Gå til innhold
Arkivverket

Tollskriver Jørgen Andersen Richart c1680-1732, hvem var hans far?


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Han var gift 2 ganger, 1) 13.aug.1710 med Anne Petersdatter og 2) 12. sep. 1714 med Karen Hansdatter Grønbech. Begge ekteskap i Arendal.  Et barn i første og 2 i 2. ekteskap.

 

Jeg har lenge forsøkt å finne mulig slekt bakover når det gjelder Jørgen og er litt inne på hytteskriver i Tolga, Anders Rickertsen (Hagerup) c1652-1689.  Hverken han eller hans far toller i Romsdal, Richard Rickertsen bruke visstnok Hagerup-navnet. Han ble gift 29.jan.1679 med Anne Jensdatter Parelius 1638-1694 og jeg kjenner 3 barn: Lucie c1679, Giertrud Cathrina c1684 og Peder -c1686-1694.  En sønn Jørgen f. c1680 hadde løst gåten.

 

Finnes det skifte eller annen  dokumentasjon som kan ekskludere denne løsningen?

 

Eller en annen farskandidat?

 

Jeg legger merke til at første datter (i 2. ekteskap i Arendal) blir kalt Anne og andre datter Bodel (etter mormor Boel Johansdatter Hass). Det burde vært motsatt, men det er jo mulig at Anne Petersdatters mor het Anne.

 

Anne blir 3.jan.1754 gift med kammerråd Hans Jørgen Sørensen Hagerup 1713-1792 så her er vi tilbake til Hagerup igjen. Hans bestefar Hans Hansen Hagerup er bror av hytteskriveren.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Jørgen.

 

Jeg har full oversikt over de to døtrene Anne og Bodel Maria, men vet ikke når sønnen Peter Christian Richart dør eller hvor han blir av.  Så vidt jeg kan tyde er han i live under skiftet etter faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke lett å vite hvilke opplysninger du hadde kilder til, så da la jeg bare ut :)

 

Ikke misforstå meg, jeg var glad for skiftet.  Jeg husker ikke at jeg hadde sjekket det før.  Jørgen er min 4tip og derfor har jeg etterhvert rimelig god kontroll etter ham. Søren Hagerup, barnebarn til Jørgen blir senere tollinspektør der (i Arendal).

 

For øvrig så fører alle innlegg til at tråden holdes varm og kommer høyt opp i forumet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke veit jeg Leif, men kan han være sønn av omtalte Anders Richardsen i Ovenstads Militærbiografier: Kpt. des armes ved Vesterl. nasj. inf.regt. ti 16-4-1679, da han blev fenr. ved samme regt. - Kassert 7-7-1682.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg kan være sønn til Jørgen Andersen Richart
 
Peter Richart gift med Mette Ibsen
 
De fikk en sønn Jørgen i Holmens kirke i København i 1750. Døpt 9 mars
Holmens Sogn- Enesteministralbok 1617-1813
Opslag 166 Side 166/570

Håper linken fungerer.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17116049#204264,38752287

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1 Ref. "Finnes det skifte eller annen  dokumentasjon som kan ekskludere denne løsningen?"

 

Ja, det tror jeg nok trygt du kan skrinlegge.

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24714/108/

 

Arvingene var 2 døtre:

1. Lucia Andersdatter gammel 14 1/2 aar

2. Gjertrud Catharina gammel 10 1/2 aar

 

Takk for det, Lars.

 

Det er godt å få sikker dokumentasjon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg kan være sønn til Jørgen Andersen Richart

 

Peter Richart gift med Mette Ibsen

 

De fikk en sønn Jørgen i Holmens kirke i København i 1750. Døpt 9 mars

Holmens Sogn- Enesteministralbok 1617-1813

Opslag 166 Side 166/570

 

Håper linken fungerer.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17116049#204264,38752287

Takk Wenche.

 

Hva er fornavnet på fadderen Richart?   Kan det være Anne?  Det ville gjøre saken 100 % sikker.

 

Ikke veit jeg Leif, men kan han være sønn av omtalte Anders Richardsen i Ovenstads Militærbiografier: Kpt. des armes ved Vesterl. nasj. inf.regt. ti 16-4-1679, da han blev fenr. ved samme regt. - Kassert 7-7-1682.

 

Takk, Carsten.

 

Han er klart neste kandidat.  Det er også slik at Jørgen flere ganger blir nevnt Richardsen. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leter litt etter Mette Ibsen, men ser av dette FS-søket at det blir ganske fåfengt https://familysearch.org/search/record/results?count=20&query=%2Bgivenname%3Amette~%20%2Bsurname%3Aibsen~%20%2Bany_place%3Adanmark~%20%2Bany_year%3A1711-1801~

Det er tydelig her at det finnes mange Mette Ibsen i Danmark og omtrent alle har en far som heter Jep eller Jeppe.  Av det slutter jeg at Ibsen er "Jepsen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da er det kanskje barnets mor, men hvis det ikke var tillatt så blir dette problematisk.  Jørgens hustru dør i 1711 og det er ingen andre nære hittil kjente slektninger som lever og heter Richart.  Søsteren Anne Jørgensdatter skulle blitt nevnt som Frue Hagerup.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tar tilbake det jeg skrev tidligere. Det er ikke Mette Nielsdatter Ibsen

Her har Peter Richart en datter med

Mette Nielsdatter Mølman

 

Så han var gift 2 ganger med en Mette.

Denne datteren er født 10 mars 1741 i Holmen

 

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17116049#151554,25185687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen, Wenche, men jeg får ikke opp dine lenker ordentlig.  Imidlertid så klarer jeg å finne frem når du skriver datoen etter litt søken.

 

Bortsett fra at det må være praktisk å holde seg til samme navn på flere hustruer så tviler jeg ikke så mye på at dette er riktig Peter Richart.  Jeg tenkte først at når barnet heter Jørgen så ligner det noe, men når han har vært gift opptil 12 år før så burde kanskje en Jørgen ha sett dagens lys tidligere. Dog ikke utenkelig at alle tidligere er døtre.

 

Veldig fine faddere i 1741 så hustruen er nok av høyere byrd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ikke bryllupet til Peter Richart. Forvirringen hva hans kone heter i etternavn blir større og større.

 

Barn:

1. Cathrine døpt 4 desember 1736 i Holmen- Moren heter Mette Nielsdatter

1. Mette Cathrine døpt 10 februar 1738 i Holmen- Her heter Moren Mette Jepsen

2. Cathrine døpt 6 mars 1739 i Holmen - Moren heter Mette Nielsdatter

3. Paulina Fredrikke Sophie døpt 10 mars 1741 i Holmen- Moren heter Mette Nielsdatter Mølman 

4. Christiane døpt 21 september 1742 i Holmen - Moren heter Mette Jepsøn

5. Maria Magdalena døpt  20 november 1744 i Holmen- Moren heter Mette Nielsdatter

6. Boel Maria døpt 28 oktober 1747 i Holmen- Moren heter Mette Mølmark

7. Jørgen døpt 9 mars 1750 i Holmen. Moren heter Mettte Ibsen.

 

Ikke sikkert jeg har funnet alle barn.

Kan tyde på at han fikk kun en sønn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Wenche.  Du har virkelig jobbet godt.

 

Det finnes ikke en ringeste tvil om at vi har rett person her.  Nå er også Boel oppkalt.

 

Det var en mengde Mølmand i Trondheim, men ingen Niels. Derimot er det mye som tyder på at navnet kommer fra Flensburg, bla. har sognepresten i Breklum, Theodor Møllmann 1646-1707 etterkommere i Norge.  Kanskje han hadde en sønn Niels. Theodor hadde en datter Susanna Elisabeth som ble gift med borgermester i Christiania, Johan Petersen Bergmann.

 

Kan moren være datter av Niels Jepsen/Ibsen Møllmann?

 

Veldig morsomt å få Peter (min 3tips bror) på plass.

 

Det kan være Mette som dør i 1764 iflg. Nygaards sedler.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I DDD (Dansk Demografisk Database) folketellinger finner jeg en Jørgen Richart, 54  år i 1787 dvs. født c1733 som ville passet utmerket på første sønn av Peter Richart.

post-639-0-19402400-1453490130_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du kjenner til boka Arendals geistlighed : dens genealogi og personalhistorie fra 1897? Den har ikke med noe mer enn det du kjenner fra før om Jørgen Andersen Richart, men kanskje finner du interessante opplysninger om andre aner her.

 

PS: Pga svak skrift finner ikke søkemotoren alle navn, men det er navneregister bakerst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Peter Richart som var gift med Mette med etternavn Ibsen Mølmarch (Mølmann)

Er hun kanskje fra Arendal som Peter er.

 

Fant denne personen i et annet tema her på forumet. Denne person har samme etternavn som

Mette har. Kanskje Peder har en bror med navn Niels??

 

"Maren Hansdtr. Tysch, f. 1673 i Arendal, Aust-Agder. (1) Hun giftet seg med Peder Ibsen Mølmarch, f. 1660 i Arendal, Aust-Agder.

(2) Hun giftet seg med Michael Riis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super logikk, Wenche. 

 

Slektsforskning er slik. Jeg kjenner jo også til disse personene, men koblet det ikke sammen. 

 

Jeg vet dessverre ikke når kanselliråd, Peder Ibsen Mølmarch dør, men har en datter trolig fra 2. ekteskap, nemlig Kirstine Catharine Riis født 10.jan.1715 i Kristiansand, gift c1730 i Kr.sand med general Pierre Poumeau 1697-1791.

 

Toller, kanselliråd og postmester i Kr.sand, Michael Jacobsen Riis finnes død i kb. 2.feb.1739. Druknet i Skagerak under en reise til Norge.

 

Delgobe har et par andre barn i 1. ekteskap http://arkivverket.no/URN:db_read/db/43523/701/

En datter Karen Marie Mølmarch gift 1722 med Claus Tobiesen døpt 11.mai 1695 i Christiania http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=653&idx_id=653&uid=ny&idx_side=-187

og Christopher - ugift født 1697 begr. 24.12.1753 (hvor?).  Et skifte hadde vært toppen.

Se også Patriciske Slægter. https://archive.org/stream/patriciskeslaegt00hauc/patriciskeslaegt00hauc_djvu.txt

 

Spørsmålet er hvor disse ble født og om det er en datter Mette også.  Men ved nærmere ettertanke og fordi jeg stoler ganske mye på følgende oversikt over Arendals-slekter http://olillebo.no/Gunleik.htm så tviler jeg mer og mer på om Mette er datter av Peder Ibsen Mølmarch.  Der nevnes det for øvrig at han er født i Arendal i 1660. 

 

En tråd på DA fra 2011-12 har en del om Michael Riis, men lite om Peder Ibsen Mølmarch. https://forum.arkivverket.no/topic/176837-krigskommiscr-og-fogd-jacob-paulsen-riis-og-kristine-hansdatters-barn-siste-halvdel-av-1600-tallet/

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif

 

Hun kan jo også være eventuelt et barnebarn av Peder, hvis Peder er født 1660.

Hadde han en sønn Niels eller en bror som het Niels?

 

Det kan da ikke være mange som heter Ibsen Mølmarch i etternavn (den kombinasjonen) slik Mette gjorde.

Slik tolket jeg at hun heter ifølge alle barnefødsler. Men far hennes må hete Niels, da det navnet

går igjen på henne.

 

Karen Hansdatter Grønbech 2) ektemann Søren Jacobsen kjenner du til han.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne lenken har Ibsen Mølmark, men jeg ser ikke Peder. http://mereteduebuchvaldt.dk/2439.htm

men en Mette.

 

Jeg tror Peder Ibsen Mølmarch dør i Arendal eller Kristiansand og det burde være et skifte eller andre spor etter ham.  Kanskje må vi på fogdregnskapene.

 

I Borgerrulle for Christiansand under "Før eller i 1693" finner jeg Peder Ibsen Mølmark, skipper og holdt krambu http://xml.arkivverket.no/borgere/bo10011641.pdf 

Jeg kjenner til fra før at også skippere og kjøpmenn o.lign fra Arendal og Grimstad hørte innunder Kristiansand borgerskap.  Dette betyr altså ikke at han nødvendigvis bodde i Kristiansand.  Derimot kan vi droppe Christiania og Danmark.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.