Gå til innhold
Arkivverket

Tips: Digitaliserte bøker på Nasjonalbiblioteket – bruk varig lenke


Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

Ser at det er flere som bruker nettadressen når de limer inn lenker til bøker på Nasjonalbiblioteket. Det kjekke med dette er at man kommer direkte inn på riktig side i boka. Det som er mindre kjekt er at denne lenken ikke er varig. Når nye bøker legges inn på Nasjonalbiblioteket kan nettadresser endre seg, og da blir slike lenker ugyldige og verdiløse. Særlig når man bare har limt inn lenke til boka og skrevet «se her». I ettertid kan det bli vanskelig å finne ut hvilken bok det gjaldt.

 

Bruk derfor varig lenkeadresse og henvis eventuelt til sidetall eller søkeord. Da vil det se slik ut: eksempel.

Varig lenke finner du nederst på siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt tips :-)

Var ikke klar over at den vanlige URL'en kunne forandres med tiden, så da skal jeg gå over og endre dette på alle bøker jeg har bokmerket, og linker jeg har i kildehenvisninger.

 

Samtidig er det jo veldig nyttig å kunne linke direkte til den aktuelle siden da.

Så å lagre begge linkene er kanskje en løsning? En slags backup-løsning ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøkene er søkbare. Om en oppgir sidenummeret, kan en søke på det.

Du kan søke på tall ja, men om det er en bok med masse tall så kan det ta lang tid å bla seg igjennom alle treffene...

Du kan jo bla/dra deg til rett side også, selv om rullefeltet er veldig kort/grovt.. Vanligvis er ikke det trykte sidenr så langt fra det digitaliserte sidenr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
På 16.1.2016 den 21.20, Grete Singstad skrev:

Varig lenke finner du nederst på siden.

Nå er disse omstendighetene forandret på NB. Tidligere fikk jeg til å kopiere den varige lenken som stod nederst på "startsiden"/innledningssiden til boken. Men nå i 2019 så åpnes boksidene direkte uten denne innledningssiden med tilhørende varig lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enkelt skal det ikkje vere...

 

Men dersom du har opna boksidene finn du nokre knappar/symbol heilt oppe til høgre i skjermbiletet. Den eine av desse er for å vise kjeldeinformasjonen, og når ein blar langt nok ned i lista som då kjem opp finn ein den permanente lenka:

 

382929162_utennavn.thumb.jpg.63c790ee4b54b543d4fde5ca97026eec.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elles er vel ingenting permanent, sidan ein ikkje veit korleis internett ser ut om 10, 100 eller 1000 år. Det viktigaste er difor å notere tittel på boka og sidetalet, i tillegg til lenka.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snille deg, Torbjørn, våre etterkommere skal da ha litt å streve med de også om 100 års tid, du har jo allerede funnet det meste noen hundre år bakover i tid. Vi kan da ikke servere dem alt på et søvfat uten at de anstrenger seg litt! De får værsågod lete fram en antikk cd-spiller fra museene for å finne hva du har arkivert!  😁

Endret av Olaf Larsen
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har behov for å poste en demonstrasjon.

 

Løtenboka: garder og slekter. 1

 

Nettadressen er
https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2013031124002

 

Så klikker jeg på meny-ikonet oppe i verktøylinjen, og ser "Innhold", fane "Metadata"
og ruller siden til bunns.

 

Der på 3. siste linje står det "Varig lenke"

 

Jeg kopierer linjen:
Varig lenke
https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2013031124002

den har samme endelse som nettadressen

 

Test med nettadressen: Løtenboka: garder og slekter. 1

Test med oppgitt varig lenke: Løtenboka: garder og slekter. 1

Test med varig lenke og sidetall 100: Løtenboka: garder og slekter. 1, s. 100

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.