)Jacob Nilsen født ca 1734

4)Gjertrud Nilsdatter

 En kommer inn på disse i en gammel webdebatt på Digitalarkivet(Webdebatt 66852 hvis det ikke går med lenke). Forsøker meg på lenke:

 

/forum.arkivverket.no/topic/152217-66852-femris-i-gildeskaal-skifter-1700-tallet/

 

Skiftet etter Nils Jensen Segelfore 09.09.1734:  http://arkivverket.no/URN:sk_read/24840/52/?size=full&mode=0

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen Ann-Mary. Lurer jo på om noen nå vet noe mer sikkert om hvem Maren Olsdatter var. Kan også nevne at ektemannen Nils var fra Strømdalen i Hemnes. Har letet etter

giftermål mellom Nils og Maren der tidligere, men fant det ikke da. Hvis de ble gift i Rødøy er det jo umulig å finne, for der er det ikke kirkebøker før 1739. Nils og barna er også nevnt ved skiftet etter hans morsøster Eva Nilsdatter i Nord-Værnes i Rødøy i 1751, men da er jo ikke Maren nevnt. Det er fra det skiftet jeg har fødselsår på de 2 sønnene(Johannes som var 26 år i 1751, og Jacob som var 17 år

i 1751)

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved manntallet 1701 var Ole Taraldsen på 39 år oppsitter i Segelfore i Rødøy. Kan dette være Marens far, og i såfall har jo da Nils overtatt i Segelfore etter sin svigerfar?: 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=mt18001701&gardpostnr=183&merk=183#ovre

 

 

 

Ved esktraskatten 1721 for Helgeland var han enda i Segelfore:  

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=st18001721eks&gardpostnr=247&merk=247#ovre

 

Ved matrikkelen 1723 som jeg har utskrift av, hadde Nils Jensen overtatt i Segelfore

 

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.