Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å verifisere Jakob Simensen og Gunhild Pedersdatter, Nesodden - 1690 og deromkring


Kathe Røed
 Del

Recommended Posts

Kan noen gå god for hvorvidt

 

Jakob Simensen

g.m. Gunhild Pedersdatter

11.9.1712 i Nesodden krk. (ingen gårsdsnavn eller fedre angitt)

 

er de samme som

 

Jakob Simensen Toje/Flateby/Greverud/Grimoe

g.m. Gunhild Pedersdatter Fladeby

 

og at disse har barna

 

Simen Jakobsen Fladebystuen           1714-1738 død Kirkeviken

Kristoffer Jakobsen Fladebystuen       1716-1717

Per Jakobsen Fladebystuen                1716-

Anders Jakobsen Toje                         1718-1718

Marthe Jakobsdatter Toje                    1720-                         komf. Kirkevik

Anne Christina Jakobsdatter Toje        1721-                        konf. Kirkevik

Mari Jakobsdatter Greverud                 1725-                        komf. Kirkevik

Jakob Jakobsen Grimoe                       1727-1806                født Greverud Vestre

 

Er Jakob Simensen som gifter seg i Nesodden krk i 1712 med Gunhild Pedersdatter

den samme som dør 13.11.1746 Kirkevik

og er det hans Gunhild som dør samme sted 23.11.1767

Han skal da være født rundt 1692 og hun i 1677 (hun er da 50 år når Jakob blir født?????)

 

Fadderne til barna fom Simen - tom Mari virker å være fra samme område, men ikke Jakobs.  Det som binder de to siste sammen er gården Greverud, men det er tydligvis flere gårder, så det blir litt blindleting.

 

Beklager at jeg ikke har fått orden på å legge til lenker, men jeg jobber med det!!!!

 

På forhånd takk

- og med vennlig hilsen

Kathe T. Røed

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolovelsen m/vielse 16/7 1712 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7542&idx_id=7542&uid=ny&idx_side=-21

Jordpåkastellsen til Jacob (54 år og 11uker gammel) 13/11 1746 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7542&idx_id=7542&uid=ny&idx_side=-140

Begravelsen til Gunild Pedersdt. (91 år) 23/11 1767 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7543&idx_id=7543&uid=ny&idx_side=-46

 

Ser presten ofte skrev både antall år, månder og uker da noen døde, men ved Gunilds står det kun år.

 

Det ser ut som om noen av barna deres vokste opp. Har du sjekket om Jacob og Gunild var faddere for sine barnebarn, og evt. når siste gangen var?

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - og takk for lenkene Berit.

Jeg har kun sjekket barna til min ane Jakob Jakobsen Grimoe (Grønmoe), og det 1. barnet Ingeborg ble født 1756 og døde i 1757, altså etter at eventuell farfar var død. Men det er heller ingen Gunhild blant noen av fadderne noen gang.

Det er også tvilsomt om Jakob Simensen var far til Jakob Grimoe (gift med Marthe Halvorsdatter 24.6.1754 Nesodden - hun var fra Grimoe)

Barna til min ane er: Ingeborg 1756-57, Halvor 1757-58, Maren 1759-, Even 1761-64, Even 1765-1810 og Ingeborg 1769-1823.

Det er mer sannsynlig at Jacobs far er en Evensønn og moren en Maren. Marthes mor er Ingeborg Kieldsdatter Grimoe, far er Halvor Larsen Rommen(Frøen sogn)

Det er dessverre ingen Even eller Maren som er faddere til barna heller, men derimot Halvor og Ingeborg Oppegaard - antatt foreldrene til Marthe.

Nei, det skal ikke være enkelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen til Jakob Jakobsen i Nesodden krk 29.6.1727

Døbt et barn for Jacob på Vestre Græverud kalled Jacob

Faddere: Rønnoug Roverud, en quinde fra Sæther. Mands fadder Hans Eikornrud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kirkebøkene for Nesodden finnes også:


 


1. Jakob Henriksen Ekornrud g. 1714 med Rebekka Jonsdatter med barn:


 


1715 Henrik


1715 Henrik


1718 Ambjør


1720 Mari


1723 Gunhild


 


2. Jakob Olsen g. 1725 med Kirsti Halvorsdatter, (bosted ikke oppgitt, men en kausjonist fra Elven i Oppegård). Barn:


 


1725 Berthe (bosted Elven, og Rønnaug Ekornrud er en av fadderne)


______


 


Fadderen i #4 er Rønnaug Ejkornrud (ikke Roverud), og derfor ser nr. 2 litt interessant ut, og med det styrkes jo mistanken om at Jakob f. 1727 ikke hører til den søskenflokken han er koblet til. Om Jakob Olsen vet jeg ingenting utover dette.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Espen - der fikk jeg litt å jobbe videre med.

Nei, jeg er enig i at han ikke umiddelbart ser ut til å smelte inn i den familien.

Men at ikke du vet noe mer om Jakob Olsen betyr vel egentlig at han ikke hører hjemme i Nesodden-traktene?!

Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at ikke du vet noe mer om Jakob Olsen betyr vel egentlig at han ikke hører hjemme i Nesodden-traktene?!

 

 

Det betyr bare at jeg ikke kjenner særlig godt til personene i Oppegård sogn:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen innfallsvinkel finnes via Jakob Henriksen Ekornruds datter Mari f. 1720 (dpt. 12. mai). Finner det sannsynlig at hun er den som konfirmeres i 1738 som Mari Jakobsdatter Frydenberg med alderangivelse 18 år i mai.  Og i 1748 konfirmeres en Jakob Jakobsen Frydenberg på Kurud, 20 år. Denne innfallsvinkelen peker mot Jakob Henriksen og Rebekka Jonsdatter som foreldre til Jakob f 1727. Frydenberg var en plass under Vestre Greverud.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal jeg sjekke ut Espen - takk skal du ha!!

 

Ingen Jakob eller Rebekka som faddere til noen av barna, men de kan jo være døde (har ikke sjekket det)

Derimot er det ei Mari Dahl som er fadder til Even 6.12.1761 og til Ingeborg 5.2.69

Hilsen Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke Jacob hører til blant barna til Jacob Simonsen. De har ingen felles faddere. Jacob Simonsen/Simensen og Jacob Toje er nok samme mann,og bruker nesten samme faddere på alle sine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Berit.

Men å finne riktige foreldre er ikke helt enkelt  Med tanke på navnene på barna hans er det kun Even og Maren som er "ledige" hvis det dreier seg om oppkalling etter hans foreldre. .Halvor og Ingeborg er navnene til hans kones foreldre, så det virker naturlig at de gjenværende kan være fra hans.

Men samtidig vil jeg ikke kutte ut forslaget til Espen uten å ha sjekket det grundig. Det er i alle fall det nærmeste til nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fortsatt ikke fått orden på "klipp og lim" funksjonen

men jeg tenkte jeg kunne opplyse om de barnebarna til Jakob Jakobsen jeg har funnet(barna er oppgitt i pkt 3)

 

Barn av Even Jacobsen Grønmoe (1765-1810) og Ingeborg Samuelsdatter Rullestad

er

Samuel 1794-1877

Abigael  1796-

Jacob    1799-

Marie     1800-1866

Jacob    1802-1862

Ellen      1805-1806

 

Barn av Ingeborg Jacobsdatter Grønmoe (1769 -  1823)og Carl Halvorsen Bøhler

er

Halvor    1787-1787

Even      1789-1842

Baltzer   1791-1792

Berthe    1792-1819

Maren     1795-

Nils         1797-1797

Nils         1799-

Halvor     1802-

Johanne 1804-1833

Christian 1806-

Ellen       1809

 

Fadderne er mest folk fra Oppegaard, Rullestad, Grønmoe og Bøhler naturlig nok

I Halvor Carlsens dåp i '87 er det en Mikkel Greverud fra Nesodden som er fadder - og det opptrer folk fra Ruud.

Det er ingen Jacobsen annet enn Even hos Ingeborg - og omvendt.

Prestene skrev også ofte fornavn og gårdsnavn, noe som gjør det vanskeligere å familiebestemme.

Virker som en lei nøtt å knekke dette - er det noen flere forslag så blir de mottatt med takk.

Mvh Kathe

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.