Gå til innhold
Arkivverket

Kongsberg - Etterprøvbarhet og sammenheng (transkribert og original kilde)


Are S. Gustavsen
 Del

Recommended Posts

Idet jeg ser nærmere på kirkebøker fra Kongsberg, ser jeg at det kan by på vansker å gå fra en transkribert kirkebpok til den originale kirkeboken,

 

Mitt eksempel er fra Kongsberg Ministerialbok nr. 7, (1795-1816):

 

Den transkriberte lenken brakte meg hit: http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000006279460

 

Så idet jeg da forsøker å finne kildeinformasjon på denne siden som kan lede meg ikke bare til rett kirkebok med også direkte til den rette side eller dette rette oppslag, så klarer jeg altså ikke å finne opplysning om hvilken side i den nevnte kirkebok registrator faktisk har befunnet seg og hvor de gjengitte opplysningene er hentet fra.

 

Etter noe blading, fant jeg selvsagt frem til den rette siden (side 9) blant de skannede kildene.

 

 

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Kongsberg, Ministerialbok nr. 7 (1795-1816), Fødte og døpte 1797, side 9. 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8574&idx_id=8574&uid=ny&idx_side=-9
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070316630259.jpg

 

Problemstillingen er som følger: Er det det jeg ikke ser her, eller vil mitt eksempel ovenfor innebære at ved kilderegistering publisert via DA så kan man ikke forvente å finne nøyaktige nok kildereferanser til den originale kilde ved bruk av de søkebare kirkebøkene?

 

Tar gjerne imot innspill på dette, da de tilsynelatende manglende referanser mellom transkribert materiale og originaler ikke virker helt patent slik det hele her fremstår.

 

Mvh Are 

 

 

 

 

Endret av Are S. Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å trykke på dåpsnummeret (i dette tilfelle nr. 132 nede i venstre hjørne) kommer sidetallet opp øverst til høyre (her: 9a)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Else,

 

Takk for opplysende innlegg. Hadde nesten ventet du ville svare, idet du jo har vært så elskverdig å legge din enestående kompetanse inn i disse kildene for Kongsberg.

 

Da betyr dette at det er min inngang til materialet som vanskeligjør å ha sidereferansen synlig og lett tilgjengelig. Optimalt sett burde trolig sidereferansen ha vært synlig på en bedre måte uansett hvilken inngang man benytter.

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg i dette, Are. Samme hvilken "vei" man går inn, burde referanse til protokoll og side vært synlig ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er klar over at det ikke er helt bra slik dataene vises nå for kirkebøkene. Vi skal få til en bedre visning slik at sidetall kan vises hele tiden ute at du må klikke på en lenke, men oppsettet for kirkebøkene er krevende å endre, så inntil vi har fått til en mer fleksibel løsning for å endre oppsettet må vi leve med det.

 

Når vi får den fleksible ordningen for endring av oppsett på plass vil det også dukke opp klikkbare lenker til aktuell side i skannet kirkebok - der hvor registrator har tatt med lenker til skannet utgave under transkribering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.