Gå til innhold
Arkivverket

Emigrant Niels Olaus Olsen fra Turter (Sagbakken) i Maridalen.


Bjørn Katnosa
 Del

Recommended Posts

Etter å ha fått god bistand til å gjenfinne moren til Niels Olaus - Marthe Marie som døde på Ager sygehus 12/3-1900 - prøver jeg igjen å gjenfinne

Niels Olaus etter han kom til USA.

Han er registrert i emigrantprotokoll i Christiania med avreise 1/6-1882 - er oppgitt til 19 år og født i Aker. Etter å ha studert kirkebøker over fødte

i Aker 1863 er dette eneste mulige Niels Olsen.

Han ankommer New York 15/6-1882 - er registrert i emigrantprotokoll - men etter det er sporene borte. Jeg har funnet noen Niels Olsen og fått

tips bl.a. Nils Olsen i Spring Grove, Minnesota men er veldig usikker på om dette er rett person.

Håper på bistand.

 

 

Bjørn Katnosa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er riktig - men dette er sønnen Karl som jeg senere har registrert som kvegrøkter i Trøgstad 1910 - han bodde sammen med sin mot

på Linderud 1891.

 

 

Bjørn Kanosa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du vet at Marte ved sin død i 1900 hadde en sønn Karl her i Norge, er det mye som tyder på at Nils Olaus var død i USA før 1900 ettersom dødsfallsprotokollen sier at moren etterlot seg 1 Søn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marthe Marie hadde også en datter - Mathea f.1860 - hun er i 1910 registrert boende i Grunersgt. i Christiania - gift med Ludvik Teodor Marthinsen.

Hvorfor bare ett av barna er ført opp som arving lurer jeg på - men trolig var det lite å arve ettersom Marthe Marie var delvis forsørget av fattigvesenet.

 

 

Bjørn Katnosa

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det står "intet" i rubrikken for Eiendele. Det var nok enda viktigere å føre opp alle etterkommere/arvinger etter avdøde når det var en arv som skulle fordeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det tror jeg også - Karl hadde også bodd sammen med moren på Fjeldheim i mange år - siste folketelling 1891 bor de sammen.

Det var trolig naturlig at han overtok ev. eiendeler etter sin mor.

 

 

Bjørn Katnosa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har etter mange søk funnet at Nils Olsen trolig kom til Chicago- Cook Ward, Illinois - men er fortsatt usikker på om det er rett person.

 

 

Bjørn Katnosa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha fått god bistand til å gjenfinne moren til Niels Olaus - Marthe Marie som døde på Ager sygehus 12/3-1900 - prøver jeg igjen å gjenfinne

Niels Olaus etter han kom til USA.

Han er registrert i emigrantprotokoll i Christiania med avreise 1/6-1882 - er oppgitt til 19 år og født i Aker. Etter å ha studert kirkebøker over fødte

i Aker 1863 er dette eneste mulige Niels Olsen.

Han ankommer New York 15/6-1882 - er registrert i emigrantprotokoll - men etter det er sporene borte. Jeg har funnet noen Niels Olsen og fått

tips bl.a. Nils Olsen i Spring Grove, Minnesota men er veldig usikker på om dette er rett person.

Håper på bistand.

 

 

Bjørn Katnosa

 

 

Hva var fødselsdatoen til Nils Olaus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har etter mange søk funnet at Nils Olsen trolig kom til Chicago- Cook Ward, Illinois - men er fortsatt usikker på om det er rett person.

 

 

Bjørn Katnosa

 

Kan du legge inn det du har funnet i Chicago?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt å kopiere utskrift av folketellingen for 1900 - fra USA - men får ikke overført kopi.

Nils er registrert i Chicago Ward 13, Cook, Illinois sammen med kone Marie - jeg er som sagt ikke sikker på om det er rett Nils - men kanskje.

 

 

Bjørn Katnosa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt å kopiere utskrift av folketellingen for 1900 - fra USA - men får ikke overført kopi.

Nils er registrert i Chicago Ward 13, Cook, Illinois sammen med kone Marie - jeg er som sagt ikke sikker på om det er rett Nils - men kanskje.

 

 

Bjørn Katnosa

 

 

Er det denne du mener?

 

 

 Fødselsmåned stemmer i så fall ikke med "din"  Niels Olaus Olsen

 

Nels Olsen
United States Census, 1900
Name Nels Olsen Event Type Census Event Year 1900 Event Place Precinct 11 Chicago city Ward 13, Cook, Illinois, United States Gender Male Age 37 Marital Status Married Race White Race (Original) W Relationship to Head of Household Head Relationship to Head of Household (Original) Head Years Married 11 Birth Date Jul 1863 Birthplace Norway Marriage Year (Estimated) 1889 Immigration Year 1883 Father's Birthplace Norway Mother's Birthplace Norway
HOUSEHOLD ROLE GENDER AGE BIRTHPLACE

 

Nels Olsen

Head M 37 Norway

 

Marie Olsen

Wife F 37 Norway

 

Olof Olsen

Son M 11 Norway

 

Frederick Olsen

Daughter F 9 Norway

 

Jennie Olsen

Daughter F 6 Illinois

 

Gustav Olsen

Son M 4 Illinois

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:MS3F-T8W

 

View the original document.

 

----

 

Nels Olson
United States Census, 1920
Name Nels Olson Event Type Census Event Date 1920 Event Place Chicago Ward 14, Cook (Chicago), Illinois, United States Gender Male Age 57 Marital Status Married Race White Race (Original) White Can Read Yes Can Write Yes Relationship to Head of Household Head Relationship to Head of Household (Original) Head Own or Rent Rent Birth Year (Estimated) 1863 Birthplace Norway Immigration Year 1919 Father's Birthplace Norway Mother's Birthplace Norway Sheet Letter B Sheet Number 9
HOUSEHOLD ROLE GENDER AGE BIRTHPLACE

 

Nels Olson

Head M 57 Norway

 

Mary Olson

Wife F 55 Sweden

 

Olaf Olson

Son M 30 Norway

 

Fred Olson

Son M 28 Norway

 

Gustav Olson

Son M 25 Illinois

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:MJ3P-B4Y

 

View the original document.

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar - ja jeg ser at fødselsdato ikke helt stemmer - men jeg har opplevd før at det har vært ført opp feil fødselsdato - men som sagt

er jeg også usikker på om dette er rett Nils Olsen - det eneste jeg er sikker på at Nils Olsen - registrert avreist Christiania 1/6-1882 og ankommet

New York  15/6-1882 er rett person - han var født  i Aker og jeg har studert kirkebøkene og funnet at ingen andre Nils Olsen er aktuelle.

 

 

Bjørn Katnosa

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ingen sikker kandidat som kan være "din" Niels Olaus/Olaves Olsen der borte i Amerika eller Canada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger lenke til emigrasjon,sånn for ordens skyld.

 

Emigranter over Kristiania 1871-1930 ny

 

1882 84 13 6752 1 31.05.1882 01.06.1882 Nils Ols.     Dreng m 19 Aker New York   Fr. Lie Thingvalla Betalt R fglass.gif

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=emikra1&gardpostnr=54553&merk=54553#ovre

 

----

 

S/S Thingvalla, Thingvalla Line

 

 

Burden Built Shipowner or operator  Dimensions 2,524 gross  1873 at Copenhagen, Denamrk by Burmeister & Wain Thingvalla Line

301.5ft x 37.4ft x 21.6ft 

 

1882   Christiania   June 01   New York   June 16  Capt. Laub from Christiania with 268 emigrants. Cargo loaded: 500 barrels anchovies and 15 barrels of medicine fish oilBlank.gif

 

Passenger list is usually dated 1 - 2 days after arrival This register is built from telegrams sent from the arrival ports to the local newspapers in Norway. The purpose of these telegrams were to tell the folks back home that the journey had been safe, and that all was well with the emigrants on board.

Reference to newspapers used: Morgenbladet, Christiania Intelegenssedler, Dagbladet, Verdens Gang, Trondhjems Adresseavis, Bergens Tidende and other newspapers.

http://www.norwayheritage.com/p_ship.asp?sh=thing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er rett Nils Olsen - han ankom New York 15/6-1882 - men etter det har jeg ikke klart å oppspore ham - han hadde en tante i Clinton, IOWA- Karine Torgersen som sammen

med mannen Hans emigrerte 1869. Dumt at det ikke står hvor han hadde tenkt seg videre fra New York.

 

Bjørn Katnosa

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Har funnet ny opplysning om Niels - han er registrert som fadder ved dåp av søsterens (Mathea Olsen/Marthinsen)  - dåpsbarn Alvilde Marie Martinsen - dåpssted Sagene kirke 21/9-81.

Han er oppgitt som melkekjører Nils Olaus Olsen - dette var litt over et halvt år før han emigrerte.

 

 

Bjørn Katnosa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Jeg har fotrsatt ikke funnet ut hva som skjedde med Nils Olaus - men har registrert at en Nils O Olsen blir begravet i Sagene/Uranienborg kirke 16 juni 1890-

finner ikke noe i kirkebøkene hverken for Sagene eller Uranienborgg.

 

BjørnKatnosa

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bjørn Katnosa said:

Jeg har fotrsatt ikke funnet ut hva som skjedde med Nils Olaus - men har registrert at en Nils O Olsen blir begravet i Sagene/Uranienborg kirke 16 juni 1890-

finner ikke noe i kirkebøkene hverken for Sagene eller Uranienborgg.

 

Har du undersøkt denne mannen?   Sannsynligvis et bomskudd, men likevel:  Født Mar 1863 i 1900 FT 

 

Ankomst 1900 i 1883

1910 i 1883

1920 i 1883

 

1900 FT 

 

https://www.ancestry.com/discoveryui-content/view/71457385:6061

 

Dina Helena Olson

 in the U.S., Evangelical Lutheran Church in America, Swedish American Church Records, 1800-1947

Name:Dina Helena Olson

Baptism Age:0

Event Type:Baptism 

Birth Date:3 Dec 1889

Birth Place:Ashland

Baptism Date:23 Mar 1890

Baptism Place:Saron Lutheran Church; Bethesda SW-Finn Lutheran Church; Birch Lake Lutheran Church, Ashland, Ashland, Wisconsin, USA

Church:Saron Lutheran Church; Bethesda Sw-Finn Lutheran Church; Birch Lake Lutheran Church

Father:Nels Olson

Mother:Lena Olson

 

Fadder er S Tollefsen og Rine Olsen?

 

https://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?viewrecord=1&r=an&db=SwedishAmericanChurchGustavus&indiv=try&h=30641939

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/2/2016 at 9:16 AM, Bjørn Katnosa said:

Ja det er rett Nils Olsen - han ankom New York 15/6-1882 - men etter det har jeg ikke klart å oppspore ham - han hadde en tante i Clinton, IOWA- Karine Torgersen som sammen

 

Nok et langskudd. Sannsynligvis Nels O Olson i Clinton County Iowa i 1885.

 

Nek O Olson

 in the Iowa, U.S., State Census Collection, 1836-1925

Name:Nek O OlsonAge:24Birth Year:abt 1861Birth Place:??TonResidence Date:1885Residence Place:Olive, Clinton, Iowa, USAGender:MaleMarital status:MarriedNeighbors:View others on pageHousehold Members:

NameAge

Nek O Olson24

Rachel Olson19

John Olson0

 

https://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?_phsrc=Yeb2&_phstart=successSource&usePUBJs=true&indiv=1&dbid=1084&gsln=ols*&gsfn_x=1&gsln_x=1&msrdy=1885&msrdy_x=1&msrpn__ftp=clinton, iowa, usa&msrpn__ftp_x=1&msrpn=673&msrpn_x=1&new=1&rank=1&uidh=bz3&redir=false&gss=angs-d&pcat=35&fh=23&h=5370693&recoff=&ml_rpos=24&queryId=a24ea46df2dd8748d553b6f7268ff448

 

Feil person. Far er John Olson

 

https://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?indiv=1&dbid=60722&h=5021894&tid=&pid=&queryId=f3f690796f7e2b151a3c5dd7d46a5e88&usePUB=true&_phsrc=EbI2&_phstart=successSource

 

 

Endret av Anton Hagelee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar - Nels O Olsen i Clinton har jeg sjekket ut som ikke riktig person mens Nils Olsen i Ashland har jeg forsøkt å finne mer ut av men er

fortsatt usikker - dato for fødsel stemmer jo nesten og imigrasjonsdato er jo heller ikke langt unna. Jeg kommer til å prøve ytterligere på denne

personen.

 

Bjørn Katnosa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.