Gå til innhold
Arkivverket

Anna Nielsdatter Hierman født 1700- Mamma 1719 i Bergen- Mannens navn er ikke sannsynlig.


Wenche Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Anna Nielsdatter Hierman født 1700- datter til Niels Jensen Hierman - Sogneprest på Haus i Hordaland.

 

I følge kirkeboken for Domkirken i Bergen skal hun være gift med en mann med
det absolutt lite tenklige navnet jeg har noensinne har hørt at man kan hete.
 
Dette må da være feil?
Kan da ikke hete Stadt Østerreich. Presten mener vel at karlen kommer
fra en by i Østerike. Han må ha misforstått helt.
 
Dette vekket min nyskjerrig på hva denne personen egentlig heter?

 

At han er fra Østerike regner jeg med som sikkert.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8633&idx_id=8633&uid=ny&idx_side=-5
Her får de sønnen Niels Hierman døpt 4 juni 1719.

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna Nielsdatter Hierman født 1700- datter til Niels Jensen Hierman - Sogneprest på Haus i Hordaland.

 

I følge kirkeboken for Domkirken i Bergen skal hun være gift med en mann med

det absolutt lite tenklige navnet jeg har noensinne har hørt at man kan hete.

 

Dette må da være feil?

Kan da ikke hete Stadt Østerreich. Presten mener vel at karlen kommer

fra en by i Østerike. Han må ha misforstått helt.

 

Dette vekket min nyskjerrig på hva denne personen egentlig heter?

 

At han er fra Østerike regner jeg med som sikkert.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8633&idx_id=8633&uid=ny&idx_side=-5

Her får de sønnen Niels Hierman døpt 4 juni 1719.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnmøring var han, Stadtz Henriksen Österich.  Sønn av lensmannen i Volda Henrik Stadtsen Österich og Karen Madsdatter Alstrup.

 

Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kan da ikke hete Stadt Østerreich. Presten mener vel at karlen kommer

fra en by i Østerike. Han må ha misforstått helt.

 

Dette vekket min nyskjerrig på hva denne personen egentlig heter?

 

 

 

 

Du leser nok riktig.

 

Statz Henrichsen Østerich ble begravet i Ørskog den 11.juli 1749,  56 1/4 år gammel - se langt nede på pag.717 her: Møre og Romsdal fylke, Ørskog, Ministerialbok nr. 522A02 (1743-1773), Kronologisk liste 1749, side 717-718.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker dere alle for all respons og all informasjon om Statz Østerich.

Må inrømme at her trodde jeg virkelig at jeg hadde med en Østeriker å gjøre.

 

Helt utrolig hva man kan hete.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Karen - ( - ). Gift med Henrik Stadtzen Østerreich ( - 1717) .Han var bergenser og hadde først kremmerleiet i Steinvågen før Lars Ulfeldt. Ble senere lensmann i Volda med bopel på Ekset. Han eide i 1699 1 ½ våg i Ekset og flyttet til Nedre Ekset og bygde stort hus. Henrik ble lensmann i Volda etter Frans Olsen Rødset. Kjøpte sin del av Ekset av Christopher Hiermann. Datteren Margrethe og hennes mann fogden Nic. Astrup arvet huset og sønnen Osterich Statz på Valderhaug (gift med Anne Hiermann) arvet gården."

 

http://www.sorgaard-djupvik.no/slektsstoff/histories/Tore.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kan da ikke hete Stadt Østerreich. Presten mener vel at karlen kommer

fra en by i Østerike. Han må ha misforstått helt.

 

[...]

 

At han er fra Østerike regner jeg med som sikkert.

 

 

 

Sunnmøring var han, Stadtz Henriksen Österich.  Sønn av lensmannen i Volda Henrik Stadtsen Österich og Karen Madsdatter Alstrup.

 

 

 

Ja, dette er et besynderlig navn. Er det noen som kjenner herkomsten til denne lensmannen i Volda?

 

Jeg har en mistanke om at navnet overhodet ikke har noe med Østerrike å gjøre. Det ser ut til at det konsekvent skrives -rich - ikke -rig slik man skulle forvente hvis slektsnavnet var det samme som landsnavnet.

 

Kan slekten ha kommet til Vestlandet fra Skottland eller England? Mange slekter i Vest- og Midt-Norge har sin opprinnelse på den andre siden av Nordsjøen - f.eks. Christie, Hammond, Faye, Dundas og Willoch (- mens slekter Collett, Fearnley, Wright og Parr først kom til Østlandet). 

 

Henrik kan ha vært en norsk/dansk "oversettelse" av det engelske Henry (eller skotske Eanraig).

 

Stadtzen er et patronym - uten at jeg kan identifisere et engelsk eller skotsk navn som ligner på Stadt. Men vi kjenner jo alle det amerikanske hattemerket Stetson, og dette navnet må jo også opprinnelig ha vært et patronym.

The Internet Surname Database finner jeg denne forklaringen:

There are two possible origins for the "Stitson" surname. The first, and the one which applies to most name holders is as a patronymic derivative form of "Stot or Stott", an Old English metonymic for a cattle dealer, or a nickname for a particularly wild, young person. The second possibility wild, young person. The second possibility is as a derived form of the Anglo-Saxon "Stytt", which means to strike or knock, and this again was a form of nickname, possibly for a boxer or fighter. The modern surname is recorded in a variety of spellings, examples of the "links" from the first recorded spelling as shown include, Francis Stitson, a witness at St. Marys Church, Kensington on March 4th 1606, whilst James Stidston, a dialectal development, first appears in circa 1699 in London. The american "Stetson" is a further derivative, not found in the U.K. in the early records. The first recorded spelling of the family name is shown to be that of John Stotson, which was dated August 29th 1570, who was christened at St. Mary Abchurch, London, during the reign of Queen Elizabeth 1, known as "Good Queen Bess", 1558 - 1603. Surnames became necessary when governments introduced personal taxation. In England this was known as Poll Tax. Throughout the centuries, surnames in every country have continued to "develop" often leading to astonishing variants of the original spelling.

 

Østerich kan være en norsk/dansk gjengivelse av et skotsk eller engelsk slektsnavn Ostrich - eller noe lignende?

 

 

Dette blir ren gjetting fra min side.

Er det noen som sitter med fakta om slektens opprinnelse?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.