Gå til innhold
Arkivverket

Legacy / Brothers keeper eller andre


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hei , jeg lurer på om jeg skal ta steget opp fra hjemmelagede slektsbaser i EXEL og heller benytte meg av slektsprogram som kan lastes ned gratis fra nett , og da på  norsk , svensk eller annet forståelig språk .

 

Men mitt problem er at jeg har ikke anelse om hvordan Legacy , Brothers keeper eller hva de nå heter alle sammen ser ut . Jeg har en av mine slektslinjer ( min ene bestefar sine ) på et program som heter PAF . Dette er genialt enkelt å bruke og oversiktlig  , men så vidt jeg forstår så er dette utdatert og ikke kan lastes ned lenger .

 

Det finnes fler som leter etter sine opphav som legger ut disse resultatene sine på nett . ER det noen på forumet som kan finne slike slektsprogram som er i bruk på nettet , slik at jeg kan få se hvordan disse ser ut " in real life " og legge ut linker til noen av disse som feks . Legacy , Brothers keeper og evt. andre alternativer . 

 

Med vennlig hilsen Bjørn Løkken 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn,

Jo, PAF var det jeg også begynte med for en del år siden. Om jeg nå husker rett, så sluttet de med det. Då valgte jeg Legacy. Det har fungert bra for meg, men jeg tror det er som med biler. "Den jeg kjører er best" ;-). De som kan lastes ned gratis er jo enkle å prøve, se om det fungerer for deg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.

De fleste program er jo relativ rimelige og fungerer bra. Det er gitt linker til to ovenfor. BK koster 45USD og har så langt vært en en gangspirs som innbefatter oppgraderinger og oppdateringer. Jeg har brukt det i mange år selv om jeg sporadisk har besøkt andre også, men falt tilbake det det gamle gode merket :rolleyes:
Du kan lage kommaseparerte filer om du ønsker det eller egen webside-løsning om du ønsker det.

Min anbefaling er at du prøver for å finne det du liker. Det er aldri lett å si at det ene er bedre enn det andre. Som nevnt er det som biler.

Det største og viktigste valget er i hvilken grad du vil ha hele styringen med dine data selv på egen maskin eller du vil basere på en nettløsning i et system som benyttes av mange. Selv program på egen maskin har gode muligheter ved at du har ofte brukergrupper og miljø innen rekkevidde.

 

Siden du er på jakt etter (som prinsipp) norsk, så er det ikke mange av programmene som tilbys som har med (tilrettelagt) for alle mulige hendelser som vi har i Norge, f.eks. Jordfestet, introduksjon, hjemmedåp, samliv mellom to av samme kjønn. Det kan ofte lages slike tilpasninger, men det er jo veldig greit at det alt er tilrettelagt. :D

Endret av Otto Jørgensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at spørsmålet mitt ble misforstått . Jeg lurte på om noen ville legge ut lenker til div. slektsprogram som er i bruk på nettet av folk som legger ut slektsopplysninger slik at jeg får vite hbva som er hva , og hvordan designen er .

 

Som feks disse : 

 

Hva slags program er dette ?

 

http://onshus.no/getperson.php?personID=I29966&tree=Ringebuslekter

 

Og dette ?

 

http://www.gausdalsslekt.net/getperson.php?personID=I10318&tree=tree_2

 

Og dette ? 

 

http://www.palgjerde.net/p6199.htm

 

 

 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 2 første lenkene du gav er basert på «The Next Generation» eller «TNG». Dette er et relativt voksent nettbasert-program hvor du selv drifter og eier dine data. Det finnes en del forskjellige ferdige maler til dette – eller du kan gjøre som jeg selv har gjort, integrere med Wordpress og legge litt mer arbeid ned i å lage din egen presentasjonsmal.

 

TNG kan du lese mer om her: http://www.tngsitebuilding.com/

 

Den siste lenken krever at du bruker «The Master Genealogist» eller «TMG» som nå har lagt inn årene. Dette er en frittstående nettbasert-løsning kalt «Second Site» som da tar datagrunnlaget fra «TMG» og gjør dette tilgjengelig på nett. Jeg vil vel neppe si at det er fornuftig å velge den løsningen all den tid da «TMG» nå ikke lenger vil videreutvikles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legacy er gratis i standard versjonen. Du kan lese forskjellen på standard og DeLuxe her.    http://www.legacyfamilytree.com/DownloadLegacy.asp 

Legacy har gratis oppgradering.

Legacy kan importere data  direkte fra PAF 2,3,4 og 5.

 

Slik ser en  side ut.

post-504-0-32910100-1452893309_thumb.png

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har tidligere lagt ut sider på nettet basert på filer direkte frå Legacy, men har gått vekk frå dette og bruker no TNG  som er mykje betre til det formålet Sei eg  :D

 

På følgende link kan du sjå på Legacy opplegget som framleis ligger ute:  http://ingmarz.com/legacyfiler/legacyindex.htm

 

Litt krøll med linken, men no skal den fungere.

 

Mvh

Ingmar  B)

Endret av Ingmar Seth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar 

 

Det heller vel mot TNG . 

 

Er systemet  konstruert sik at når du evt. legger inn persondata under : person / Personlig informasjon så sprer dette seg automatisk til : Aner - Etterkommere - Slektsskap - Tidslinje . Eller er det slik at man må legge ut data under hver av disse kategorier . 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt går automatisk, du fyller bare inn et sted så ordner systemet resten. Hvis du vil kan jeg sette opp en konto til deg slik at du får forsøkt dette selv? Litt enklere å ta en avgjørelse da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ikke personene skulle innordne seg i systemene på en skikkelig måte, uavhengig om det er for pressentasjon som aner, etterkommere, tidslinjer eller hva det måtte være, høres for meg helt fremmed ut.
Man må evt. tilbake 30-50 år for å finne slike situasjoner i programmer som i dag utvikles. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt går automatisk, du fyller bare inn et sted så ordner systemet resten. Hvis du vil kan jeg sette opp en konto til deg slik at du får forsøkt dette selv? Litt enklere å ta en avgjørelse da.

 

Det tilbudet tar jeg gjerne imot Kjell Arne 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg satt opp en liten test-løsning med amerikanske presidenter importert; så har du litt å leke deg med. Påloggingsinformasjon er sendt på PM. Det er bare en test-løsning, så bare å trykke i vei - "ødelegger" du den, så er det bare for meg å importere på nytt, så er det i gang igjen  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heller vel mot TNG . 

 

Er systemet  konstruert sik at når du evt. legger inn persondata under : person / Personlig informasjon så sprer dette seg automatisk til : Aner - Etterkommere - Slektsskap - Tidslinje . Eller er det slik at man må legge ut data under hver av disse kategorier . 

Man kan bruke TNG frittstående, men jeg har inntrykk av at de fleste bruker det på samme måte som jeg selv gjør - jobber med/mot en lokal database i Legacy (De Luxe koster et par hundrelapper, så det er ingen grunn til å bruke gratisversjonen, annet enn for å se om du trives med den). Deretter eksporteres data til TNG for deling på nett.

Dette fungerer helt utmerket. Jeg synes det er litt tungvint å jobbe direkte i TNG-versjonen, i forhold til i Legacy, pluss at du da må være online hele tiden (eller ha en lokal kopi på lokal webserver).

Alle personer har en unik ID.

Når du legger inn en person så har denne koblinger til andre personer. Man kan ha koblinger til flere foreldre(par) f.eks., med forskjellige status som biologisk, ste, adoptiv, foster osv. Samme koblinger gjøres den andre veien, til barna.

Programmet kan da selv finne ut av "alt det andre".

Jeg synes det er spennende å følge de ulike sammenflettingene av slekter. Uten et program som Legacy ville det vært helt umulig å se/følge alle de mange (ofte flere hundre) forskjellige slektskapstrådene som går på kryss og tvers.

 

Å satse på et program som allerede har avgått ved døden, som TMG, synes å være en meget lite fremtidsrettet løsning. Om du allerede brukte det så er det sikkert gode argumenter for å fortsette bruken selv om det ikek har noen framtid. 

Såvidt jeg vet så er ikke Legacy et enmanns-prosjekt, så framtiden er ikke avhengig av at én person fortsetter utvikling/fiksing/support.

TNG tror jeg derimot er et enmannsprosjekt, men det er så mye bedre enn de andre nett-løsningene jeg har sett at det får så være...

Legacy har også noen web-muligheter, men det lille jeg har sett av det er helt elendig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.