Gå til innhold
Arkivverket

Christian Neeb (Næb), f. ca. 1727, d. Moss 1778 og mulig avstmamning fra Tyskland (Sachsen). Kjenner noen denne slekten?


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

En av mine forfedre var Christian Neeb ( Næb), som ble begr. i Moss 25.2.1778 (alder 50 år, men det behøver ikke å stemme). Han står da oppført som vaktmester og det gjør han ved flere anledninger, men også som kvartermester. En kilde skriver at vaktmestertittelen som knyttes til Christian Neeb innebar at han var offiser. Han giftet seg i Hobøl 12.4.1746 med Abigael Samuelsdatter Fusker (1724+1800) som var datter av sersjant/sekondløytnant Samuel Torstensen Fusker på gården nedre Tomter i Hobøl.

Ellers vet jeg at Christian Neeb i 1754 kjøpte gården søndre Kjenn i Vestby, solgt i 1761. Eide i 1758 gård nr. 5 i 2 kvarter i Fredrikstad og i 1764 kjøpte han gården Værlen på Melløs grunn i Rygge. Siden kom han altså til Moss, så Christian Neeb har flyttet litt rundt i Østfold.

 

I Østfold på denne tiden befant det seg også en annen militær ved navn Neeb, nemlig sersjant Friderich Neeb som ble gravlagt i Rakkestad 1.2.1778, 65 år gammel. Ergo født ca. 1713. Merkelig nok finner jeg ikke ham i bokverket over norske militærbiografier, men kan hende hadde han for lav grad.  Han giftet seg i Rakkestad 12.9.1736 med Ingeborg Andreasdatter og som vitner står oppført capitain de Seue og en løytnant Neeb. Disse hadde flere barn, hvoriblant Christoph Gotfried Neeb, døpt Rakkestad 13.3.1739 og vel identisk med den Christopher Næb som vi finner boende som skomaker og husmann på gården Filtvet i Rakkestad ved folketellingen i 1801.

 

At barnet ble gitt navnet  Christoph Gotfried må vel nødvendigvis tilsi at gutten må ha vært i nær slekt med den Christoff Gottfried Neeb som jeg finner i militærbiografiene.  Denne var født i Sachsen,og kom til Norge i 1724 som premierløytnant ved 1 smålenske nasjonale infanteriregiment (underlagt Østre Rakkestad kompani). Avskjed i 1738. Han var født ca. 1669 siden han døde 80 år gammel i 1749 (gravlagt i Rakkestad 19.5.) Denne Neeb kan jo ha vært far til Friderich Neeb og bestefar til den gutten som ble født i 1739?

 

Men var det også et nært slektskap mellom disse og den Christian Næb (f.ca. 1727, d. 1778) som innlegget mitt starter med?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.