Gå til innhold
Arkivverket

Giert Olsen på Prestøen i Nord Trøndelag ca 1714.Alstadhaug


Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Stusser litt på om denne Gierdt Olsen kan ha noe med Adriana Giertsdatter Brems i gammelt forum nr 53702.

 

Jeg finner han i Alstadhaug kirkebok som fadder to ganger i 1714  og  med barn til dåp 17/3-1715 med en datter Maren. Videre som fadder i Herøy 1718 og endelig med barn Karen til dåp 7 a trin 1718 i Herøy.

Noen som vet om det var to personer Gierdt Olsen på samme sted og samme tid .Gierdt Olsen i gammelt forum var født i Lyngsnes i Vikna men gift i Leca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry. Kirkebøkene jeg har funnet denne siste Gierdt Olsen i er Alstahaug i Nordland. Hadde håpet at noen vet noe om denne Gierdt Olsen. Litt rart det er samme tid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ikke kirkebøker på den tiden for Alstadhaug(Skogn prestegjeld), og de starter på 1747. Jeg forsker på begge steder, så dette vet jeg litt om. Finnes ikke noe manntall for 1701 heller for Skogn 

og prestegjeldene omkring, men det gjør det derimot for flere steder på Helgeland. Finner kun en Giert Olsen ved manntallet 1701 for Helgeland som er søkbart på Digitalarkivet:

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=mt18001701&gardpostnr=513&personpostnr=2338&merk=2338#ovre

 

Dette er ikke nødvendigvis den samme som var i Alstahaug i 1714 da, men det kan jo være det. Præstøen er i Alstahaug i 1701, men var også en gård med det navnet i Nordsem i Brønnøy

 

Prøver meg på lenke til dåpen i 1715: 

 

 


Nordland fylke, Alstahaug i Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A01 (1714-1737), Kronologisk liste 1715, uten sidenr. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16570&idx_id=16570&uid=ny&idx_side=-9
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071015620122.jpg

 

         

 

 

Ellers bodde jeg i Sandnessjøen i Alstahaug i Nordland i 17 år(1993-2010), men gikk ungdomsskolen på Skogn i Nord-Trøndelag

 

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kopi av matrikkelen 1723 for flere steder for Helgeland, og jeg finner Giert Olsen som oppsitter i Prestøen i Alstahaug i 1723. Der står det blant annet at takst etter gammel matrikkel var på 2 ort, og

gammel leilendingsskatt var på 40 skilling,. Takst etter ny matrikkel var på 2 ort og 6 skilling. og reduksjon i forhold til ny matrikkel var på -3,-,-(prøver å skrive av fra kopi av originalen). Er bare første side jeg

har for hvert bruk, men har hele mikrofilmen ellers. Dette er ikke direkte svar på spørsmålet ditt Terje, men det forteller i det minste at han fremdeles var der i Prestøen i 1723. Denne matrikkelen var forøvrig

egentlig bare et forarbeid til matrikkel har jeg lest ett eller annet sted. Hvis det er han som var i Brønnøy i 1701 kan du være heldig å finne han som gift der(kirkebøker fra 1669, men Giert ble jo sikkert gift

en eller annen gang etter 1701 hvis han var den 18-åringen som var i Brønnøy da). Jeg ville ha sjekket kirkebøkene for Brønnøy hvis jeg var deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne Lise og takk for svar. Det er desverre ikke så mye å finne av opplysninger i dette området.  Jeg ser at det er snakk om to personer Gierdt Olsen. Men litt rart er det at de og har to barn med samme navn.

 

I Lyngsnes i Vikna lever Ole Michelsen med 10 barn fra to ekteskap. Der iblandt en Giert Olsen født 1669.    Gift og har barn Maren f 1706, Kirsten f 1713, Ane f 1715, Adriane f 1717, Ole f 1719 og  Maren f 1723.

 

Så har vi på Helgeland gården Eide, Norsem, Brønnø , Olle Erichsen 65 år 1701 (1736) med barnene: 4 barn  derav Gierdt Olsen f 1683. g og funnet to barn: Maren f 1715 og Karen f 1718.

 

Det er Adriane jeg er etterkommer av.

 

Funnet folk fra øya Bjørn som har barn til dåp i denne kirkeboken. Det jeg har stusset litt på er om det er en knytning til den øya ett eller annet sted, da Adrianes sønn Giert Rasmussen Lind på Hustad, kaller opp første barn med navn Adriana Bjørn.

 

Noen som vet noe om øya Bjørn ??

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje lettere for noen å svare, med lenke til den gamle debatten. Jeg forsøker meg på lenke: 

 

https://forum.arkivverket.no/topic/139123-53702-adriana-giertsdatter-doept-30-mai-1717-paa-leka-nt/

 

Prøver meg også på lenke til Bjørn i Dønna:

 

https://nn.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%B8rn_i_D%C3%B8nna

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Anne Lise :)

 

Skal se litt mer systematisk på disse kirkebøkene for om det blant faddere finnes noe spennende.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Interessant! 

 

Jeg er etterkommer av Gjert Olsen, f. ca. 1682 på Lyngsneset i Vikna. Han er bosatt på Solsem, Leka i 1701. Han har ei datter, Maren, født i 1706, ukjent mor. Så blir han gift igjen rundt 1712 med Berit Andersdatter, og får 5 barn med henne: Kirsten (1713-1787), Ane (1715-?), Adriana (1717-1754?), Ole (1719-1787) og Maren (1723-1770) Jeg stammer fra Kirsten. Gjert Olsen bodde i Medgutvik i 1715, seinere Nordgutvik, før familien slår seg ned på gården Skei på Leka i 1720. Mor til Gjert Olsen var Maren Larsdatter fra Leknes, Leka. Foreldre til Maren var Marit Nilsdatter og Lars Andersen.Denne slekta kan spores til 1500-tallet på Leka.  Du skriver at Gjert Olsen var født i 1669? Håper ikke du har den opplysningen fra meg :-), for den er feil. Så til ditt spørsmål: Gjert Olsen i Alstadhaug er neppe samme person som Gjert Olsen i Leka. 

 

Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Ørjan

 

Det var litt pussig at det var en Gjert Olsen til på den tiden.  Nei fødselsår 1669 er nokk feil hos meg. Han er sikkert mer rett født ca 1680-83.

Jeg holder meg til Gjert Olsen i Leka som far til Adriane Gjertsdatter på Hustad i Lødingen, til jeg finner en annen kandidat :).

 

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.