Gå til innhold
Arkivverket

Slett meg fra forum


N. Voiessend
 Del

Recommended Posts

Synes ikke så mye om å legge ut alle mine data om hvem er jeg.

 

Avslutte derfor her inne.

 

En ide til adm. La tillate å diskutere litt anonym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tillater meg å komme med en kommentar. Jeg vet ikke hva du legger ut av data om deg sjøl, for egen del viser jeg bare navn og bosted, som er minstekravet, men via alle mine innlegg er det vel ikke så vanskelig å finne ut hvem jeg stammer fra. Hvis du stiller spørsmål om slekta di i forumet, og ikke ønsker at det skal knyttes til deg, så har jeg litt vansker med å skjønne hvorfor du driver med slektsforsking. Det er jo ingen av oss som er ansvarlige for våre aners mange rare påfunn, så jeg håper du ikke slutter fordi du er flau over avdøde slektningers handlinger.

Anonyme innlegg er en uting i alle forumer, man har krav på å vite hvem man diskuterer med.

 

Ordensregler for debattforaene

  • Du må registrere deg før du deltar i diskusjonene. Oppgi fullt navn og korrekt e-postadresse og bruk fullt navn som visningsnavn. Husk å oppdatere e-postadressen hvis du skifter adresse.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette viser hvor naivt forhold nordmenn har til overvåkning av brukere på internet. Det er en rekke aktører som overvåker deg på internet. Og det er aktører som jakter på alle muligheter til å overvåke deg for senere å bruke informasjonen. Ingen av disse har gode hensikter. Selv når du drar kortet ditt på butikken blir du overvåket. Handler du som medlem på coop, får du i posten tilbudslapper som er tilpasset ditt innkjøp. Dette er bare ett eksempel av mange. Vi er utrolig naive mht overvåkning. Man henter informasjon ut av alle de fotavtrykk du setter på nettet. På Digitalarkivet må du opptre med fulle pontifikalier. Det kan ordnes på andre måter. Du kunne ha hatt et alias som Digitalarkivet hadde full oversikt over. Det passer også bedre med hva Statens eget datatilsyn predikerer. Mange gode slektsgranskere er dessverre borte fra Digitalarkivet nettopp pga av personvernet.

Endret av Leif Baardseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til # 3

 

Dette synes som en noe overdreven frykt. Brukernavn trenger slettes ikke være fullt navn. Ønsker man å skjerme seg litt, så legges dette i signaturfeltet. Dette har vært diskutert svært mange ganger her på bruket, men dessverre later det til at enkelte ikke ønsker å forstå hvorfor diverse alias ikke duger i åpne diskusjoner om enn pålogget.

 

Coop-eksempelet  er ikke dekkende for denne problemstillingen. Her er det jo gitt samtykke til registrering av opplysninger, noe som innebærer at man har lest betingelser og retningslinjer for akkurat hva man har gitt adgang til, før det skrives under på noe som helst.

 

Anonymitet på Digitalarkivet hører ikke noe sted hjemme. Det er også en uting at folk ikke angir tilnærmet geografisk tilhørighet. Uten at folk gir seg skikkelig til kjenne, blir det hele en lek med liksom-personer grensende til nettroll.

 

Tenk det!

 

Mvh Are

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da adminator ikke meg har slettet vil jeg si en kommentar før jeg blir borte her.

 

Enig med de som vil ha minst mulig reg i forum.

 

I tider da person-ID blir tatt og ulovlig bruket er strenge regler her håpløst. Skal nesten tro kontorer følge med hva man gjør inne her. Neste blir mulig full reg. om man vil se på yr eller kommunale ting. Helt håpløst spørres du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke mye som kreves av personlig info for å debattere i dette forumet, og det eneste er vel at du må oppgi

ditt fulle navn ved registrering som i de fleste andre slike medier, og som Are S. G. sier i  innlegg 4 holder det med

fullt navn i signatur, og da ikke søkbart.

Skjønner ellers ikke problemet og grunnen til at en må gjemme seg bak skalkeskjul i forum som dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er da mere anonym her enn på Facebook eller Twitter for å nevne noen.

Det navnet du selv har her på forumet virker på meg meget anonymt.

 

Så jeg skjønner egentlig ikke ditt problem.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordensreglene er svært tydelige, på Arkivverket sine debatt-sider bruker man fullt navn. Dette er N. Voiessend nå oppmerksom på og tar konsekvensene av dette. Jeg skal få avviklet kontoen slik du ber om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre så er internett heldigvis fullstendig anarki! Det er bare en 100% sikker måte å unngå den slags overvåking på, og det er å la være å bruke internett! Herr/fru Voiessend tar konsekvensen av det, og lar altså være.

De fleste kan jo bare la være å legge ut så mye informasjon om seg selv.

 

Det passer også bedre med hva Statens eget datatilsyn predikerer.

 

Nja, de oppfordrer til å være forsiktige, men du er vel klar over at regelverket sier at f.eks. fødselsdato/personnummer ikke er en beskyttet eller konfidensiell opplysning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke så mye om å legge ut alle mine data om hvem er jeg.

 

Avslutte derfor her inne.

 

En ide til adm. La tillate å diskutere litt anonym.

 

 

Ut fra ortografien og meningsinnholdet du hittil har presentert, har du ikke klart å være mye anonym kjære "N. Voiessend".  Eller skal jeg kalle deg bare "Hans" som du også har gjort et par ganger.

Hva sier du til det Jan Harald???  

 

Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Kurt også bør oppdatere sin profil og bruke sitt fulle navn og bosted...? :)

Ja takk :) det vil gjerne.  Jeg vil ha tilbake min eldgamle profildata som jeg har hatt siden Arilds tid (les: år 2000).  Jeg får bare beskjed om at profildataene som du etterspør Olaf her er opptatt av en annen bruker.  Det eneste jeg har tillatelse å kalle meg uten å lyve er mitt etternavn :wacko:

 

Mvh

Kurt Dahlstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk :) det vil gjerne.  Jeg vil ha tilbake min eldgamle profildata som jeg har hatt siden Arilds tid (les: år 2000).  Jeg får bare beskjed om at profildataene som du etterspør Olaf her er opptatt av en annen bruker.  Det eneste jeg har tillatelse å kalle meg uten å lyve er mitt etternavn :wacko:

 

Mvh

Kurt Dahlstrøm

 

Ja det er dessverre slik at visningsnavnene må være unike og at det allerede eksisterer en ved det navnet, men det betyr ikke at du ikke kan bruke fullt navn. Du kan f.eks. ha en "underscore", bindestrek mellom fornavn og etternavn, eller skrive det i ett med store forbokstaver. Eks: Anette_Clausen, Anette-Clausen, AnetteClausen, Clausen_Anette (snu om på visningsnavnet til etternavn fornavn godtas også).

 

Jeg beklager at systemet vårt ikke er godt nok. Forumet er en ferdig løsning vi kjøper og er er vi prisgitt det som ligger i programvaren. Vi håper det vil komme en bedre løsning på dette etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke problemet her at Dahlstrøm er identisk med Kurt Dahlstrøm, men at tekniske problemer gjør at han ikke får brukt sitt opprinnelige brukernavn?

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå burde vel ikke det være stort problem heller, borttsett fra kanskje for  Dahlstrøm. Han har etternavnet sitt som visningsnavn og underskriver med Kurt. Det må da vel være godt nok for folk, man vet da hvem det er.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er dessverre slik at visningsnavnene må være unike og at det allerede eksisterer en ved det navnet, men det betyr ikke at du ikke kan bruke fullt navn.

 

Det er som Dag skriver at jeg nettopp er identisk med den "allerede eksisterende brukeren" ved det navnet.  

Jeg støtter deg Anne i din mening om at kombinasjonen min med visningsnavn og underskrift skal være god nok for folk flest.  :)

 

Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de som har åpenbare falske navn- skal det aksepteres. 

 

Hva med navnet Sorter som jeg har sett- hva slags navn er det?

Gustav Wasa- som svensk-norsk så lærte jeg at det var han som samlet Sverige til et rike på 1500-tallet.

Det er ingen som heter det idag.

Bing1 er det en som kaller seg.

 

Kan ramse opp mange her, som jeg stiller meg svært tvilende til.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og gustavwasa signerer innleggene sine med fullt navn

 

Grete

 

Ok -da tok jeg feil med hensyn til Sorter og Bing, men det er mange navn jeg stiller meg fremdeles tvilende til.

Trodde man skulle ha fullt navn og ikke bare etternavn.

Har fått med meg Dahlstrøm debatten, så der vet jeg hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss vi mistenker at et navn må være laget, så kan man jo 'spionere' via Facebook/1881 o lign for å se om etternavnet faktisk finnes i Norge. Selv tror jeg at -sen navn er det letteste å bruke som nickname da ingen vil nære noen mistanke at dette ikke er det riktige navnet til personen. Likedan er det noen som bruker ungdomsbilde av seg selv, og det er jo for så vidt OK, men når noen tror de 'snakker' med en ung person, og personen faktisk er pensjonist, så vil det skape feil holdning til personen. Selv trodde jeg lenge at Salicath måtte være et 'juks og bedrag' navn. Da jeg vokste opp var det svært vanlig her i Stavanger at vi sa 'salikatt' i 'jøssenavn' situasjoner. Men jeg fant jo ut (her på forumet! Ingen 'spionasje') at Salicath er så ekte som det kan bli. Så om et brukernavn her på forumet har både for- og etternavn, så bekymrer jeg meg ikke om dette er juks eller fakta.

 

mvh Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de som har åpenbare falske navn- skal det aksepteres. 

 

Hva med navnet Sorter som jeg har sett- hva slags navn er det?

Gustav Wasa- som svensk-norsk så lærte jeg at det var han som samlet Sverige til et rike på 1500-tallet.

Det er ingen som heter det idag.

Bing1 er det en som kaller seg.

 

Kan ramse opp mange her, som jeg stiller meg svært tvilende til.

 

Jeg er en virkelig og seriøs person og synes ikke mitt navn er det minste merkelig.  Hele vår familie heter faktisk Sorter til etternavn.

Mvh

Kersti Sorter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager hvis jeg såret deg.

Hvorfor bruker du ikke hele navnet, både fornavn og etternavn, da hadde jeg sikkert ikke reagert.

 

Var ikke meningen å såre noen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en virkelig og seriøs person og synes ikke mitt navn er det minste merkelig.  Hele vår familie heter faktisk Sorter til etternavn.

Mvh

Kersti Sorter

 

Hvorfor benytter du ikke fullt navn som visningsnavn?  Så slipper du at folk drar seriøsiteten din i tvil.  For det er vel ikke slik at du representerer alle som har Sorter som etternavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.