Gå til innhold
Arkivverket

Ellen Kirstine Siverstdtr. Dekort(?) - borgerleiet Rørøy, Vega


Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Den  31. aug 1735 førte presten i Vefsn inn i kirkeboka at han hadde viet "Niels Peders. Bech, KirkeMester fra Tronhiem (og) Ellen Kierstine Dekort fra Rørøen  i Vægen". Ved forlovelsen et par uker tidligere er bruden ført som "Ellen Kierstine Siverstdatter". Nå lurer jeg på om noen har støtt på Dekort som slektsnavn eller kanskje noe som ligner (f.eks. d'Corte??).

 

Vielsen: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16540&idx_id=16540&uid=ny&idx_side=-55

 

Siden denne Ellen Kirstine kom fra Rørøy i Vega, har jeg lest meg fram til at dette borgerleiet i 1735 ble drevet av Nicolay Pedersen Greger (1706-1774). Han var gift med Maren Larsdatter Holte som var enke etter den forrige handelsmannen, nemlig Lyder Ernstsen Wentzel (c.1666-1726) fra Bergen. Kan Ellen Kirstine være fra et tidligere ekteskap til en av disse, eller i slekt på en annen måte? Eller kanskje hun var tatt inn som tjenestejente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et spesielt etternavn, med tydelig utenlands preg.

Fikk dette paret barn og hva het de i så fall?

 

Edit:

Søker man på FamilySearch på fødte før 1750 får man flere tilslag, mange er fra Tyskland og Nederland. Skrevet Decort / de Cort eller Dekort / de Kort.

Navnet Sivert er et navn som brukes i disse landene (tysk opprinnelse).

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for bidraget Grete. Du har noen gode forslag til andre skrivemåter for dette etternavnet. På spørsmålet om Nils og Ellen Kirstine hadde barn, så kan jeg bare si at jeg ikke vet. Nils var kirkebygger og bodde nok ikke så veldig lenge i Vefsn. Han bygget flere kirker i Nordland, men skal ha flyttet til Trondheim senere. Jeg har ikke funnet noen barn foreløpig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet dessverre ikke når Nils Pedersen Bech døde. Det siste jeg vet om ham, er at han hadde et oppdrag i Nidarosdomen i 1738. Jeg har sett gjennom registrene til skifteprotokollene fra Trondheim uten resultat, men det er jo ikke sikkert at han bodde i Trondheim da han døde.

 

Den gamle tråden du har funnet, har jeg sett på tidligere, men jeg hadde glemt den nå. Den inneholder opplysninger om noen andre Bech i Nordland som er interessante. Nils var nok i slekt med disse handelsmennene fra Trondheim, men akkurat hvordan har jeg ikke funnet ut.

 

Endret av Knut Bryn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Die Viridium (Skjærtorsdag) 1734 ble Haaken Olsen av Rørøens drengebarn Hendrich døpt. Fadderne var:

  • Erich Eliasen Kolstad
  • Christopher Olsen Rørøen
  • Petter Møller Rørøen
  • Elen Sifversdatter Rørøen
  • Marit Nielsdatter Vegstenen

 

Elen Sifversdatter på Rørøen kan være den samme som Ellen Kierstine Sivertsdatter Dekort.

 

Nordland fylke, Vega, Ministerialbok nr. 816A02 (1725-1756), Kronologisk liste 1734

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Die Viridium (Skjærtorsdag) 1734 ble Haaken Olsen av Rørøens drengebarn Hendrich døpt. Fadderne var:

  • Erich Eliasen Kolstad
  • Christopher Olsen Rørøen
  • Petter Møller Rørøen
  • Elen Sifversdatter Rørøen
  • Marit Nielsdatter Vegstenen

 

Elen Sifversdatter på Rørøen kan være den samme som Ellen Kierstine Sivertsdatter Dekort.

 

Nordland fylke, Vega, Ministerialbok nr. 816A02 (1725-1756), Kronologisk liste 1734

 

Takk for dette, Grete! Denne hadde jeg ikke lagt merke til. Alle slike spor kan jo komme til nytte :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.