Gå til innhold
Arkivverket

Yrket til brudgommens fader, Ingebrigt Øyen


Mari Ågedal
 Del

Recommended Posts

Hei, 

 

På jakt etter Ole Peter Ingebrigtsen Øyen i Trondheim sitt opphav lurer jeg på om denne Ingebrigt Øyen er den rette. Men hva er yrket hans?

Øverst på siden, nr 39, brudgommens føde- og oppholdssted, samt brudgommens faders yrke. Kan noen hjelpe meg med det?

På forhånd takk,

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2332&idx_id=2332&uid=ny&idx_side=-279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om brudgommens føde- og oppholdssted:
fød i Ihlen hvor han opholder sig

Brudgommens fars yrke: Reebslager

 

Men brudgommen heter Martinus Ingebrigtsen Øyen - ikke Ole Peter?
 

Endret av Else B. Rustad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om brudgommens føde- og oppholdssted:

fød i Ihlen hvor han opholder sig

 

Brudgommens fars yrke: Reebslager

 

Men brudgommen heter Martinus Ingebrigtsen Øyen - ikke Ole Peter?

 

Hei og tusen takk! Fantastisk.  :)  Og ja, dette er ad omveier. Jeg tror Martinus kan være bror til Ole Peter:

 

Ingebrigt Jacobsen og Martha Pedersdatter fikk en sønn Ole Peter i Strinda i 1788, og en sønn Mortinus i 1803. De kaller seg imidlertid ikke Øyen noen steder, derimot Mælen da Martinius ble født, så jeg var usikker på om det var dem. Men Mortinus er født på Reberbanen på Ihlen, og Ingebrigt Jacobsen var rebslagersvend i 1803, så det virker som om de kanskje har plukket med seg Øyen-navnet et sted på veien.  :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Mari, når Ole Peter og Olava døper Oline i 1816 står han kun oppført med navnet Ingebrigtsen, men med bosted Øien, kan det rett og slett være på Øya, tvers over elva for Ila i Trondheim, og at det først var han som derfor tok dette navnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.