Gå til innhold
Arkivverket

Millitær -og sjømannsruller


Bjørg Marit Baustad Grastveit
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter Reinert Olai Olsen Økland i millitær- og sjømannsrullene. Jeg vet at han avtjente verneplikten i marinen, men finner ikke ut hvordan jeg leter. Opplever bare at det er en jungel av lister, og når jeg vil søke i Hordaland, kommer bare Kristiansand distrikt opp, med Grimstad, Flekkefjord, Farsund Sogndal og Egersund opp. Jeg vet lite om dette vesenet på den tiden dette gjelder fra ca 1891 -1909, og hvor gamle de var da de avtjente verneplikten. Kan noen hjelpe meg?

 

Han jeg leter etter er Reinert Olai Olsen Økland fra Valestrand, Sveio. Født 31 oktober 1876. konfirmert sept 1891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg vil svært gjerne fortsette denne tråden fra 2016, fordi jeg nå har funnet et spor å gå etter om Reinert Olai Olsen, Økland. Født 31. oktober 1876, konfirmert sept 1891, Valestrand, Sveio.

Han er funnet i sjømannsrullene i Bergen. Rulle 2461 som vedlegg under. Kan noen hjelpe meg med siste ordet i siste linje? Det skal være et sted han har gått i land eller mønstret av. Chrau...........

Han er overført til Rulle 2944 Haugesund 31.2.1896 https://media.digitalarkivet.no/view/66519/34?indexing=

Her kommer det fram at han er utskrevet fra Orlogstjeneste i 1898

I samme rulle kunne jeg også tenkt meg hjelp til å tyde navnet på skipet og hvor det seilte til.

 

Hva blir neste trekk?

Nå det ikke står noe mer i rulle 2944 Haugesund, hvor leter jeg da?

 

 

reinert olai.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Bjørg Marit Baustad Grastveit skrev:

Han er funnet i sjømannsrullene i Bergen. Rulle 2461 som vedlegg under. Kan noen hjelpe meg med siste ordet i siste linje? Det skal være et sted han har gått i land eller mønstret av. Chrau...........

 

Chrania =? Christiania

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Takk, Øystein Ask.

Det hadde vært moro og sett den mønstringslista, fordi historien min sier at også broren Gunnar Martin skulle være ombord i det samme skipet.

Og, har du eller noen andre her inne noen adresser jeg kan søke på i England for å finne ut hvilket skip han seilte videre på?

 

 

Endret av Bjørg Marit Baustad Grastveit
flere spørsmål
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Bjørg Marit Baustad Grastveit skrev:

Takk, Øystein Ask.

Det hadde vært moro og sett den mønstringslista, fordi historien min sier at også broren Gunnar Martin skulle være ombord i det samme skipet.

Og, har du eller noen andre her inne noen adresser jeg kan søke på i England for å finne ut hvilket skip han seilte videre på?

 

 

Reinert Olai mønstra av i "Chrania" så han vart med tilbake til Norge. Tror datoen er 11/12-97 så han kom kanskje heim til jul... :-)

 

Det står også "Udskrevet 1898" og "Orlogstjeneste 1898"

Endret av Åsbjørg Susort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12. april 2017 den 17.00, Bjørg Marit Baustad Grastveit skrev:

Jeg vil svært gjerne fortsette denne tråden fra 2016, fordi jeg nå har funnet et spor å gå etter om Reinert Olai Olsen, Økland. Født 31. oktober 1876, konfirmert sept 1891, Valestrand, Sveio.

Han er funnet i sjømannsrullene i Bergen. Rulle 2461 som vedlegg under. <snip>

 

 

 

 

 

Bjørg, beklager å trenge meg inn i tråden – bare et spørsmål: Hvor fant du omsider sjømannsrullene i Bergen? Direkte henvendelse til SAB? For jeg er ikke kar om å finne dem på nett, bare noe 1700-talls materiale og loddtrekningslister; de seneste fra 1890. Og jeg søker ruller/patenter fra ca 1895 til 1918.

(Svar gjerne i en PM for ikke å spore av tråden.)

Mvh

Even S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.