Gå til innhold
Arkivverket

Kari Jensdatter Holst f 1603 d 1673


Morten Aasen
 Del

Recommended Posts

Jens Christensen Fuhr Lemvig er min direkte ane (9 generasjoner) f. 1637 d. 1727. Han er sønn av Christen Nilson Lemvig f 1602 d 1685 og Kari Jensdatter Host f 1603 d 1673.  Etter det jeg har funnet ut er hennes foreldre Fut Jens Pedersen Holst og Gudrun Torbjörnsdatter Holst (født Fimreite Dahl). Jeg har funnet disse i Myheritage med litt forskjellige fødselsdatoer, 1540 og 1560. Imidlertid er døsdato til Gudrun 1601 og det er to år før Kari er født. Er det noen som har riktige opplysninger på disse.

Morten Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grete og takk for svar

Det er de samme personene, men Kari Jensdatter Holst er etter mitt slektstre søster til Tobjørn som er spørsmål etter i den andre tråden. Der dukker også en Kari Holst opp, men hun er født senere og er datter til Torbjørn. Hun jeg leter etter er gift med Christensen Nilson Lemvig f 1602".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har beveget deg tilbake til en tid der slektsopplysninger er høyst usikre. Kun primærkilder duger, noe du bør vise til i stedet for Myheritage. Gudrun Torbjørnsdatter het ikke Fimreite Dahl, men kan trolig knyttes til slekten Dall. Hun bar aldri navnet Holst, at kvinner tok mannens navn er en moderne greie.

Jakten etter å fylle opp anetreet kan føre til at du får feil personer der. Mitt råd er derfor at du dokumenterer hvert ledd ved hjelp av primærkilder. Et annet råd er å lese om hva som allerede er skrevet om disse slektene. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Morten!

 

Eg har i bygdeboki for Luster, band II (1986) under garden Fuhr at Kari Jensdotter på Fuhr i Luster truleg var fødd kring 1610, men opphavet hennar er ukjent.

 

Kva kjelde har du for at ho skulle vera av Holst-ætti?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har beveget deg tilbake til en tid der slektsopplysninger er høyst usikre. Kun primærkilder duger, noe du bør vise til i stedet for Myheritage. Gudrun Torbjørnsdatter het ikke Fimreite Dahl, men kan trolig knyttes til slekten Dall. Hun bar aldri navnet Holst, at kvinner tok mannens navn er en moderne greie.

Jakten etter å fylle opp anetreet kan føre til at du får feil personer der. Mitt råd er derfor at du dokumenterer hvert ledd ved hjelp av primærkilder. Et annet råd er å lese om hva som allerede er skrevet om disse slektene. Lykke til!

Du har beveget deg tilbake til en tid der slektsopplysninger er høyst usikre. Kun primærkilder duger, noe du bør vise til i stedet for Myheritage. Gudrun Torbjørnsdatter het ikke Fimreite Dahl, men kan trolig knyttes til slekten Dall. Hun bar aldri navnet Holst, at kvinner tok mannens navn er en moderne greie.

Jakten etter å fylle opp anetreet kan føre til at du får feil personer der. Mitt råd er derfor at du dokumenterer hvert ledd ved hjelp av primærkilder. Et annet råd er å lese om hva som allerede er skrevet om disse slektene. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grete

Takk for svar. Jeg er klar over at jeg er på mer usikkert grunn i tiden før 1600 og at Myheritage treff er høyst usikkert. Derfor forsøker jeg andre kilder fo å bekrefte eller avkrefte.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars

Sålangt har jeg Kun flere treff i Myheritage og det er nok svært usikkert, men jeg vil forsøke å dokumentere det bedre. Primærkilder er vanskelig, men jeg skal se på noen artikler i i NSF. Det har også vært et emne i forumet i 2001. Skal sjekke bygdeboka di. Takk for svar.

Endret av Morten Aasen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.