Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var foreldrene til Carl August og Edvard Samuelsen som flyttet til norge


Frank-Henning Johnson
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg trenger litt råd og vink til å forsøke å finne slekt i sverige og kanskje videre til tyskland. Jeg har flere uavhengige tradisjoner på at en av mine forfedre kom fra Tyskland.

Jeg har funnet mye interessant informasjon på Slaktdata, men sliter nå med å komme videre:

 

Carl August Samuelsen f. 26.3.1857 i Svarteborg - skomakermester i Oslo

Edvard Samuelsen f. 3.2.1860 i Svarteborg - skomakermester i Drøbak

 

Faren var Samuel Christianson f. 2.12.1826 i Bottna - Dør angivelig i norge

Moren var Anna Maria Larsdotter f. 22.3.1816 i Tossene - Dør på Koderød, Tossene

 

Foreldrene til Anna Maria har jeg basert på Släktdata kommet til at er

Lars Mårtensson f. 1775

Maria Gödesdotter f. 1782

 

Hvem var denne Maria. Kan hun være født i Tanum? Fant denne på Familysearch. Kan faren G Brunius være tysker som etter tradisjonen skal ha giftet seg med en svenske?

 

Name    Abla Maria G.sdotter     

Gender     Female    
Christening Date     24 Sep 1782    
Christening Place     Tanum, Göteborg och Bohus, Sweden    
Birth Date     18 Sep 1782    
Father's Name     G. Brunius    
Mother's Name    Mariana Rode

 

Lurer på om det er noen som har noen gode råd og dele med meg her.

 

Endret av Frank-Henning Johnson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Abla Maria f. 1782 giftet seg 30/9 1804 i Tanum med Gustaf Svahn.

 

Hennes far var prost Gomer Brunius,f. 1748.

 

Hilsen Kari

post-475-0-50592000-1451945103_thumb.png

Endret av Kari Aabelvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Kirkebøkene for Tossene før ca. 1898 har brendt,men det er gjort en del avskrivninger. Jeg har funnet familien i sockenlengder fra 1810.Maria står som Gødesdtr/Gøtesdtr. i lengdene,og f.år står 1772,1781 og 1782.

 

Jeg har en mistanke om at hun var datter til Jøde/Gøde/Gøte Isaksson og Kerstin Persdtr. Noen av deres barn står navn på,andre bare f. 17...,men jeg ser at Maria bor sammen med en eller flere av dem. Dette går dessverre ikke å fastslå pga.manglende kirkebøker.

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for dette god hjelp

 

Såvidt jeg har funnet ut er Anna Maria f. 22.2.1816 det eldste barnet til Lars Mårtensson og Maria Gödesdotter.

 

Jeg har ikke klart å finne noe som nevner om inngåelse av ekteskap

 

Jeg har registrert følgende søsken til Anna Maria f. i Tossene:

 

Gustava Larsdotter f. Nov 2 1817

Lars Larsson f. Jul 20 1820

Mattias Larsson f. Aug 26 1822

Alexander Larsson f. 1825

 

Jeg har ikke registrert noe bosted utover dette.

 

Er dette noe vi kan bruke til å finne opphav?

 

Ellers lurer jeg på hvordan 2 brødre som bor på Koderød i Tossene klarer å bli skomakerlærlinger.

Carl August født i 1857 flytter til Norge ca 1879 22 år gammel og Edvard flytter 20 år gammel i 1880.

 

Flyttemeldingen til Edvard er signert 10. sep 1880 og han er der ført som skomakerlærling og underårig.

 

Hvem tar 2 bondesønner inn i skomakerlære. Kan det være en onkel eller en tante som har giftet seg med en skomaker?

Har denne onkelen lært faget av sin far?

 

Foreldrene til Samuel Christiansson, faren til guttene var:

 

Christian Olofsson Dahl f. Feb 23 1792 og død i tjeneste Jan 8 1829. Han var torparsoldat i Bohusläns regemente

 

moren var:

Eva Hansdatter f. 1796 på Dalhagen Dale i Askum død på Berg Frälse Mar 4 1858 der hun var gift for annen gang med Anders Eriksson.

 

Lurer på om det går an å bruke noe av denne informasjonen til å utvide søket.

 

 

Endret av Frank-Henning Johnson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Legger inn utklipp av avskrift sockenlengd 1820-1830 og 1830-1840.

 

Alexander døde 20/3 1826.

Lars Mårtensson døde 22/6 1837.

 

Hilsen Kari

post-475-0-36186800-1452028132_thumb.png

post-475-0-50436900-1452028154_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan Maria Gøtesdtr. ha vært gift to ganger.

Fant dette i sockenlengd 1810-1820.

 

Gift først med Børje Isaksson f. 1774.Ut fra markeringene høyre side,døde han ca. 1812 (to I )

Barn: Kristina, Katarina f. 1799,antagelig død første leveår (bare en markering ),Johanna.

 

Under ser du Maria Gøtesdtr. gift med Lars Mårtensson.De må ha giftet seg ca. 1815.Barn Kristina og Johanna fra hennes 1. ekteskap, en sønn f. 181? fra 2. ekt.

 

Hilsen Kari

post-475-0-06823700-1452030462_thumb.png

Endret av Kari Aabelvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var godt observert.

 

Kan det være noen forklaring på hvorfor ikke Anna Maria og Gustava er listet i 1910 til 1920 sockenlengden?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvorfor de ikke er notert i 1810-1820.Dette er jo avskrifter av gamle lengder og manntall,hvor nøye de opprinnelig ble skrevet er usikkert.Men i lengden 1820-1830 er begge to med,står f. 1817 og 1818.

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes sockenlengden bevart for periodene før 1810 så vi kunne forsøke få finne ut hvor de bor da?

Jeg har notert en Mårten Wästman som mulig far til Lars Mårtensson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Har du funnet hvor Lars Mårtensson var født?

 

Jeg har gått gjennom lengder for 1800-1810,ikke funnet han der. Den eneste med tilknytning til navnet Mårten der,var Olof Mårtensson f. 1778,krøpling,første gang notert ca. 1807.

 

Har også sett i lengden 1770-1780,ingen Mårten/Mårtensson.

 

Det tyder på at Lars M.var innflyttet,første gang notert ca. 1815.

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan Lars Mårtensson være født i Bärfendal? Bärfendal var annexforsamling til Tossene.

Der finner jeg  Lars f. i mai 1775,far Mårten Larsson, også en sønn Olof f. jan.1778.Han kan være en god kandidat.

 

Utklipp Bärfendal 1770-1780 med familien.

 

Hiklsen Kari

post-475-0-71014400-1452095454_thumb.png

Endret av Kari Aabelvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvorfor ikke?

Er det noen kilder som kan bekrefte dette?

 

Jeg ser at dette med Mårten Wästmann kun var en mulig teori fra min side basert på at det var eneste Mårten som fikk en sønn på 1700 tallet i Tossene. Det er jo litt tynt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre veldig mangelfult med kilder i Tossene,så å verifisere dette tror jeg blir vanskelig.

 

Men i utklippet fra Bärfendal står det Mårten Larsson Bögebacka.Kan det bety at han kom fra Bögebacka?? Det er et sted/gård i Tossene.I lengde 1760-1767 i Tossene,Bögebacka fant jeg Petter Larsson med familie,hos han som dräng broren Mårten .Ingen f. år utover 17.....

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som en rimelig sannsynlig match. eller blir dette for tidlig?


Det som jeg ikke blir noe klokere på er hvorfor Edvard og Carl August har fortalt at en del av slekten kom fra Tyskland.

Det ser ikke ut til at det finnes noe hold for denne påstanden

 

Endret av Frank-Henning Johnson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.