Gå til innhold
Arkivverket

Christine Johannesdtr. trolig fra Sørum f. ca 1767


Gunn Fjellberg
 Del

Recommended Posts

Hvor kommer Christine Johannesdtr. fra? Hvem er hennes foreldre og søsken?

 

Hennes mann

Knud Pedersen f.1760, Smerud, Ljøner i Eidskog,

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Vinger, Ministerialbok nr. 3 (1751-1772), Fødte og døpte 1760, side 52.
Permanent sidelenke: Akershus fylke, Sørum, Ministerialbok nr. 2 (1759-1814), Trolovede 1797, Fødte og døpte 1759, side 40-41.

Permanent sidelenke: Hedmark fylke, Eidskog i Vinger, Ministerialbok nr. 4 (1766-1813), Fødte og døpte 1798, side 201-202.

Permanent sidelenke:Hedmark fylke, Eidskog i Vinger, Ministerialbok nr. 4 (1766-1813), Fødte og døpte 1801, side 217-218.
Permanent sidelenkeHedmark fylke, Eidskog i Vinger, Ministerialbok nr. 4 (1766-1813), Fødte og døpte 1804, side 233-234.
Permanent sidelenke: Hedmark fylke, Eidskog i Vinger, Ministerialbok nr. 4 (1766-1813), Døde og begravede 1813, "Uægte" fødte og døpte 1766-1768, side 529-530.
Permanent sidelenke: Hedmark fylke, Vang i Vang, Ministerialbok nr. 7 (1813-1826), Innflyttede 1816-1818, side 627-628.
Permanent sidelenke: Hedmark fylke, Vang i Vang, Ministerialbok nr. 7 (1813-1826), Konfirmerte 1819, side 517-518.
Permanent sidelenke: Hedmark fylke, Vang i Vang, Klokkerbok nr. 4 (1813-1827), Konfirmerte 1819, side 515-516.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9052&idx_id=9052&uid=ny&idx_side=-210

 

Det går bra med datteren Anne hun blir eksaminert jordmor, i lysningen ti Anne og hennes mann står det heller ikke noe om moren bare at hun het Christine Johannesdtr. Det står mye annet i lysningsprotokollen.

 

Håper noen kan hjelpe meg med å finne ut mer om Christine Johannesdtr.

 

Jeg har ikke klart å få alle linkene blå, har prøvd mange ganger på alle, men det ser ut til at noen er helt håpløse.

 

Vennlig hilsen

Gunn Fjellberg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn lenke med innflyttingen til Vang på nytt:

 

Hedmark fylke, Vang i Vang, Ministerialbok nr. 7 (1813-1826), Innflyttede 1816-1818, side 627-628 - høyre side, nr. 15. 
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9059&idx_id=9059&uid=ny&idx_side=-255
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070512930303.jpg

 

Men hva skjedde med sønnene Peder og Johannes, siden Christine kom til Vang bare med datteren? Ser ut som Christine gikk i tjeneste på Presterud. 

 

I Eidskog bygdebok B. 1, ser jeg imidlertid at Peder (Per) ble gift 5/12-1841 med Johanne Olsdatter Hofoss, til Ilerud. Om Johannes står det ingenting. Heller ikke om Anne og moren etter Knut Pedersens (Persens) død. 

 

Eidskog bygdebok. B. 1 : Gnr. 1-16 (tilgang fra norske IP-adresser): 

s. 82-83

Varig lenke: 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpa, jeg slet med å få lagt inn lenkene rett. :)

 

Jeg ser atlenken for Annes dåp ble feil ny her

Hedmark fylke, Eidskog i Vinger, Ministerialbok nr. 4 (1766-1813), Fødte og døpte 1804, side 233-234.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9136&idx_id=9136&uid=ny&idx_side=-122

 

 

 

Peder var 19 år og Johannes var 17 år, det var vel vanlig at barna var i jobb i den alderen, mulig de var i tjeneste på en gård (dette er 1817)

 

Anne var den yngste hun var ikke konfirmert enda, så det var vel grunnen til at moren, Christine Johannesdtr. tok med seg bare henne.

grunnen til at jeg vet mest om datteren Anne er at det er fra henne slekta vår går videre nedover.

 

Peder gifter seg 15.12. 1841 med Johanne Olsdtr. De bor på Ilerud, Eidskog de får 7 barn og Peder dør på Ilerud (1874). Folketellingen 1865 er de på Illerud.

Johannes giter seg 10.12.1837 med Anne Haagensdtr. De bor på Jansrud i Eidskog de får 7 barn og har et fosterbarn I folketellingen 1865 og 1875 er de på Jansrud.

 

Det står en hel side om Anne Knudsdtr og hennes mann i tinglysningsprotokollen, men det står ikke hvor moren kommer fra eller hvor hun bor.

Det står at faren er død, da går jeg ut i fra at moren fortsatt er i live når Anne gifter seg.

 

Det ser ut som det står Norli ved Christine Johannesdtr. da hun gifter seg, derfor tenkte jeg at hun kanskje var i tjeneste der.

 

Med vennlig hilsen

Gunn

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder bygdebøkene fra Eidskog så ble jeg brukbart kjent med de i 2014, da lånte jeg alle i noen måneder.

Jeg har også lett i kirkebøkene for Sørum- Aurskog- Høland, der finner jeg flere som heter Christine/Kristine Johannesdtr.  fremover.

Problemet er at jeg ikke vet når hun er født eller hva foreldrene heter, så da kommer jeg ikke lenger.

Det kan hende at Christine bare er i tjeneste i Sørum og at hun kommer fra et helt annet sted.

Jeg vet ikke hva Knud Pedersen gjør i Sørum, siden de gifter seg der vil jeg tro at hun er fra Sørum.

 

Det jeg vet er:

- Christine Johannesdtr. gifter seg med Knud Pedersen 1797 i Sørum. Det står Nordlie bak hennes navn.

             Presten har ikke skrevet opp deres foreldre, det er heller ikke ført opp deres alder. Forlovere er Arne og Joen Nordlie.

- Faren til Knud er død da de gifter seg, han døde i 1790

- Knud og Christine flytter til Smerud, Ljøner i Eidskog

- De får tre barn: Peder f.1798, Johannes f. 1800 og Anne f. 1803

- Folketelling 1801 står det at Knud er 42 år (Knud er født og døpt i 1760) og Christine er 34 år

- Knud dør 1813  da må enken Christine og barna flytte fra Smerud

- Enken Christine og datteren Anne flytter til Vang i Hedmark i 1817 Her står det at Christine er 44 år (hvis det er rett i Ft. er hun vel 50 år)

 

Jeg legger ved kilde til Anne Knudsdtr.s lysning, her har de innhentet opplysninger om hennes mann, Christian Jørgensen og om Anne.

Her er en bekreftelse på at jeg er på rett spor ang. datteren Anne, men jeg vet fortsatt ikke mer om moren.

 

Oslo fylke, Garnisonsmenigheten, Lysningsprotokoll nr. 2 (1829-1835), Lysninger 1829, side 7.    (de står på hele høyre side)

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7392&idx_id=7392&uid=ny&idx_side=-7

 

Jeg har lett i noen år etter Christine Johannesdtr. så jeg forstår at det ikke er så lett for andre å hjelpe.

 

Dette er min fars aner og han er fra Finnmark, det har vært og er fortsatt spennende å nøste opp alle (de kommer fra alle kanter, Trøndelag, Hordaland, Telemark, Dovre, Torneå i Sverige, Eidskog og mulig Sørum. Dette hadde jeg ikke kunnet forestille meg :)

Jeg tror at det er mulig å få løst gåten rundt Christine Johannesdtr. også

Vennlig hilsen Gunn

 

Endret av Gunn Fjellberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.