Gå til innhold
Arkivverket

Sigurd Larsen (1908-1994), begr. Sem Tønsberg Vestfold – hvor var hans fødested og hvem var hans foreldre?


Espen Tjernshaugen
 Del

Recommended Posts

Sigurd Larsen finnes med id. 4220098 i Dis-gravminner med fødselsdato 23. juli1908. Foregående id. 4220097 tilhører Marie Larsen f. 30. april 1920, jeg regner derfor med at disse to var et ektepar.


 


Det jeg trenger hjelp til er bekreftelse eller avkreftelse på om denne Sigurd Larsen er identisk med den Sigurd Marinus Larsen som ble født 23. juli 1921 1908 i Skjee i Stokke og døpt der 30. august samme år av foreldre Ingvar (Ingvald) Larsen og hustru Anna Karine Larsen:


 


Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Skjee i Stokke, Ministerialbok nr. II 1 (1884-1910), Fødte og døpte 1908, side 59.


Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4797&idx_id=4797&uid=ny&idx_side=-63


 


Kjenner noen opphavet til disse to?


Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde funnet en vielse, ville det kunne ha hjulpet deg - navnet på brudeparets fedre/foreldre vil vel kunne bekrefte om dette er rett person. 

 

Men det er litt forvirrende her: er Sigurd Larsen født i 1908 eller i 1921? Marie Larsen oppgis til å være født 30.04.1920, så hvis Sigurd var født i 1908, var han 12 år eldre enn sin (eventuelle) kone. 

 

Men her er foto av graven som bekrefter fødselsårene 1908 og 1920: 

http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=4220098

 

 

 

 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en vielse ville vært strålende ... men hvor skal man begynne? Den kan jo i teorien ha foregått hvor som helst i fylket, og kanskje også utenfor. Har vært gjennom de nærmeste sogn og prestegjeld, men så er det også slik at det er en god del lysninger som dessverre ikke er tilgjengelig.

 

Beklager forvirringen, det gikk litt fort i svingene her, men den tillenkede dåpsinnførselen bekrefter 1908 (og ser du har funnet foto av gravminnet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ingvald Larsen ble gift 7. januar 1906 i Ramnes med Anna Karine Andreasdatter.

 

Hans far var Lars Pedersen Bjærkerødningen

 

Hennes far var Andreas Martinius Samuelsen Fon.

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, takk for det Torbjørn, de opplysningene har jeg noenlunde kontroll på. Min interesse går gjennom eller via Anna Karines aner og etterslekt, men jeg mangler altså en skikkelig bekreftelse på om sønnen Sigurd Marinius er identisk med den Sigurd Larsen med samme fødselsdato som ble begravet i 1994.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg har nylig begynt med slektsforskning... Jeg er barnebarnet til sigurd martinius larsen og marie. Jeg antar at du har fått avklart saken da tråden er 1 år gammel☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Renate Larsen said:

Jeg har nylig begynt med slektsforskning... Jeg er barnebarnet til sigurd martinius larsen og marie. Jeg antar at du har fått avklart saken da tråden er 1 år gammel☺

 

Hei og mange takk for svar.

Saken er for meg fortsatt uavklart, det vil si at jeg ikke har tatt sjansen på å gjøre koblingen fordi de opplysningene jeg har kommet over har vært for usikre. Det vil være kjempeflott om du kan bekrefte eller avkrefte informasjonen i innlegg #1, #2 og # 4.

 

Om dette er de rette folkene så kanskje du også kan hjelpe meg med dødsår, ektefeller og bosted for Sigurds søsken:

 

Asbjørn Karinius Larsen (1906-1996). Om ham mangler jeg pikenavn og fødested for hans kone Inger Marie (1909-1995).

Albert Ingolf Larsen f. 1910.

Ingeborg Alvilde Larsen f. 1912.

 

Bakgrunnen for mine spørsmål er slektsartikkelen Hellen (Samuel Hansen Hellen) (etterslekt) hvor du vil finne Sigurd som en etterkommer av Samuel Hellen (1813-1892).

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bekrefte de punktene. Selv om jeg har blitt fortalt at mellomnavnet var martinius. Har nylig startet med dette og dessverre kun min far og tante som kan fortelle veldig lite som er igjen. 3 av besteforeldrene til min far døde før han ble født. 

Når det gjelder de andre søsknene..så hadde min far kun møtt og hørt om Asbjørn. Han flyttet tilbake til Vestfold nordfra, så kanskje kona kommer derfra trodde han..? De fikk 3 barn. Det var alt han visste. 

Håper på å finne flere opplysninger☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Renate Larsen said:

Jeg kan bekrefte de punktene. Selv om jeg har blitt fortalt at mellomnavnet var martinius. Har nylig startet med dette og dessverre kun min far og tante som kan fortelle veldig lite som er igjen. 3 av besteforeldrene til min far døde før han ble født. 

Når det gjelder de andre søsknene..så hadde min far kun møtt og hørt om Asbjørn. Han flyttet tilbake til Vestfold nordfra, så kanskje kona kommer derfra trodde han..? De fikk 3 barn. Det var alt han visste. 

Håper på å finne flere opplysninger☺

 

Tusen takk skal du ha!

 

Du har helt rett i at mellomnavnet er Marinius, slik er det jo også skrevet i dåpsinnførselen. Skal forsøke å oppdatere artikkelen og se om det kan dukke opp flere opplysninger i helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysning for Asbjørn Karinius Larsen og Inger Marie Ellingsen nr 9 1934

Vestfold fylke, Nøtterøy, Torød i Nøtterøy, Lysningsprotokoll nr. 1 (1919-1937), Lysninger 1934, Side 77
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20051014041031


Inger Marie i ft 1910

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036502006378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anne Tonby said:

Lysning for Asbjørn Karinius Larsen og Inger Marie Ellingsen nr 9 1934

Vestfold fylke, Nøtterøy, Torød i Nøtterøy, Lysningsprotokoll nr. 1 (1919-1937), Lysninger 1934, Side 77
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20051014041031


Inger Marie i ft 1910

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036502006378

 

Tusen takk for dette, Anne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.