Gå til innhold
Arkivverket

Min tippoldemor Margrethe Larsen, endelig!


Inger Eik
 Del

Recommended Posts

Viser til tidligere diskusjon #18669 fra det gamle forumet, der jeg lette med lys og lykte etter hennes dødsfall. Nå har jeg med litt hjelp funnet det!

 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Evenes i Ofoten, Ministerialbok nr. 863A15 (1907-1937), Døde og begravede 1915, side 25.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=39647&idx_id=39647&uid=ny&idx_side=-29
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb10051103162030.jpg

 

Nr 3 ovenfra av kvinnene.

 

Som man ser, døde hun på Evenes  i 1915, samme året som hun ble fotografert med tre av sine oldebarn. Nå er det selve begravelsen jeg leter etter. Den var visst planlagt i Evenes (prosten der var jo hennes svigersønn), men det ble bestemt at det skulle skje i Kristania. Jeg har sjekker kirkebok for Vår Frelsers gravlund uten å finne henne. Noen som har bedre øyne enn meg?

 

 

post-166-0-22082600-1452208766_thumb.jpg

Endret av Inger Eik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Jeg har sjekker kirkebok for Vår Frelsers gravlund uten å finne henne. Noen som har bedre øyne enn meg?

 

Det er vel ingen egen kirkebok for denne gravlunden? "Alle" (også utenbys boende) kan begraves på Vår Frelser. Den nærmest liggende kirken er vel Trefoldighet (bortsett fra St. Olav katolske kirke, da).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket der, men fant henne ikke. Jeg har også sjekket Vestre Gravlund, der noen av etterkommerne henne ble begravet, men jeg fant henne ikke der heller.

 

Men det står vitterlig i den lille dødsannonsen jeg postet, at begravelsen skulle foregå i kapellet ved Vår Frelser. Vår Frelsers Gravlund er oppført under Domkirken i de skannede kirkebøkene. Selvsagt vet jeg ikke om det faktisk skjedde slik. Hennes eldste datter, Laura Bjørnson, bodde i St. Olavsgate i 1910, og hennes sønns enke, Emma Riiser-Larsen i Tollbodgaten. Jeg vet ikke hvilke andre kirker som kunne være aktuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det står i dødsannonsen at begravelsen skulle skje fra kapellet ved Vår Frelsers gravlund, så derfor er det slett ikke sikkert at begravelsen hennes i det hele tatt finnes innført i noen av kirkebøkene for Oslo.

For egen families del, var det mange som hadde gravsted på vår Frelser, men ingen av dem soknet til Oslo Domkirke, og mange bodde andre steder enn i Oslo, så når du sier at Vår Frelsers gravlund "er oppført under Domkirken i de skannede kirkebøkene", så vil dette i beste fall være noe misvisende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsannonsen sier at hun skulle begraves den 30. Margrethe døde 22.9. Betyr den 30. at det også er snakk om september? Var 8 dager nok den gang å få fraktet et lik fra Ofoten til Kristiania? Vet du datoen på når dødsannonsen sto i avisen?

 

Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kretsindelingen i Kristiania fra 1899 viser at St Olav gt tilhørte Trefoldighets Krets, og Tolbodsgaten nr 1 t.o.m. nr 24 tilhørte Vår Frelsers Krets, nr 25 og til 'enden' tilhørte Johannes Krets.

Kanskje det var samme inndeling i 1915?

 

Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokneinndelingen for Kristiania 1899, er fin å bruke når det gjelder personer som bodde og døde i Kristiania, men ikke fullt så nyttig når det - som i dette tilfellet -  gjaldt en person utenbys fra. Det er ikke engang sikkert hun ble begravet "fra" noen kirke, siden det i annonsen var nevnt at begravelsen skulle foregå fra kapellet på gravlunden.  

Jeg støtter Solveigs forslag (innlegg 5) mht Oslo byarkivs gravferdsprotokoller ^_^
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev et svar her i går, men det er borte, uvisst hvorfor. ??

Jeg nevnte i det innlegget at grunnen til å nevne de to adressene St. Olavs gate og Tollbodsgaten var at kanskje en av slektningene hadde ordnet alt i "sin" kirke. Ellers så takket jeg for hjelp og råd, samt at jeg akter å kontakte byarkivet i Oslo. Har aldri vært i kontakt med dem før, men jeg finner vel ut av det... :)

Endret av Inger Eik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i familien døde nordpå i 1922, og ble fraktet til Oslo for å begraves på Vår Frelsers gravl.

Slekta bodde i St. Olavsgate og hadde familiegravplass på V.Frelser. Han var tilknyttet militæret.

Sermonien ble holdt på bostedet hvor personen døde, og står innført der. 

 

Personen er ikke innført i kirkebøkene i Oslo.

Jeg har sjekket Trefoldighet, Gamle Aker og Garnisonemenigheten uten noe funn.

 

Jeg tror at det var vanlig at kister ble plassert i et kapell i vente på sermonien eller selve gravleggelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei alle som har hjulpet meg med råd og dåd. Omsider har vi fasiten. Jeg har fått svar fra Oslo Byarkiv.  Margrete Larsen ble begravet på Vår Frelsers Gravlund, akkurat som det stod i annonsen jeg postet her tidligere.

 

Grete Jøraas, som lurte på om det var mulig å frakte et lik fra Evenes til Kristiania fra dødsfallet den 22.9. til begravelsen den 30.9. i 1915. Det må jo ha gått an, kanskje flygeren Hjalmar Riiser-Larsen var behjelpelig, han var jo sønnesønn av Margrete.

 

Takk for alle innspill. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.