Gå til innhold
Arkivverket

Var Aksel Nilsen Borch og Kirsten (Karen) Andersdatter Rist oldeforeldre til Axel Michelsen, Kvæfjord? 1700-tallet


Beate og Gunhild Hanssen
 Del

Recommended Posts

På denne siden av slekten har jeg kommet så langt bak som til Axel Michelsen f, 05 jan 1788, Bogen i Kvæfjord. Axel sin dåp Far: Michel Thomassen. mora til Axel het Maren Maria Pedersdatter, og var etterkommer av bondelensmann Anfinn Hanssønn i Kvæfjord. Jeg har ikke klart å komme lenger på faren Michel Thomassen.

 

Etter å ha klikket litt på Geni (jeg tror ikke at alt er rett på den siden, så dobbeltsjekker alltid når det ikke er lagt inn kilder) så ser jeg at noen har lagt inn foreldre og besteforeldre på Michel...Michel Andreas Thomassen f. 1748 Hokland i Kvæfjord, foreldre: Thomas Axelsen Borch, f. 1688 Skjervøy (men her er det motstridende data, for en annen plass på siden så står det at han var født like etter 1701 på Voktor i Kvæfjord) og Ingeborg Jonsdatter. Besteforeldre: Axel Nilsen Borch, f. 1634, Trondheim, d. 1711, Skjervøy og Kirsten (Karen) Andersdatter Rist, f. ca. 1650 Maursund. http://www.geni.com/people/Michel-Andreas-Thomassen/6000000002698138043?through=6000000002786152989

 

Er det noen som kan hjelpe meg å bekrefte eller avkrefte dette?

 

MVH

Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet etter Tomes Axelsen på Hockland i 1765 viser at sønnen Michel var 12 år gammel. Enken var Ingeborg Jonsdatter.

 

Troms fylke, Senja og Tromsø sorenskriveri, Senja distrikt, Skifteutlodningsprotokoll 141, 1753-1767

 

Edit:

Og her er skiftet etter moren Ingeborg Jonsdatter på «Haakhland» i 1784:

Troms fylke, Senja og Tromsø sorenskriveri, Skifteutlodningsprotokoll 143, 1776-1785

 

Ser på Geni at Thomas Axelsen er tillagt mange barn, men i skiftet etter han er kun disse oppgitt, alle med Ingeborg som mor:

  • Axel, myndig
  • Jon, myndig
  • Michel 12 år
  • Anna Maria, 19 år

I 1784 var Axel er død, han etterlot seg barna Peder og Birgitha. De tre andre søsknene levde.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig :) Har lett etter skifter etter Aksel Borch og kirsten Rist, men har ikke funnet noe enda. Og finner heller ingen Thomas Akselsen i 1701 i Kvæfjord, så det kan jo tyde på at han var fra et annet sogn.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.