Gå til innhold
Arkivverket

Leter etter arkitekt på villa i dragestil.


Viktoria Gundersen
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er på let etter arkitekten bak murermester Ferdinand Gundersens villa på Høvik, Bærum; Fagerheim med GNR 22, Bnr 11 i digitalarkivet.

Er dette å finne i branntakst mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner dessverre lite om arkitekter på digitalarkivet. Branntakstbeskrivelser er viktige bygningshistoriske kilder, men heller ikke der kan man regne med å finne arkitekten. Noen ganger har man likevel flaks, dessuten kan opplysninger om når bygget ble reist ligge der. Branntakstbeskrivelser er ennå ikke skannet, men tilgjengelig på lesesal. Kommunens byggesaksarkiv befinner seg i kommunen. Men utenfor byene, på 1800-tallet, er det som regel lite å hente i kommunene. 

 

Vennlig hilsen Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Tusen takk for svar!

 

Vet du om det er andre steder slike opplysninger kan finnes, med større sannsynlighet? Dette er jo absolutt utenfor en by.. Så kan hende det ikke er så mye i byggesaksarkivet der?

Min far sier at det er en svært annerkjent arkitekt innen dragestil som har tegnet den, men kan klarer ikke å huske hvem. Håpet er at ettersom arkitekten er kjent at det vil stå noe sted. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinglysingsdokumentene viser at Fagerheim (blant andre) er utskilt fra Høvik Søndre, gårdsnummer 11, bruksnummer 22. (motsatt..)

 

Murmester Gundersen er nevnt og året var 1886.

 

Kildeinformasjon: Protokollnummer: III 1, Sted: Aker herredsskriveri, Bærum, Oppbevaringssted: SAO

Merknader: 1891-1950. Fol. 1-495.

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080908370660.jpg

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=21358&uid=ny&idx_side=-253

(Starter på h. side)

.

På Kartverkets side seeiendom.no finnes bygningen ved å søke etter 0219-11/22.

Kanskje Statens kartverk har mer presise opplysninger om byggeår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kontaktet teknisk etat i kommunen, og/eller Fylkeskonservatoren. Om de ikke har opplysningene du er ute etter så bør de være i stand til å peke i rett retning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar begge to!

 

Spennende å se tinglysningsdokumentet!

 

Jeg skal prøve de to instansene!

 

Huset er trolig bygget i 1887/88, og med tanke på det og at min far har fått opplyst at det er "en av de fire store" innen dragestil, så kan kanskje noen fra arkitekturhistorie.no vet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noverande eigar og bebuar er så vidt eg veit direkte etterkomar etter murmeister Gundersen. Det er vel ikkje heilt usannsynleg at han kjenner svaret du er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noverande eigar og bebuar er så vidt eg veit direkte etterkomar etter murmeister Gundersen. Det er vel ikkje heilt usannsynleg at han kjenner svaret du er ute etter.

Ja det stemmer, og eieren er min far. :)

Desverre husker han ikke navnet, men han hadde papirer som forsvant under en vannlekkasje- den gang undersøkte han navnet og fant ut at det var en av de kjente innen dragestil (Holm Munthe, Ole Sverre, baltazahr Lange). Men hvem av disse husker han ikke.. Desverre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.