Gå til innhold
Arkivverket

Hva står det på sølvskjeen - en skje til


Anette Mahle
 Del

Recommended Posts

Tusen takk for rask hjelp forrige gang jeg la ut en gravering på en sølvskje. Nå har jeg en til. Mamma har arvet 24 skjeer fra sin oldemor Astrid Charlotte Olsen (gift Lycke) født i Bergen 9. mai 1875, gift med Ole Reinhardt Andreasen/Lycke (født på Hvaler 3. november 1862), gift 8. september 1894 (Mariakirken, Bergen)

 

Datoen gravert bak er 20/2-1897. For meg ser det ut til at det står CM eller MC i monogrammet, men jeg finner ingen i slektene Lycke/Olsen som passer med den datoen og de initialene.

 

24 skjeer får man jo ikke til hvilken dag som helst. Og det var trolig et antall gafler også i samme serie. Det bør vel tyde på et bryllup? 20/2-1897 var en lørdag. Men hvor i navnet kommer initialene sannsynligvis fra? Hadde mannen begge som etternavn? Fornavn fra begge, eller hva er sannsynlig?

 

post-4111-0-88654900-1451773660_thumb.jpg

 

På forhånd tusen takk for hjelpen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet av skjea viser bare en liten del av monogrammet. Du trenger et bedre bilde. Står det hvem sølvsmeden var på baksida av skjea, f.eks. et stempel ?

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullsmed J Trosdahl?

 

Bodde i Hamar i 1900.

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0116&kenr=003c&bnr=0029&lnr=00

 

Datteren Gudrun konfirmert i Halden i 1905.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/en-gb/kb/kf/person/pk00000000134389

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for engasjement!

 

Kan noen hjelpe meg å gjette hva initialene (CM eller MC, eller noe annet?) kan være hentet fra? Altså fornavn, etternavn eller annet? Og til hvilken anledning man fikk/kjøpte seg sølv til 24 personer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datoen gravert bak er 20/2-1897. For meg ser det ut til at det står CM eller MC i monogrammet, men jeg finner ingen i slektene Lycke/Olsen som passer med den datoen og de initialene.

 

24 skjeer får man jo ikke til hvilken dag som helst. Og det var trolig et antall gafler også i samme serie. Det bør vel tyde på et bryllup? 20/2-1897 var en lørdag. Men hvor i navnet kommer initialene sannsynligvis fra? Hadde mannen begge som etternavn? Fornavn fra begge, eller hva er sannsynlig?

 

Det er ikkje kven som helst som får laga skeier med eige monogram på heller....

 

Eit framlegg (skot i blinde om du vil):

Kan det vere nokon kongelege sitt monogram? Dvs at skeiene er frå ein serie som folk kunne kjøpe

i samband med eit kongeleg eller fyrsteleg bryllaup? Då som no var det nok av dei som ville tene pengar på kjendisar....

C og M må vere forbokstavane til paret, og det kan verte ein del å velje i....

Så spørs det om datoen er knytt til mottakaren eller til monogram-innehvarane.... Men dersom han er gravert, kan det vel vere for mottakarane.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje kven som helst som får laga skeier med eige monogram på heller....

 

Eit framlegg (skot i blinde om du vil):

Kan det vere nokon kongelege sitt monogram? Dvs at skeiene er frå ein serie som folk kunne kjøpe

i samband med eit kongeleg eller fyrsteleg bryllaup? Då som no var det nok av dei som ville tene pengar på kjendisar....

C og M må vere forbokstavane til paret, og det kan verte ein del å velje i....

Så spørs det om datoen er knytt til mottakaren eller til monogram-innehvarane.... Men dersom han er gravert, kan det vel vere for mottakarane.

 

 

Takk for innspill! Jeg har ikke tenkt tanken at hele graveringen/utsmykningen er en enhet. Jeg har tenkt at man kjøpte skjeer med et mønster, med plass til initialene inni mønsteret. Men om de er "souvernirer" fra en "offentlig hendelse" er det ikke greit, nei. Min oldemor hadde en flokk med søsken, men ingen som passer til initialene, så neste skritt er kanskje å finne ut hvem av de som er gift med en CM, og kanskje døde barnløse eller noe, så bestikket gikk til søsteren, altså min oldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.