Gå til innhold
Arkivverket

Barnelærdom, lage lur av bark fra or eller bjørk


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg skriver barnelærdom selv om jeg som barn lærte å lage lur av treet or.  Det var mens jeg var 10-11 år så jeg husker dessverre ikke hvem ideen kom fra, men fremgangsmåten var å finne et kvistefritt langt stykke på treet og deretter forsiktig ta av barken i 10-15 cm bredde skrått nedover slik at en fikk en lang remse som etterpå ble vridd sammen slik at en fikk en 70-80 cm lang lur (smalest i den ene enden og vid i den andre).  Den burde kanskje være lengre, men funket utmerket å få lyd i.  Min kamerat og jeg laget flere hvert år.

 

Jeg er på jakt etter "oppskriften" for selv om jeg husker dette så hadde det vært hyggelig å finne en bedre beskrivelse av dette, særlig når jeg nå har planer om å lære barnebarn dette.

 

Noen som vet?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sent sekstitall eller tidlig syttitall begynte Hjemmet Forlag å gi ut Hakkespettboken, etter modell av Walt Disney's bok med samme navn, hentet fra Donald Duck-universet (- boken ble benyttet flittig av Ole, Dole og Doffen). Hakkespettboken inneholdt mange råd og morsomme tips bl.a. om hva man kunne foreta seg ute i naturen. Jeg ser ikke bort fra at det kan ha stått noe om dette der.

 

Diverse speiderpublikasjoner inneholdt også mange tilsvarende råd og tips. Kanskje Speidermuseet kan hjelpe deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den metoden har jeg ikke vært borti, men her er en fin liten bok med mange "natur-instrumenter" som egner seg for å lage sammen med barn: 

 

Om å lage musikkinstrument"

 

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2013061706005

 

Det står om neverlur der, men ikke slik orebark-lur uten kjerne.

 

Og her er en "oppskrift" uten kjerne:

http://www.nb.no/nbsok/nb/190532319a7c13410bd838455077d652?index=21#29

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008092504086

Endret av Bjørn K Nilssen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten bok av Johann Hopstad, Never, sveipte bokser og fat. Utgitt på Landbruksforlaget i 1990. Innhold: Historikk - Bruksområde - Bjørkefamilien - Flekking av never - Verktøy - Hvordan lage maler - Sveipeteknikk i neverarbeid - Arbeidsoppgaver.

 

Jeg etterlot meg en del "sørgebånd" på bjørkestammer rundt omkring i skogene den gang jeg holdt på med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen for fine svar.

 

Du fant selve oppskriften, Linda.  Supert.

 

Som du nevner Carsten så skader en nok treet ganske mye så det er lurt å få godkjennelse av grunneier.

 

En får svar på det meste her på forumet. Fantastisk!

 

mvh

Leif

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har laga mange lurar av selje. Ung selje har ofte lange, slanke stammar utan kvist. Til munnstykke brukte vi bork av rognekvistar med diameter rundt 1 cm. I blåseenden skrapte vi av ein knapp cm av det ytterste borklaget og skar eit snitt på kvar side i den delen som var avberkt. Ligg luren i vatn, varer han lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant.  Jeg er selvfølgelig kjent med at selje er god til å lage fløyter av i likhet med rogn, men kjente ikke til at en kunne lage lur av den.

 

Jeg har som det fremgår av #1 planer om å lære opp yngste generasjon.  Kanskje helst om våren når sevjen stiger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.