Gå til innhold
Arkivverket

Kilderegistrere kirkebøker i det nye opplegget?


Anne Hildrum
 Del

Recommended Posts

For øyebklikket er gamle nede, og etter å ha sett på det nye lurer jeg litt på hvordan jeg evt skal kilderegistrere det nye.

I det gamle vil f eks en kilderegistreringen se slik ut:

 

Sørli i Lierne, Ministralbok nr 757A01 (1882-1904)

Fødte og døpte 1890, side 17

Permanent sidelenke. (Får ikke kopiert inn noe her)

 

Ser jeg på toppen av kirkebopken jeg er inne i står det ingen ting om hvilken kirkebok jeg er inne i bortsett fra at det er SAT og en klokkerbok/ministralbok)

Må man trikse og fikse for å få til en forståelig kilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan klikke på tegnet for lenke, som vist på bildet nedenfor, så får du alternativer for lagring av linker. Brukslenke for sidevisning er vel den som er greiest å lagre. I motsetning til de gamle 'permanente' lenkene, skal de nye faktisk være akkurat det! :)

 

 

 

post-2575-0-72752200-1451477188_thumb.jpg

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit da finner du lenken til siden, men hva med navnet på kirkeboken og siden du har funnet den på ala

 

Sørli i Lierne, Ministralbok nr 757A01 (1882-1904)

Fødte og døpte 1890, side 17.

 

Jeg ser nå at jeg finner fødte og døpte og kronoligisk liste som vel er den siste linjen her, så da er det også OK,

men hva med den første. Du m,å da bare huske at det er Sørli i Lierne boka het, men hvor finner vi numret på den

og årene?

Jeg ser nå at det også står Ministralbok nr og årstall og side ovenfor, så da er vel det også greit, men man må

altså huske om det var Sørli i Lierne, Lierne, eller Nordli/Sørli i Lierne man holder på med, ettersom det ikke står

der, men bare SAT, der burde de ha lagt til kirkebokens navn etter SAT, som vel ikke er så veldig interresant.

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit da finner du lenken til siden, men hva med navnet på kirkeboken og siden du har funnet den på ala

 

Sørli i Lierne, Ministralbok nr 757A01 (1882-1904)

Fødte og døpte 1890, side 17.

 

Jeg ser nå at jeg finner fødte og døpte og kronoligisk liste som vel er den siste linjen her, så da er det også OK,

men hva med den første. Du m,å da bare huske at det er Sørli i Lierne boka het, men hvor finner vi numret på den

og årene?

Jeg ser nå at det også står Ministralbok nr og årstall og side ovenfor, så da er vel det også greit, men man må

altså huske om det var Sørli i Lierne, Lierne, eller Nordli/Sørli i Lierne man holder på med, ettersom det ikke står

der, men bare SAT, der burde de ha lagt til kirkebokens navn etter SAT, som vel ikke er så veldig interresant.

 

Vi må omarbeide databasetabellene våre en del for at de skal være tilpasset det nye systemet, og for noen fylker er derfor ikke kildehenvisningene fullstendige i det nye systemet ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessuten enkelte ting man ikke får kopiert for eksemper døde og begravede som står på linjen under

SAT, Klokkerbok nr. 757C01, 1904-1922, s. 121

 

Her burde det i mine øyne stått SAT (Kirkebokens navn f eks Sørli i Lierne)

og linjen under Fødte og døpte med sidenr. Det burde i hvertfall være mulig og kopiere fødte og døpte/begravde eller hva som står under ved Filter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessuten enkelte ting man ikke får kopiert for eksemper døde og begravede som står på linjen under

SAT, Klokkerbok nr. 757C01, 1904-1922, s. 121

 

Her burde det i mine øyne stått SAT (Kirkebokens navn f eks Sørli i Lierne)

og linjen under Fødte og døpte med sidenr. Det burde i hvertfall være mulig og kopiere fødte og døpte/begravde eller hva som står under ved Filter.

 

Dette er ting vi har på blokka, i en eller annen løsning. La meg presisere at de nye visningsprogrammene ennå er under utvikling, og at ikke alle metadata er tilpasset ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok det, men det betyr da også at det nye ikke enda er en fullgod erstatter for det gamle, slik at hvis man skal inn på kirkebøker dere ikke er ferdige med, og kildebelegge derifra  , så er det egentlig like smart å glemme hele greia til dere får gamle serveren opp og går igjen, når det nå blir. Ser vel ikke ut som om det blir i dette året.

Finnes det en oversikt noe sted over hvilke steder dere er ferdig i tilefelle man er heldig og har noen som skal kildebellegges der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok det, men det betyr da også at det nye ikke enda er en fullgod erstatter for det gamle, slik at hvis man skal inn på kirkebøker dere ikke er ferdige med, og kildebelegge derifra  , så er det egentlig like smart å glemme hele greia til dere får gamle serveren opp og går igjen, når det nå blir. Ser vel ikke ut som om det blir i dette året.

 

Det må bli opp til deg hva du velger. Jeg har ferie og kjenner dessverre ikke status for serveren som er nede.

 

Finnes det en oversikt noe sted over hvilke steder dere er ferdig i tilefelle man er heldig og har noen som skal kildebellegges der?

 

Vi er stort sett ferdige med Østlandet og Agder-fylkene, men med enkelte mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian,  jeg leste et eller annet sted at du var på ferie. Da må jeg i hvert fall få si takk for at du gidder å svare oss på all klagingen, og ønske deg et Godt Nyttår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok det, men det betyr da også at det nye ikke enda er en fullgod erstatter for det gamle, slik at hvis man skal inn på kirkebøker dere ikke er ferdige med, og kildebelegge derifra  , så er det egentlig like smart å glemme hele greia til dere får gamle serveren opp og går igjen, når det nå blir. Ser vel ikke ut som om det blir i dette året.

Finnes det en oversikt noe sted over hvilke steder dere er ferdig i tilefelle man er heldig og har noen som skal kildebellegges der?

.

Når du finner en kirkebokside i det nye visningsprogrammet du ønsker å legge inn som kilde, kan du legge inn permanent bilde-ID i påvente av at kildeinformasjonen kommer på plass. Med denne bilde-ID'en kan du gjøre direkteoppslag av siden senere. Feltet for direkteoppslag er nederst på forsiden av søkeprogrammet: https://media.digitalarkivet.no/

 

Foreløpig synes jeg kopiering av dette er tungvint med flere linjer som må kopieres, men kanskje de hører på innvendingene som er kommet og lager en enklere kopiering av kildeinformasjonen og lenker.

 

Permanent bilde-ID - nytt visningsprogram

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det i fortsettelsen lønne seg å bruke "ny løsning for scannede kirkebøker (beta)" når jeg skal kildehenvise? Er det slik at de lenkene som jeg har fra før, vil dø snart? 

Endret av Bjørnar Duun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Kristian Hunskaar vil de gamle lenkene bli omdirigert til de nye, slik at om du trykker på en gammel lenke vil du komme til rett kirkebokside. Det er nok rett som en skrev i en annen debatt at det kan lønne seg å prøve seg på betaversjonen og komme med tilbakemeldinger om hva det kanskje trengs å gjøre noe med, som er mer tungvint enn det gamle f eks. Ettersom de fleste jeg kilderegistrerer er i fylker som ikke er ferdig vil jeg fortsatt bruke det gamle til kilderegistreringer, men også bruke betaversjonen for å gjøre meg kjent med den, og evt kommentere der hvor jeg synes kilden er tungvint å få kopiert, slik som det er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER tungvint å lenke til kirkeboksidene i det nye visningsprogrammet, ettersom en må kopiere fra fire forskjellige rubrikker istedet for én som nå. Dette har det kommet innvendiger mot og det skader ikke om flere samstemmer i ønsket om en mer lettvint kopiering av kilden.

 

Om en i det gamle visningsprogrammet har registrert alle de tre linjene:

  • Kildeinformasjon
  • Permanent sidelenke
  • Permanent bildelenke

så kan en benytte de siste 16 tegnene i bildelenken (som utgjør unik bilde-ID) til å gjøre direkteoppslag på aktuell side i det nye visningsprogrammet. (Feltet nederst på forsiden.)  Når det forhåpentligvis kommer en funksjonell lenkemulighet i det nye programmet, kan en da eventuelt lagre lenker på nytt i slektsprogrammet en har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.