Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av pantebok, oppklaring av et mysterie


Viktoria Gundersen
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å finne ut om huset vårt egentlig er mye eldre enn vi tror. Det ble i sin tid bygget av min tipoldefar i dragestil, men plutselig dukket et bilde av huset hvor det så ganske ulikt ut..dette er vårt mysterie. Lå det et hus her før huset ble antatt bygget i 1886?

 

Ber i den forbindelse litt hjelp til å tyde den øverste delen på høyre side i denne panteboka;

 

Kildeinformasjon: Protokollnummer: III 1, Sted: Aker herredsskriveri, Bærum, Oppbevaringssted: SAO

Merknader: 1891-1950. Fol. 1-495.

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080908370660.jpg

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=21358&uid=ny&idx_side=-253

 

Setter stor pris på hjelp!

Endret av Viktoria Gundersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør endre visningsnavnet ditt i henhold til forumreglene!

Lenkene dine får jeg ikke til å virke, hverken bildelenken eller sidelenken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør endre visningsnavnet ditt i henhold til forumreglene!

 

Lenkene dine får jeg ikke til å virke, hverken bildelenken eller sidelenken.

Gått litt fort i svingene da jeg først registrerte meg og ikke minst da jeg postet dette innlegget! Takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette, det er rettet opp i nå. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenken fører til registret, ikke til panteboka (hvor dokumentene er innført i sin helhet). Jeg er noe usikker på hva du legger i "den øverste delen", men såvidt jeg kan se, er hele denne siden skrevet med tilnærmet ganske vanlig håndskrift. Kan du si noe om hvilke avsnitt du vil ha hjelp til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ble huset ombygget til dragestilen senere henimot unionsoppløsningen da slike "nasjonale" markører ble mer og mer populære? Sjekk med lokale fotosamlinger fra Bærum/Høvik området. Er du heldig så kan du finne daterte oversiktsbilder der eiendommen er fotografert.

 

Panteregister og -bok gir vel sjelden opplysninger om bygningsmassen som står på eiendommen. Det bildet av huset uten dragestil, når er det datert? Panteregisteret viser at eiendommen ble utskilt fra hovedbølet - b.nr. 1 - i 1886. Kanskje var det tidligere på  eiendommen en umatrikkelert husmannsplass med enkel bygningsmasse som tilfeldigvis er  blitt fotografert. Her er det ikke mye år å gå på siden fotografikunsten i 1886 var relativt ny.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.