Gå til innhold
Arkivverket

Råde: Gate og Støtvig (Roer) FT 1666


Lena Irèn Skovly
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg skulle ha funnet personer i FT 1666 prestens manntall eller fogdens manntall.

 

Disse bodde i Råde: Gate og Støtvig (Roer)

 

Han jeg skal finne tilbake til er Baard Olsen F. 1664 d. 15.02.1740

Konen heter Anne Larsdatter f. 1669 d. 26.10.1739

 

Foreldrene til Baard skal være Ole (Oluf) Mikkelsen Støtvig? f. 1622 d. 1701

Konen Anne Olsdatter (Gate) f. 1644 d. 1717

 

Støtvig (Roer):

Ole Mikkelsen, f 1622

Mikkel Torgersønn, f 1590

Torgeir Støtvig ?

 

Gate:

Anne Olsdatter, f 1644

Ole Pedersen

Peder Halvorsen, Kirkeverge 1646-48 Lagrettsmann 17.10.1670

Halvor Gate, f. 1580, Lagrettsmann 1610-17

 

Disse personene har jeg funnet i:

http://www.nb.no/nbsok/nb/8f84104c8526a8e78092d9163455f390.nbdigital?lang=no#81

 

Det jeg må finne ut av er at Baard Olsen er sønn av disse! Så trenger derfor hjelp til å lete i FT 1666.

Noen som kan hjelpe meg?

Kanskje det finnes en bedre må måte å finne ut av dette på?

 

Vennlig hilsen.

Lena som venter i spenning :-)

Endret av Lena Irèn Skovly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

For ordens skyld: Disse gårdene du nevner ligger i RYGGE ikke i Råde.

Det finnes ingen "Baard Olsen" nevnt i disse manntallene for Rygge Prestegjeld. Hvor har du opplysningene fra at han var født 1664 og død 15/2 1740?

Det dør ingen ved dette navn i Rygge i 1740. For øvrig er manntallene 1664-66 ikke folketellinger slik vi kjenner dem fra 1801 og senere. Hensiktene var å registrere omfanget av barn/menn for framtidig "kanonføde". Altså militære grunner. Kvinner er ikke nevnt, bortsett fra de enkene som var oppsittere, og da med minimale opplysninger. Som eksempel kan nevnes enka på den ene gården du nevner nemlig Gate:

 

1664: Rygge Sogn, Moss Anneks - Gaarder - Gattu - Bønder - Ane (ehr postquinde)

1666: Rygge kirchesogn - Gaarder - Gatu - 1 schip. Sallt 3 besp. Smør - Opsidere - Encke (er Postbonde)

Det er alt som står.

 

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

 

Baard Olsen er fra Årum Mellem, fant på Geni! at Ole (Oluf) Mikkelsen Støtvig var faren.

Fikk det ikke helt til å stemmen men måtte sjekke det ut.

 

Da vet jeg at det er feil.. :-)

 

Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lena!

 

Mye søppel på steder som Geni!

 

Hvis den Baard Olsen du søker var fra Årum i Borge, døde han ikke i 1740! Så vidt meg bekjent finnes det kun en Baard Olsen på Årum på 1700-tallet, og det er denne karen her:

 

Baard Olsen: Født 1726 på Årum, død 1801. Sønn av Ole Baardsen Aarum (ca 1682 - 1745, begr 16.mai) og Berthe Kieldsdatter. Gift 1.gang 9.juni 1747 med Elen Christophersdatter Kjølstad. Gift 2.gang 17.okt.1781 med Ingeborg Guttormsdatter Begby.

Du finner det i kirkebøkene for Borge.

 

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen:-)

 

Ja dette har jeg, men faren til Ole Baardsen skal hete Baard Olsen igjen.

 

Ser at det er skrevet en kommentar at de kjøpte Årum Mellom i 1733

https://media.digitalarkivet.no/view/20752/6

Ve s. 3.nederst:

 

De solgte igjen gården til sønnen

https://media.digitalarkivet.no/view/20752/14

Hø s. Innf. 4

 

Det kan virke som Ole og Berthe kjøpte seg opp på Årum Mellem, dvs at foreldrene hans kanskje kommer fra en annen gård?

Det stemmer bra med at jeg ikke finner noen Bård Olsen på Årum i 1711 og 1723.

 

Dette har vi ikke funnet ut av dessverre...

 

En her inne som har hjulpet meg:-)

 

Ikke så lett å finne ut noe mer om dette så tror jeg stopper der, hvis du ikke har noen gode tips på hvordan det er mulig å komme videre :-)

 

Lena

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Du har rett i at det ikke oppgis noen "Baard" på Årum i 1711 / 1723, men Ole Baardsen finner vi i 1723 som oppsitter og leilending sammen med Gullich Iversen på det som senere kalles Gnr 42 Årum Vestre av skyld 2 skp tunge 1 1/2 bmp smør. For øvrig kan jeg nevne at den 10.okt 1721 blir Ole Baardsen Aarum trolovet i Tune med Marthe Hendrichsdatter Minge. (copulert 26.jan 1722) Denne jenta finner vi igjen i kirkeboka for Borge som "Ole Baalsens qvinde" begr. 28.des 1723. Vi må således anta at Ole satt som leilending på Årum Vestre i alle fall fra senest høsten 1721.

Vi kan jo også ta med at på gården Bø i Skjeberg finner vi en "Baard Olsen" 4 år i 1666. Ulempen med ham er at en Baard Olsen døper en sønn ved navn Ole i Skjeberg 1.juli 1708.

 

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra, jeg visste ikke at han hadde vært gift før Berthe :-)

 

Jeg ser at mange av barna til Ole og Berthe har faddere fra weesten.

 

Hvordan er det i forhold til skjeberg på den tiden?

 

Men sant, f. 1708 får det ikke helt til å stemme!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente er at Hvis den Baard Olsen i Skjeberg som får sønnen Ole i 1708 er identisk med Baard Olsen på gården Bø i Skjeberg i 1666, så har de neppe noe å gjøre med Ole Baardsen Årum Vestre / Årum Mellom.

 

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstod det :-)

 

Ikke lett å komme videre her..

 

Du har ikke sett Ole Baardsen eller Berthe Kieldsdatter døde?

 

Jeg har at han døde 14.03.1764

Berthe 04.09.1772

 

Men finner de ikke!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Ole Baardsen dør skrev jeg i #4, men vi tar det en gang til:

Ordrett fra kirkeboka: Dom. Cantate Ole Baalsen 63 (Dom. Cantate = 4.søndag etter påske, og i 1745 falt dette på søndag 16.mai)

Det står således ikke at han var fra Årum, men jeg kjenner ingen annen ved dette navnet i Borge på denne tiden. Oppgitt alder 63 år gir en fødsel omkring 1682.

 

Når det gjelder Berthe Kieldsdatter, står hun ikke i kirkeboka, men kanskje døde hun på 1750-tallet, for på denne tiden er kirkeboka rene makkverket.

 

At de hadde faddere fra Vesten kan skyldes at Berthe muligens var datter av Kield Christensen, oppsitter på Vesten Nordre.

"Kiel Weesten" begraves 17.mai 1723 og oppgis å være 76 år. Manntallet fra 1666 påstår at han da er 9 år, og altså 10 år yngre enn det som oppgis når han dør.

 

Det som gjør det vanskelig å bedømme om kona til Ole var fra Vesten, er at samme år som Kjell dør (1723), begraves også ei jente med navn "Berte Kieldsdatter, 38 år.

 

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.