Gå til innhold
Arkivverket

Fra Voss til Molde i aprildagene 1940


Truls Songstad
 Del

Recommended Posts

Dette innlegget er kanskje litt utenom det vanlige, men jeg prøver likevel, om det kan være noen som har kjennskap til norske soldater som i aprildagene 1940 ble forflyttet fra Voss til Molde. Min far, som var født i 1911 og som døde i 1977, var i 1940 på Voss da Voss ble bombet av tyske fly. Han var og i Molde i slutten av april og fortalte meg en gang at han og andre soldater "passet på" kong Haakon og kronprins Olav, da det berømte bildet under bjørken ble tatt.

Min interesse for dette var minimal da min far levde og jeg kunne snakket med ham om dette, og nå, så mange år etter, lurer jeg ofte på hva det var han kan ha vært med på. Ved en tilfeldighet oppdaget jeg i november 2015 at Hans-Wilhelm Steinfeld i en artikkel i Dagbladet skrev at hans far også hadde vært med på reisen fra Voss til Molde. Problemet vårt er at verken han eller jeg er i stand til å finne skriftlige kilder for dette. Det nærmeste jeg er kommet, er noe som står i Krigsdagbok og okkupasjonsår i Møre og Romsdal. Skrevet av Jakob Bolstad, Molde i 1953:

På side 19 - om 30. mai - nevnes  bl.a at .. et halvt hundre soldater som hadde tatt seg fra Bømoen, Voss, kom over fjorden fra Vestnes. Dette var general Steffens tropper….. osv

​Det står her at disse tok seg over fra Vestnes til Molde dagen etter at kongen og kronprinsen var evakuert. Om det er riktig, kan ikke min far ha vært under bjørken da bildet ble tatt, men min far hadde ikke noen grunn til å fortell dette uten at det var sant. Så nå lurer jeg altså på, om det er noen der ute som har vært borti disse soldatene som tok seg fra Voss til Molde i aprildagene 1940.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studentbiografien til General Steffens, hvis det er av interesse.

 

http://www.nb.no/nbsok/nb/a58ecd1e8f96cc5118ed7e12dc09984c.nbdigital?lang=no#197

 Ja det var av interesse, for denne hadde jeg ikke sett. Den kaster likevel ikke nytt lys over denne saken. Jeg setter inn et bilde av side 19 i Jakob Bolsad sin bok. Av denne går det fram at det var et halvt hundre av Steffens sine tropper, som kom til Molde, men av Steffens sin selvbiografi, ser det ikke ut som om han kan ha kommet seg til Molde selv? Det må vel finnes etterkommere av disse soldatene som kan ha hørt historier fortalt av dem som var med?

post-1490-0-87579700-1451909548_thumb.jpg

post-1490-0-98068100-1451909566_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.