Gå til innhold
Arkivverket

Når kan vi regne med å ta i bruk Firefox som nettleser igjen?


Jørgen M. Steen
 Del

Recommended Posts

Dette hører strengt tatt til under tekniske tilbakemeldinger, men poster det i Spør Digitalarkivet i håp om at det blir sett.

 

Siden omleggingen til https og problemene som startet før jul, har det vært nærmest umulig å bruke Firefox (43.0.4 / Windows 10) på Digitalarkivet. Selv om visning av forum, scannede kirkebøker og pantebøker ser ut til å ha blitt korrigert, er det fremdeles problemer med annet scannet materiell (f.eks skifter, lensregnskaper og rettergangsmateriale).

 

Det er også umulig å logge inn (jeg har vært i stand til å logge inn/ut via https://digitalarkivet.arkivverket.no/bruker/logg_innmen på forumet får jeg ingen tilgang uansett, selv om jeg er innlogget via nevnte link).

 

I mellomtiden er det mulig å bruke Microsoft Edge, men denne har store problemer med forumet, blant annet i forhold til klipp/lim-funksjon, linker og sitater. Å poste et innlegg eller et svar kan til opp til 10-15 sekunder. I lengden er ikke Edge et alternativ for meg.

 

Håper på tilbakemelding, selv om løsningen ikke kommer umiddelbart. Bidrar gjerne med flere detaljer om nødvendig.

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter noe frem og tilbake kort etter omleggingen til https, virker nå alt slik som før her hos meg; lenker, nettsider, innlogging, osv.  Jeg bruker bare Firefox, men har en gammel maskin med Windows Vista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo oppløftende :) Kan jeg anta at du har vært innlogget hele tiden? Jeg logget meg nemlig ut (for et par uker siden) for å se om det kunne hjelpe eller var en del av problemet.

 

PS, en digresjon: jeg hadde også Vista, men oppdaterte (gratis) til Windows 10. Fungerer overraskende godt selv om PC'n er relativt gammel (merker i praksis ikke forskjell).

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar på ditt første spørsmål: Nei, jeg logger meg bare inn når jeg skal skrive innlegg (slik som nå), så det kan gå noe tid mellom hver innlogging. Når jeg har skrevet det jeg skal, logger jeg meg ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også Firefox (og XP) - opplever ikkje problem.

 

 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker vanligvis Opera eller Vivaldi, men jeg har overhodet ingen problemer med å bruke Firefox eller Chrome heller.

Logger inn uten problem både på Digitalarkivet og forumet (dette er skrevet fra Firefox)

Kan det være noe med ditt oppsett?

Jeg bruker også Windows 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått testet med Vista og en eldre Firefox, som fungerer. Testet også en annen PC med Windows 10 m/nyeste Firefox...som funker.

 

Problemet ser med andre ord ut til å være lokalt hos meg. Hvorfor en helt ny installasjon av Windows 10 med Firefox ikke fungerer kan man jo undre seg over...

 

Takk for hjelpa uansett, finner jeg ut eksakt hva som er problemet så poster jeg løsningen. For de nysgjerrige og om andre skulle oppleve det samme :)

 

PS: å poste innlegg (med Edge) er fremdeles fryktelig tregt. Kanskje det også er en lokal gremlin.

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-4173-0-92352600-1452264384_thumb.jpg

 

Julaften. Problem løst. Aner ikke hvorfor dette ikke fungerte tidligere, men det spiller jo liten rolle nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.