Gå til innhold
Arkivverket

Utne


Gustav og Berit Onarheim
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Amund Harboe Utne 1843-1910 og Ottilie Katrine Schreuder 1852-1918 hadde 10 barn som vokste opp.

Flere av dem ble ingeniører som faren og utvandret til Sør Amerika.

Sigurd Utne, 1878 -,

Ragnvald Utne, 1887 g Thora Falck 1883, barn Frithjof og Reidunn

Arne Utne 1889 - 1950 gift Jeanette, død i Bolivia

Fin Utne 1890 gift Magda Budde 1893 i Buenos Aires, barn Inger, Olav og Arne.

Er der noen som har mer opplysninger om disse?

Amund var morbror til min farmor.

 

Navn på person utne, sigurd Alder 42 Sivil status divorced Yrke INGENIERO

Tidspunkt 1920-07-17T00:00:00.000 Avreisested Ukjent

Navn på transportmiddel RIO DE LA PLATA

Sted for hendelse Buenos Aires,Argentina

Ankomststed Buenos Aires,Argentina

Kildeopplysninger Fullstendig kildereferanse "Listado de pasajeros e inmigrantes noruegos llegados al puerto de Buenos Aires entre 1882 y 1950", Centro de Estudios Migratorios Latinoamericanos (CEMLA)

Forkortet kildereferanse Immigrantkontroll i Buenos Aires 1882-1940 (CEMLA)

Lese og skriveferdighed: Kan lese og skrive Religion: LUTERANA Rejste på: 1.0 klasse https://app.uio.no/hf/ilos/hula/AllEventData.php?id=10991

 

Sigurd Fin og Ragnvald er nevnt i telefonkatalogen for Buenos Aires. http://www.abctelefonos.com/utne_alix_ar_475384

 

Dessuten er Arne Utne nevnt her

Navn på person utne, arne

Fødselssted Heddal, Norge Fødselsdato 1889-01-13 Dødssted Cochabamba, Bolivia Dødsdato 1950 Yrke ingeniør Fars yrke ingeniør Tidspunkt 1912-1950 Sted for hendelse Chile Ankomststed Bolivia Kildeopplysninger
Per Olof Grønbergs liste over norske ingeniører som utvandret til Sør- og Mellom-Amerika. Kilder: Bjarne Bassøe: /Ingeniørmatrikkelen. Norske Sivilingeniører 1901-55 med tillegg/ (Oslo: Teknisk ukeblad, 1961), s. 533;;;;; Studier: Studerte gruvedrift ved Universitetet i Kristiania. Ferdig 1912.
 
Vennlig hilsen
Gustav Onarheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studentene fra 1907, utgitt 1932:

 

Arne Utne.

 

Jeg er født på Tinfos, Hitterdal 13. jan. 1889 av foreldre ingeniør Amund Harboe Utne og Othilia Cathrine Schreuder. Min fars slekt hører hjemme i Hardanger og min mors i Frasund. Min far var ingeniør og knyttet til tremasse-fabrikasjonen og i mange år bestyrer av Tinfos og Labro fabrikker. Tok middelskoleeksamen på Kongsberg 1904. Artium på Frogner skole i Oslo 1907 og gikk ut fra Universitetet som cand. min. 1912.

 

Reiste samme år til Chile og begynte derved på en rett omflakkende tilværelse, som har bragt meg sammen med mange rare mennesker og op i alle slags fprhold, både av de gode og de onde, men i det hele interessant. De siste 18 år har jeg tilbragt her i Bolivia arbeidende i mitt fag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ann-Mary

Jeg har korrespondert med Josefina. Hun er gift og bor på  New Zealand. Hennes bestefar, Arne døde nettopp. Profillen hans er fremdeles på facebook. Han er sønn av Arne og er veldig lik min farmor. Jeg fikk Gibson slektstavlen tilsendt. Men det er lite opplysninger om faren Fin. Han hadde en bror til, Olav som var gift i Usa, men var barnløs. Deres søster Inger var gift Gibson.

Juliana skulle skrive til sine tanter. Men jeg må purre. 

Takk for hjelp.

Gustav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne Utne døde i Chile eller Bolivia i 1950. Det er ført opp på en gammel slektstavle  (laget av datter til billedhugger Lars Utne) at Arne var gift med Jeanette. Men ngenting mer. 

Josefina visste det gikk mange norske i hjemmet til bestefaren, men hun kjente ikke til hverken onkler, tanter eller søsken barn av ham.

Gustav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Amund Harboe Utne 1843-1910 og Ottilie Katrine Schreuder 1852-1918 hadde 10 barn som vokste opp.

Flere av dem ble ingeniører som faren og utvandret til Sør Amerika.

[....]

Ragnvald Utne, 1887 g Thora Falck 1883, barn Frithjof og Reidunn

[....]

Er der noen som har mer opplysninger om disse?

 

 

Sigurd Fin og Ragnvald er nevnt i telefonkatalogen for Buenos Aires. http://www.abctelefonos.com/utne_alix_ar_475384

 

 

 

Av naturlige grunner vakte Ragnvald Utnes kone min interesse.

 

Hun reiste 15.september 1922 fra Kristiania til Chile "for at gifte sig". Hun var da ugift kontordame, født 19.mars 1893 - se her: Emigranter over Kristiania 1867-1927, tilleggsliste.

 

I folketellingen 1910 finner vi henne med foreldre og søsken i Industrigaten 36 på Majorstuen i Kristiania.

 

Den 3.november 1926 reiser Thora Utne fra Oslo til Argentina. Hun er da gift med en arkitekt - se her: Emigranter over Oslo 1867-1930. Hun har med seg sønnen Frithjof Utne, født 16.september 1923.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnvald etterlot seg flere kjente bygninger i Sør Amerika.

Datteren Reidunn, 1928 - giftet seg med John William Holm, 1921- 2012 og hadde barna Astrid Alida 1961, og Ragnvald F 1963.

Frithjof 1923, vet jeg var gift med Charetel de Hartrek. Ellers ikke mer.

Gustav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ei spennande slekt dette, Sigurd Utne skal ha fått eit fjell "Cerro Utne" nær San Carlos de Bariloche i Argentina. (https://www.google.no/maps/place/Cerro+Utne,+R%C3%ADo+Negro,+Argentina/@-41.3164253,-71.6107793,10z/data=!4m2!3m1!1s0x961a677912fd4117:0x97f42965bcf040f8

 

Har nokre fleire kjelder, skal sjå om eg finn dei att.

Endret av Jon Folkedal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fann dei referansane eg hadde, ei var ei web-kjelde som ikkje finst lenger, men du finn noko lite om Ragnvald på side 19 her: http://issuu.com/invap/docs/invap_-_libro_08-11-06 . Ragnvald er og nemnd i ei bok om argentiske fjell skrive av Juan Martin Biedma "Toponimia del Parque Nacional Nahuel Huapi" side 243 og 107.

 

Ifylgje boka klatra Ragnvald Utne fjellet den 20. februar 1914 der han møtte på botanikaren? Carl Curt Hosseus. Det var Hosseus som gav fjellet namnet Utne som takk for det ingeniør Utne hadde gjort for utviklingen av vannkraft (i Argentina). Fjelltoppen er på 2.107 meter over havet, og litt sør for Cerro Tristeza. 

 

Ragnvald Utne skal ha teikna eit hus - Soria Moria - som ligg i nærleiken av hotell Llao-Llao, det vart bygd i 1940 av selskapet Lunde og Reichart, parkar og hagar er utført av landskapsarkitekt O. R. Schaal. 

 

Jon

Endret av Jon Folkedal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.