Gå til innhold
Arkivverket

Sarah Ann Anderson f Johnston 1. okt 1854 i Ohio, USA d 1889


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Sarah Ann var gift med Stark Anderson (alias Størk Zakariasson Brekke fra Austevoll). Sarah Ann døde trolig som følge av en hesteulykke i 1889 i Wisconsin. Stark og Sarah Ann hadde en farm i Wisconsin. Det som har vist seg vanskelig å finne er hvor Sarah Ann døde og hvor hun ble gravlagt. Det kan være i Wiskonsin, men også Minmesota kan være korrekt sted? Er det noen som kan hjelpe meg med å finne korrekt sted og tidspunkt?

 

Sarah Ann var gift med bror til min oldefar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:MZ9V-XDC

 

Name: Stork Anderson
Event Type: Census
Event Date: 1880
Event Place: Township 147 Range 46 and Township 148 Range 47, Polk, Minnesota, United States
District: ED 201
Gender: Male
Age: 32
Marital Status: Married
Race: White
Race (Original): W
Occupation: Farmer
Relationship to Head of Household: Self
Relationship to Head of Household (Original): Self
Birth Year (Estimated): 1848
Birthplace: Norway
Father's Birthplace: Norway
Mother's Birthplace: Norway
 
Household Role Gender Age Birthplace
Stork Anderson Self M 32 Norway
Sara Anderson Wife F 25 Ohio, United States
Julia Anderson Daughter F 4 Wisconsin, United States
Dorinde Anderson Daughter F 2 Wisconsin, United States
 
I 1880 bodde familien i Minnesota, men de to døtrene er født i Wisconsin. 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får barna:

 

Nora gift Cofman, Hattie gift Parker, Emma Vida 1881-1919 gift Fetterley. Jeg tror også at paret får en sønn i 1888 eller 1889 ved navn Marvin. Så dør Sara Ann i en ulykke i 1889. Noen år senere flytter Stark til staten Washington til et sted som heter Chinok (tror jeg). I 1897 gifter han seg opp igjen med en enke ved navn Mathilda f ca 1862 og de får fem sønner sammen. Når Stark drar til Washington blir barna igjen hos sine besteforeldre, men hvor bodde de og var det flere enn Nora og Hattie og Emma Vida (Vida). Da Stark døde i 1913 ble det ikke oppgitt andre navn enn Nora, Hattie, Julia og Vida og de fem sønnene fra andre ekteskap, men hva med Donride og sønnen fra første ekteskap. Er det mulig å finne noe der? Kan det stå noe i obitary for Sara Anderson om navn på barna da hun gikk bort. Så vidt jeg vet var det bare Emma Vida som hadde etterkommere, hun hadde fem barn, men jeg finner veldig få etterkommere etter de også. Emma Vida haddw fire gutter og en jente, hun het Julia, muligens oppkalt etter sin tante?

 

Det første er å finne ut hvor og når Sara Anderson døde.

 

Jeg har hatt noe om familien Anderson i det gamle fore (for en del år siden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stark Anderson:

http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GRid=35357773&ref=acom

 

15, 1845, Norway

Death: Apr. 19, 1913

Chinook

Pacific County

Washington, USA

 

First wife was Sarah Ann Johnston. Her death and burial information is unknown at this time. His second wife was Matilda Olsen.

 

Family links:

Spouse:

Sarah Ann Johnston Anderson (1854 - 1889)

 

Children:

Julia A. Anderson Larsen (1876 - 1954)*

Vida Emma Anderson Fetterley (1881 - 1919)*

Hattie Mae Johnston Parker (1886 - 1959)*

Nora Anderson Coffman (1888 - 1960)*

Tillman Anderson (1898 - 1974)*

Dorius Anderson (1900 - 1977)*

Andrew Mervin Anderson (1906 - 1996)*

 

*Calculated relationship

 

Note: The only marker for Stark is a broken wooden plank seen here. He is buried next to Otto Anderson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun som har reg. graven til Stark Anderson har jeg hatt en del kontakt med, men jeg tror ikke hun heller kjenner hele historien til Stark og hva som egentlig skjedde med Sarah. Det hadde vert interessant å funnet ut hvem av barna som vokste opp hos mormoren og eller om noen av de første barna som ble født døde før 1900 og evn hvor?

Men Sara sitt dødsfall eller grav er vanskelig å finne? Eller kan det hende at hun ligger begravet ett eller annet sted i Minnesota?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å finne ut hvor familien bodde da datteren Nora ble født (1888). Da vil jeg anta at de bodde på samme sted da Sara døde i 1889?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.