Gå til innhold
Arkivverket

Jeg leder efter min biologiske morfar


Line Stissen Jensen
 Del

Recommended Posts

Hej allesammen

Håber lidt at der er nogle af jer der kan hjælpe mig. Jeg leder efter min biologiske morfar som skulle hedde Svend Eigil Christensen. Da min mor blev født skulle han efter hendes dåbsattest befinde sig i Drøbak i Norge. Jeg har ikke rigtigt nogle oplysninger på ham udover hans navn og at han er født d. 9. april 1934.

Håber virkelig i kan hjælpe mig, da jeg ingen oplysninger kan få fra min mormor, som vil holde det hele som en hemmelighed.

Med Venlig Hilsen
Line Stissen Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

 

For alt vi vet er han kanskje i live ,og da kan vi ikke diskutere det her på brukerformet. :)


Men om noen kjenner til mannen kan de jo sende deg en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for begge jeres svar. Jeg har skrevet til Statsarkivet i Oslo og så håber jeg at de kan eventuelt kan give mig nogle oplysninger om ham eller guide mig videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter de to foregående kommentarene (#2 og #3), og jeg mener at det er uheldig at tråden er opprettet siden det kan være snakk om en levende person som som må finne seg i å få dette spredt via Google. Men når tråden først er opprettet mener jeg at det evt. bør opplyses at saken blir løst (dvs. ikke hvordan). Dersom det viser seg at personen er død er det selvsagt intet i veien for også å diskutere selve løsningen. Jeg klarer ikke å finne noen person som passer i live i Norge.

 

En mulig kandidat, men med "feil" fødselsdato er denne:

https://www.myheritage.no/site-family-tree-201098231/min-familie#!profile-1520166-info

 

Forslaget om å spørre Statsarkivet i Oslo er et godt forslag. Man får innsyn i dåpslistene i kirkeboka dersom de er over 60 år gamle, så sant det ikke dreier seg om en adopsjon.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det framgår vel ikke tydelig av ovennevnte om den omtalte morfar er norsk eller dansk. Var hans opphold i Drøbak av kortvarig karakter eller har du bekreftede opplysninger om hans nasjonalitet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mulighet til å redigere det du har skrevet, og da kan du faktisk fjerne det første innlegget ditt eller evt bare navn og fødselsdato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mulighet til å redigere det du har skrevet, og da kan du faktisk fjerne det første innlegget ditt eller evt bare navn og fødselsdato.

 

Det er i prinsippet ingen av opplysningene i det første innlegget som bryter med personvern. Enhver står fritt til å hevde et slektskap til en navngitt person med oppgitte fødselsdata eldre enn 60 år, enn så lenge leddene i mellom ikke er identifisert.

 

Det er det eventuelt neste skritt som kan volde problemer, nemlig å angi konkrete opplysninger om en barnefødsel innenfor tidsbegrensningen av 60 år.

 

Det står derfor alle fritt, også i denne tråden, å identifisere den personen som er nevnt i første innlegg. Forslaget om slette det første innlegget anser jeg som svært misforstått. 

 

Jeg håper derfor at det første innlegget kan bli stående. Saken er nemlig interessant for flere, samtidig som den er viktig for spørsmålsstiller. Om jeg ikke husker helt feil, så er omfanget av personvern anvendt særs forskjellig innen Norden, hvor det norske regelverket gjerne kan fremstå som misforstått rigid til tider. Sistnevnte er imidlertid et mer allmennpolitisk spørsmål, hvor slektshistorikere sjelden blir hørt, isolert sett.

 

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.