Gå til innhold
Arkivverket
Egil H Thomassen

Hvem var skipper Clausen på "Pilen"?

Recommended Posts

Egil H Thomassen

Under blokaden i 1813 gikk postbåten "Pilen" ført av skipper Clausen ned ved Randesund 20. desember. Hvem var skipper Clausen? Postbåten hadde gått ut fra Kristiansand. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood

Hvis du har tilgang fra norsk IP-adresse står det litt her - hentet fra www.bokhylla.no:

 

Kristiansands postverk gjennom 300 år : 1647-1947

 

http://www.nb.no/nbsok/nb/3a4df652195077653cce95a881e55c6e?index=2#41

http://www.nb.no/nbsok/nb/3a4df652195077653cce95a881e55c6e?index=2#43

 

Men disse opplysningene har du vel kanskje fra før. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Egil H Thomassen

Hei Grethe,

Takk for innspill. Ja, det er et av stedene jeg har min info fra. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Egil H Thomassen

Hei Tore,

 

Takk for interessant forslag. Det kan passe med alderen. Men hvordan verifisere at Idde var skipper i Kristiansand i 1813?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tore S. Falch

Tja, man kan jo se om det finnes skifter etter hans foreldre Claus Iddesen og Ellen Toresdatter - eller man kan forsøke å følge skipperen i Holmestrand for å få bekreftet - eller utelukket - at dette er riktig person.

 

Styrmann Idde Clausen og hans kone Elisabeth Lodberg døpte forøvrig en sønn Claus i 1804 - se langt nede i første kolonne på pag.176 her:Vestfold fylke, Holmestrand i Botne, Ministerialbok nr. 3 /2 (1799-1819), Kronologisk liste 1805, side 176-177      - og nok en sønn Claus  i 1806 - se et stykke ned på pag.179 her: Vestfold fylke, Holmestrand i Botne, Ministerialbok nr. 3 /2 (1799-1819), Kronologisk liste 1806, side 178-179.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tore S. Falch

Styrmann Idde Clausen og Elisabeth Lodberg fikk også en sønn Christen, født 14.juni 1812 - se omtrent midt på pag.202 her: Holmestrand i Botne, Ministerialbok nr. 3 /2 (1799-1819), Kronologisk liste 1812, side 202-203.

 

Skipper Idde Clausen og Elisabeth Lodberg fikk en sønn Morten, født 14.mars 1819 - se nr.14 på pag.30 her: Vestfold fylke, Holmestrand, Ministerialbok nr. 1 (1814-1840), Fødte og døpte 1819, side 30-31.

 

Det fremgår ikke av innlegg 1 i denne tråden hvorvidt skipper Clausen omkom da postbåten gikk ned 1813. Hvis han gjorde det, kan han IKKE være den samme som skipper Idde Clausen i Holmestrand.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Egil H Thomassen

Da er nok ikke Idde Clausen aktuell. I en melding fra postansvarlig om forliset sies det: "Jeg sørger ved at berette at ingen av dens besetning ble reddet"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Linda Wathne

I boka det linkes til, er jo de andre postbåt- skipperne lokalfolk.

 

Det er en mulig kandidat jeg ikke helt finner ut av. Styrmann Rasmus Clausen gifter seg 11. September 1813 i Oddernes. I august 1814 døpes sønnen ...det er ført Claus Rasmussen som navn, men det er så rettet til Rasmus Clausen, fordi han skal ha samme som faren. Men flere barn finner jeg ikke på dette paret i farten... Så da spørs det hvem som eventuelt døde når, eller om de flyttet lenger unna. Ved dåp av sønnen i Oddernes ser man de er bosatt Kristiansand. Ikke finner jeg ut hvem han er i 1801tellingen heller, Men han kan jo være utenlands...

 

Vielse høyre side:

 

 

Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Oddernes, Ministerialbok nr. A 4 (1764-1820), Ekteviede 1812-1813, side 200.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9807&idx_id=9807&uid=ny&idx_side=-198

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070530610678.jpg

 

Dåp venstre side:

 

Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Oddernes, Ministerialbok nr. A 4 (1764-1820), Fødte og døpte 1814, side 176.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9807&idx_id=9807&uid=ny&idx_side=-176

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070530610656.jpg

 

Mvh

Linda

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Egil H Thomassen

Hei Linda,

 

Jeg beklager sen reaksjon. men jeg ikke ikke regnet med å få flere innspill i saken.

 

Hele mannskapet på postbåten var nok lokale sjøfolk. Slik jeg forstår din teori så kan styrmann Rasmus Clausen ha vært blant de omkomne, og hvis han var sønn av skipperen så burde skipperen hete Rasmus Clausen. Uansett, det var en merkelig måte å endre ei kirkebok på. 

 

Mvh

Egil 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Egil H Thomassen

Hei igjen Linda,

 

Etter å ha lest ditt innlegg og kirkeboka nærmere, så er jeg kommet til at presten kan ha føyet til Rasmus Clausen som far til barnet. Claus Rasmussen som barnets navn er ikke strøket over, men understreket som de øvrige døpenavnene. 

 

I oversikten over skippere i Kristiansand og de øvrige byene i Vest-Agder i begynnelsen av 1800-tallet er det ikke innført noen Rasmus Clausen eller andre med farsnavnet Clausen. Jeg tror at Rasmus Clausen bare var styrmann, men som styrmann fikk han føre en liten postbåt. 

 

I kirkeboka for Oddernes er det 26. februar 1819 ført inn giftemål for enkefru Clausen. 

 

Mvh

Egil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tore S. Falch

 

I kirkeboka for Oddernes er det 26. februar 1819 ført inn giftemål for enkefru Clausen. 

 

 

 

 

Da må det ha vært skiftet etter hennes forrige mann. Forhåpentlig vil et skifte vise om dette var skipperen på "Pilen".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Egil H Thomassen

Jeg har ikke funnet noe skifte i skifteprotokoll for Kristiansand. Heller ikke har jeg funnet noe i dødsfallprotokoll 1813 for Kristiansand. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tore S. Falch

Nå kjenner ikke jeg så godt til tidligere administrative inndelinger i Agder, men jeg ser at skifteprotokollene fra Mandal sorenskriveri også inneholder skifter fra Oddernes.

Kanskje du bør lete her også?

Skannet skiftemateriale - Mandal sorenskriveri

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Egil H Thomassen

Takk for gode råd, men jeg fant ikke skiftet i Mandal heller. Jeg søkte i navneregisteret på R (for Rasmus) og W (for Wilhelmine) uten treff. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tore S. Falch

Her er vielsen i Oddernes den 26.februar 1819 - se litt nedenfor midten på fol.260b her: Vest-Agder fylke, Oddernes, Ministerialbok nr. A 4 (1764-1820), Ekteviede 1817-1820, side 261. Brudgom var Kiøbmand og Ungkarl Lautitz Møller og bruden var Enken Mad. Clausen.

 

Vi kan altså ikke på grunnlag av det vi hittil vet, si sikkert at denne Madame Clausen faktisk er identisk med den Wilhelmine Christine Vilhelmsdatter Vige som den 11.september 1813 ble gift med Styrmand Rasmus Clausen (- se lenke i innlegg nr.9).

 

MEN:

Ekteparet Handlende Lauritz Møller paa Lillesand og H. Vilhelmina Christine Møller fikk den 25.mai 1819 en datter Marie Dorthea i Vestre Moland - se nr.6 blant Fødte Qvindekjøn her: Aust-Agder fylke, Vestre Moland i Vestre Moland, Ministerialbok nr. A 3 (1816-1843), Fødte og døpte 1819, side 5.

 

Dermed har vi fått bekreftet at enken Mad. Clausen som ble gift i 1819, er identisk med den Wilhelmine Christine som var gift med Rasmus Clausen - og vi har følgelig fått bekreftet at Styrmann Rasmus Clausen må være avgått ved døden en gang mellom tidspunktet for hans vielse med Vilhelmine den 11.september 1813 og tidspunktet for hans enkes vielse med Lauritz Møller den 26.februar 1819. 

 

Postbåten "Pilen" gikk ned den 20.desember 1813. Denne datoen faller innenfor tidsrommet da Rasmus Clausen må ha dødd, så vi kan altså ikke utelukke at det er denne Rasmus Clausen som var skipperen ombord på "Pilen".

 

Her er forresten Wilhelmine Christine med familie i folketellingen 1801: Oddernæs Kongsgaard 1801.

 

 

Endret av Tore S. Falch

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Egil H Thomassen

Det var en interessant opplysning at det var enken etter Rasmus Clausen som ble gift i 1809. Jeg visste bare at hun var "enken madam Clausen".

 

 

Takk for en grundig redegjørelse i saken. Takk også til Linda som ga de første ledetrådene. 

 

Mvh

Egil 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tore S. Falch

Det er en mulig kandidat jeg ikke helt finner ut av. Styrmann Rasmus Clausen gifter seg 11. September 1813 i Oddernes. I august 1814 døpes sønnen ...det er ført Claus Rasmussen som navn, men det er så rettet til Rasmus Clausen, fordi han skal ha samme som faren. Men flere barn finner jeg ikke på dette paret i farten... 

 

 

Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Oddernes, Ministerialbok nr. A 4 (1764-1820), Fødte og døpte 1814, side 176.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9807&idx_id=9807&uid=ny&idx_side=-176

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070530610656.jpg

 

 

 

 

Etter å ha lest ditt innlegg og kirkeboka nærmere, så er jeg kommet til at presten kan ha føyet til Rasmus Clausen som far til barnet. Claus Rasmussen som barnets navn er ikke strøket over, men understreket som de øvrige døpenavnene. 

 

 

I margen ute til venstre står det skrevet vertikalt:

 

Efter Gudmoderen Madme Olsens og [.....] Vidnesbyrd er det anførte Barn Claus Rasmussen ved Daaben givet Navnet Rasmus Clausen og har Faderens Navn været ligelydende.

 

Dåpen fant sted i august 1814, og man kan jo lett tenke seg og lett forstå at moren har ønsket å oppkalle sønnen etter faren dersom denne faren var død før sønnen ble født. Jeg oppfatter dette som enda en indikasjon på at Linda Wathne har funnet frem til riktig Skipper Clausen på postbåten "Pilen".

Endret av Tore S. Falch

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Egil H Thomassen

Jeg hadde ikke tydet det som sto i margen, og er enig i konklusjonen. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tore S. Falch

For fullstendighetens skyld - dog uten at det umiddelbart bringer oss noe nærmere en endelig bekreftelse på Skipper Clausens identitet:

 

Rasmus Clausen og Wilhelmine Christines sønn Rasmus Clausen Rasmusen Lofthuus ble konfirmert i Vestre Moland den 1.mars 1829 - se nr. 8 blant Confirmerede Drenge her:

Aust-Agder fylke, Vestre Moland i Vestre Moland, Ministerialbok nr. A 3 (1816-1843), Konfirmerte 1829, side 248.

 

Wilhelmine Christines annen ektemann, Lauritz Nielsen Møller i Lofthuuseie, Gift Mand og Maler, 40 Aar, døde den 2.april 1830 i Vestre Moland - se nr.12 blant Døde Mandkjøn her: 

Aust-Agder fylke, Vestre Moland i Vestre Moland, Klokkerbok nr. B 1 (1816-1851), Døde og begravede 1830, side 105.

 

Hans kone Wilhelmine Christine Wilhelmsd. Lofthuuseie, Farver Lauritz Møller Lofthuuseies Kone, 39 Aar, døde dagen etter sin mann, den 3.april 1830 - se nr.14 blant Døde Qvindekjøn her:

Aust-Agder fylke, Vestre Moland i Vestre Moland, Klokkerbok nr. B 1 (1816-1851), Døde og begravede 1830, side 104.

 

De to ble begravet samme dag - 8.april 1830.

 

Skifte efter afgangne Ægtefolk Maler og Glasmester Lauritz Nielsen Møller og Hustru Vilhelmine Christine Villumsdatter af Ladestedet Lillesand i Vestre Molands Sogn ble begynt den 11.november 1830 - se fol.9a ff her: Aust-Agder fylke, Vestre Nedenes / Sand sorenskriveri, Skifteprotokoll 2 , 1830-1834. Boets samlede inntekter beløp seg til 222 spd 4 ort 19 skilling, mens de samlede utgifter var 245 spd 3 ort 20 skilling. Det var med andre ord et underskudd på drøyt 42 spd hvoraf erfares at Boet bliver fallit og intet at arve.

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×