Gå til innhold
Arkivverket

Gunner Laurits Kruse født ca 1793


Annbjørg Strifeldt
 Del

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg å finne ut hvor min forfedre Gunner Laurits Kruse (6 generasjoner tilbake) kommer fra og når han ble født? Han er trolig kommet til Finnmark engang før 1819. Han giftet seg med  Malene Lorensdatter fra Vadsø i august 1819. Har søkt og letet i tilgjengelige registre, men klarer ikke å finne ut hvem hans foreldre er og når han er født. Han døde 21 mars 1841. Hadde vært artig å kommet meg litt lengere tilbake i Kruse slekta, men står helt fast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1801 bor Gunner Laurits Kruse i Tromsø med sine foreldre Sejer(t) Rosbak Kruse og Karen Maria Larsdatter Ross. Gunder Lauritz ble døpt 24.05.1790 i Nidaros Domkirken i Trondheim. Foreldrene ble viet i Trondheim 1785

 

Gunner døde 21.03.1841 på Hob. Han var gift med Malene Kristine Klog som var datter av faktor Lorents Konrad Klog og Agnete Eriksdatter. Barn bl.a.: Aage Seiert Lorenzen Kruse, Bernt Andreas Kruse, Carl Magnus Kruse, Hans Mikael Kruse, Agnete Karine Kruse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpnr. 65, 24/5 1790 Trondh. domkrk. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16327&idx_id=16327&uid=ny&idx_side=-92

 

Redigert inn:

Trolovet torsdag 21/4 1785 Trondh. Dom. , h.side http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16326&idx_id=16326&uid=ny&idx_side=-57

 

 

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, æ e imponert kor flink dokker e. Æ har leita og søkt i flere daga også på en to tre så har dokker funnet ut alt æ har leita etter. No kan forske videre, tusen takk :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal bruke navnet ditt, og ikke e-mailadressen din som brukerenavn. Nå kan alle se e-mailen din, og jeg regner med at du ikke er så interessert i det.

Om noen vil sende deg en privat melding så bruker de PM, personlig melding. PM, en konvolutt, finner du øverst på den sorte linja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal bruke navnet ditt, og ikke e-mailadressen din som brukerenavn. Nå kan alle se e-mailen din, og jeg regner med at du ikke er så interessert i det.

Om noen vil sende deg en privat melding så bruker de PM, personlig melding. PM, en konvolutt, finner du øverst på den sorte linja.

Takk for at du sa ifra til meg, har vært inne og endret til navnet mitt. Er ny her inne så veldig gla for at du sa ifra. 

Var ikke så enkelt å finne forfedrene i denne Kruse slekta. Har noen av dere vært borti boka som skal være skrevet om Kruseslekta? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg bekjent så finnes det bare en bok om Kruse - Kruseboka. De handler om Kruse i Buskerud, og jeg tviler på at de har noe til felles.

 

I boka er det nevnt noen Kruser på forskjellige steder i landet:

Bergen-skomaker Jacob Kruse i 1558 og en laugstifter og gullsmed Christoffer Kruse.

Lauritz Kruse på Vardøhus som var engasjert i redervirksomhet i Bergen i 1580 årene.

På 1600 tallet finnes Krusenavn i Trondheim, Stavanger, Arendal, Kristiansand, Skien,Larvik,Tønsberg, Røros, Kongsberg, Drammen m.v.

Flere av disse finner vi nå som embetsmenn, men også, sjøfolk, håndverkere, bergverksfolk, kjøpmenn eller som f.eks. masovnmester Conrad Kruse, Gjerpen ved Skien (1625).

 

Det står veldig lite om Gunder Lauritz Kruse: 

1) Hans Michael Wedige Kruse f 21/5 1874. Gift med Signe Bergitte f. 29/10 1878

Har etterkommerne: Alf Wedige Kruse 1901 - Ivar Kruse 1904 - Inger Margrethe 1914 og Erling Wedige Kruse 1918 gift med Olga Nikoline f. Grøn Christensen har igjen barn

Hans Christian, Lars Grøn.

 

2) Hans Michael Kruse f. 27/1 1833, gift 13/9 857 med Ellen Sofie Wedige f. 15/6 1835.

At far og sønn har samme navn henger nok sammen med at faren døde i 1773, altså før sønnen ble født.

 

3) Gunder Lauritz Kruse f. 22/1 1793, og med? Malene Kristine Klug f. 22/1 1795.

"Det fremgår ikke av stamtavlen hvem som er far til Gunder Lauritz, men kanskje en tilknytning tilbake til Jacob Larsen Kruse på 1600-tallet.

Jeg fortsår ikke alt her, men det er omtrent slik det står i Kruseboka. Jeg forenklet teksten litt.

 

Jeg tror det her er snakk om en stamtavle som står i Hornemanns samling eller opptegnelser. Vet ikke nøyaktig hva det heter.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei. Tar opp tråden her. Men er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt kruseboka?

Har veldig lyst å prøve å finne foreldrene til Sejer(t) Kruse.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kruseboka jeg nevnte har aldri vært gitt ut for salg. Personen som laget den er dessverre død.

Denne Kruseslekta holdt seg for det meste på østlandet, så du leter nok etter en annen

Kruseslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 23.1.2016 den 21.20, Berit Knudsen skrev:

 

 

På 23.1.2016 den 21.20, Berit Knudsen skrev:

kanskje en tilknytning tilbake til Jacob Larsen Kruse på 1600-tallet.

Jeg fortsår ikke alt her, men det er omtrent slik det står i Kruseboka. Jeg forenklet teksten litt.

 

Jeg tror det her er snakk om en stamtavle som står i Hornemanns samling eller opptegnelser.

 

I J. Hornemans Stamtavler, bind VI, s 399-402 står det om en Kruseslekt, hvor vi finner Gunder Lauritz Kruse. Hornemans stamtavler er om Angell, Hammond og Hornemansslektene. En sønn av Gunder og Malene Kristine Klog; Hans Michael Kruse (f 1833) giftet seg med Else Sofie Wedege (f 1835) og hun var av Angell-slekt.

I følge denne stamtavla er foreldrene til Gunder Lauritz Kruse: far Sejer Rasbeck Kruse (litt vanskelig å tyde håndskriften ang Rasbech. Han står som Rosbak i 1801-folketellinga), han blei konfimert i Verdal, Stiklestad i 1775, https://media.digitalarkivet.no/view/16397/100. Moren er Karen Marie Larsdatter Ross.

Sejer (Rosbak) Kruses foreldre: Gunder Jacobsen Kruse og Elisabeth Rasbech Sejersdatter.

Gunder Jacobsen Kruses foreldre er Jacob Larsen Kruse, høker i Trondhjem, død 26.11.1761 https://media.digitalarkivet.no/view/2330/89, mor Bereth Olsdatter (skifte etter henne 1738, https://www.digitalarkivet.no/sk20090204311200). 

En annen sønn av Jacob Larsen Kruse; Johan Jacobsen Kruse gifter seg i 1751 med Maren Kristine Carstensdatter Angell, og dette er vel kanskje grunnen til at vi finner denne Krusestamtavla i Hornemans Stamtavler.

"Dessverre legitimerer aldri H. sine oplysninger av denne art, hvorfor vi nu meget ofte ikke kan kontrollere riktigheten." står det i Wikipedia. Så disse opplysningen må ettergåes nøye. 

Endret av Nina Svenne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.