Gå til innhold
Arkivverket

Bruk av trunkeringstegn ved søk etter æ, ø, å


Vidar Flesland
 Del

Recommended Posts

Overført fra http://forum.arkivverket.no/topic/199875-enda-dårligere-søkemuligheter/

 

Når jeg søker med ett ? får jeg tilsynelatende ikke treff på æ.

F.eks søket Fl?sland gir ikke treff på Flæsland - det gjør derimot Fl??sland

Direkte søk med Flæsland gir omtrent like mange treff som Fl??sland (386 mot 387)

Søk med Fl?sland|Flæsland gir 1307 treff, mot 922 for Fl?sland (disse burde vel hatt like mange treff)

Søk med Flaesland fører forøvrig til "Operation timed out" (har forsøkt tre ganger med litt tid mellom)

 

Det ser ut som samme fenomen gjelder å - f.eks gir søk på Nygård mange flere treff enn Nyg?ard (3892 mot 396). 

 

Nå er dette ikke noe stort problem så lenge en er klar over det, men dersom flere opplever dette bør det vel tas med på hjelpebildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingen, og en god beskrivelse av problemstillingen.

 

Denne er litt kinkig. Det  viser seg at % og ? representerer en byte, og ikke et "tegn". Mens alfabetet fra a-z kan representeres med en byte, er æ,ø og å såkalte multibyte-tegn i UTF8-tegnsettet, dvs. at disse bokstavene bruker 2 byte. Her kan vi dessverre ikke gjøre annet enn å oppdatere hjelpetekstene og informere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for hurtig respons.

Jeg ser at det har sneket seg inn feil både i mitt startinnlegg her og i hjelpeteksten:

 

I hjelpeteksten står det: "Et søk etter fle?sland vil kun gi treff på Flesland"  - skal være .. søk etter fl?sland (uten e).

Skal en være riktig pirkete blir det også feil å si 'kun' treff på Flesland - det kommer noen få Flasland og en Flosland i søket.

 

I øverste innlegg her har jeg skrevet Nyg?ard der det skulle stått Nyg?rd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.