Gå til innhold
Arkivverket

Fylkesoversikt over kirkebøkene.


Anne Hildrum
 Del

Recommended Posts

Fylkesoversikten i det nye systemet er utrolig rotete. Kanskje det ikke er ferdig enda heller?

I det gamle opplegget kom kirkebøkene alfabetisk og f eks alle kirkebøkene for Overhalla lå rette etter hverandre.

Ja noen lå to steder f. eks Grong, hvor noe lå under Grong og noe lå under Overhalla, men det var i hvert afll enkelt å finne de ulike kirkebøkene.

 

I det nye ligger kirkebøkene hulter i bulter. Går jeg inn på Nord-Trøndelag så kommer først Folda, Stod, Fosnes, Nærøy, Nærøy, Fosnes, Verdal, Overhalla, Overhalla, Vikna, overhodet intet system når man leter et ett sted. Ja de var selvfølgelig alle Ministralbøker, så det er det tydeligvis sortert på, men neida for et par sider senere etter en del klokkerbøker kommer Ministralbøker igjen.

 

Vurderer man å sortere disse kirkebøkene på disse siden alfabetisk igjen. Da er det mye letter å finne frem, Det er dessuten alt for mye luft på disse sidene.

 

Jeg ser at det i det gamle sier at det er 496 kilder, og det er meget enkelt å scrolle seg nedover siden. I det nye systemet  må du bla deg gjennom 10 sider, og hva som ligger hvor aner du ikke ettersom det ikke ser ut til å være noe system i hvordan de er lagt ut.

Så akkurat at i det nye var det bare 474 kilder, så da må 22 ha blitt mistet underveis, med mindre det er noen som er slått sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå forstått at dette er fordi man ikke er ferdig med flere fylker enda. Det sies at man skal kunne søke på sogn og så få opp alle for det ene sognet. Jeg prøvde meg på Harran og jeg får opp mange, men burde da også fått opp Overhalla fra 1749 til 1816 ettersom Harran også ligger der. Det samme med f eks Sørli, som i hvert fall fra 1780 til 1817 ligger i Snåsa kirkebøker.

Det sies at det burde være unødvendig å få opp alle sognene etter hverandre, men her er slik det nå ligger en tydelig årsak til at man faktisk burde ha det. Hvis jeg leter etter folk i disse to sognene, så hopper jeg stadig mellom Harran og Overhalla, eller Sørli og Snåsa, og slik det er nå må jeg hoppe ut og inn av sogn hele tiden. Mye mer tidkrevende og irriterende enn det var før, da det var en enkel liten scrolling. Dette er ikke de to eneste sognene som er slik, Det er flere i Nord-Trøndelag man oppdager samme problemet, men kanskej dette også er noer som går seg til når dere blir ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Det er dessuten alt for mye luft på disse sidene.

.

 

Det er et tema jeg også finner problematisk. Rapportert tidligere, uten at det har blitt gjort noe med: https://forum.arkivverket.no/topic/195481-program-for-visning-av-scannet-i-overkant-mye-luft/

 

Hvorfor det er nødvendig med så voldsomt mye "luft" når det begrenser fornuftig oversikt vet jeg ikke. Ser kanskje pent ut, men...dette er jo et verktøy, ikke en utstilling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig.. Og hvorfor må alt rammes inn? Må 'brødsmulestien' tilbake til søkeforsiden (under riksløve-logoen) være omkranset av en linje over og en under? Hver linje krever jo et mellomrom på hver side..  Det er i særlig grad på trefflisten for søkene, at for mye luft og rammer virker mot sin hensikt og gir mindre oversikt for brukerne - ikke bedre.

 

post-162-0-01131300-1451739344_thumb.jpg

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva angår temaet om fylke/sogn, så tror jeg det er bare å vente med å ha noen fornuftig mening.

 

Sånn som det er nå må man ha en helt eksplisitt kunnskap om sogneinndelinger og sognehistorikk _før_ man kan starte søk. Det er jo umulig for de aller fleste.

 

For å eksemplifisere dette:

På jakt etter kirkebok over Hadsel i Nordland fylke. Naturlig nok vil man velge Nordland og deretter Hadsel sogn. Søkeresultatet gir omlag 15 bøker. Systemet klarer derimot ikke å fortelle at over halvparten av kirkebøkene som omfatter Hadsel prestegjeld ikke er tatt med i søkeresultatet, og dermed står man helt fast.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikkert. ...og dermed blir det også vanskelig å ha voldsomme meninger om akkurat dette temaet (også umulig å vite på forhånd at man må bruke fritekst og ikke predefinert sognenavn)

 

41 resultater forøvrig, i gamle systemet. Det tar med seg dissenterprotokoll/baptister, samt Eidsberg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel fritekst søk på Grong får ikke opp de årene Grong lå under Overhalla, og for Sørli kommer helle ikke opp de årene som lå under Snåsa, og det gjelder flere for Nord-Trøndelag, men som sagt får avvente til de er ferdige med fylket og ser om alt kommer opp da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel fritekst søk på Grong får ikke opp de årene Grong lå under Overhalla, og for Sørli kommer helle ikke opp de årene som lå under Snåsa, og det gjelder flere for Nord-Trøndelag, men som sagt får avvente til de er ferdige med fylket og ser om alt kommer opp da.

 

Det skyldes ganske enkelt at vi ikke har oppgradert metadataene ennå. Dermed får du i fritekstsøket omtrent de samme treffene for Grong og Sørli som i "det gamle" visningsprogrammet.

 

Inspirert av oppmerksomheten omkring det nye visningsprogrammet før nyttår, setter vi inn en offensiv på metadatasida og regner med å komme så langt i løpet av januar, at bare mindre detaljer gjenstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.