Gå til innhold
Arkivverket

Kan fengselsprotokoller være en nyttig kilde i slektsforskning?


Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Etter min mening: Ja absolutt!

 

Jeg er i ferd med å fotografere fengselsprotokollene for Gjøvik Fengsel fra 1862, og i disse protokollene står det mange opplysninger som du ikke finner andre steder, feks signalement og bekledning.

 

Fra 1862 til 1885 er det registret litt over 4000 innsatte ved dette fengselet, og de kommer ikke bare fra Oppland, men hele østlandet

 

I protokollen 1862-1867 finnes det ingen register, men i de to påfølgende protokollene finnes det register
 

http://wangensteen.net/diverse/gjovik-fengsel-1867-1872.pdf,
http://wangensteen.net/diverse/gjovik-fengsel-1872-85.pdf

 

1862-1867- protokollen er fotografert, og de to neste ligger å venter på at jeg skal finne igjen arbeidslysten. Alle vil bli publisert på genealogi.no om noen uker

 

Vedlegget er et eksempel på en side i protokollen

post-3362-0-79365700-1453886458_thumb.jpg

Endret av Lars.O.Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Ove

 

jeg er helt enig, fangeprotokollene er en gullgruve, for her får du det vanlige som høide, hårfarge, øyefarge,

noen ganger tatueringer,skader, samt oversikt om tidligere dommer, dato og hvor, hvilken rett, noen ganger også foreldre, barn.

hvis fangen har vært syk er det flere steder bevart fengsels-legens protokoll, osv.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke minst fotoalbumene som følger med noen av protokollene! Jeg studerte noen på Statsarkivet i Oslo i høst, og fotograferte av noen slektninger. Der er de eneste bildene som finnes av dem, men til gjengjeld i svært god kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke minst fotoalbumene som følger med noen av protokollene! Jeg studerte noen på Statsarkivet i Oslo i høst, og fotograferte av noen slektninger. Der er de eneste bildene som finnes av dem, men til gjengjeld i svært god kvalitet.

 

Også noen her på DA http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&filnamn=fa03011885bots&metanr=4549

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore

 

Ja, mange av kallenavnene kan være saftige og beskrivende. det samme ser jeg i mitt register over de prostituerte i Christiana 1843-1880.

 

Tom

Endret av Tom Larsen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fangeprotokollen for februar 1885 så finner vi fange Ole Mathiassen fra østre Gausdal som har fått 20 dagers fengsel (se vedlegg)

Det står også hans signalement, og at han bare er 16 1/2 år

Det står også en henvisning til rettsprotokollen som ligger skannet her på DA. Dette er dommen:

 

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Sør-Gudbrandsdal sorenskriveri, Ekstrarettsprotokoll (SAH/TING-004/G/Gc/L0012), 1883-1888, oppb: Statsarkivet i Hamar.

Merknader: Aut. 28.05.1883. Inneholder også politrettssaker og mulktforelegg.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/41245/117/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg10211306260117.jpg

 

(Bla en side fram for å få med alt)

 

Dette eksempelet vise hvor nyttige disse protokollene er, og jeg har bestemt meg for å fotografere så mange jeg orker og gidder framover

post-3362-0-12040000-1454048634_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kan fengselsprotokoller være en nyttig kilde i slektsforskning?"

Dette må være månedens mest ledende spørsmål :D

 

Vil vise til heftet "Galskapens fengsel" av Øyvind Thomassen, som gir et kortfattet innblikk i psykiatri og kriminalitet på Kriminalasylet i Trondheim. 

http://www.norsk-rettsmuseum.no/no/utstillinger/galskapens-fengsel

 

Bare en liten kommentar til en skrivefeil i det ovennevnte heftet: i en kommentar om kriminalasyler i andre land står det: "I Sør- Afrika fungerte for eksempel Ellis Island, hvor Nelson Mandela satt fengslet, som kriminalasyl før det ble fengsel for politiske fanger." (s. 9)  Det gjelder å holde tunga rett i munnen når man skriver så man noterer rett øy :rolleyes:

 

 

 

Endret av Lene Benedicte Lauritzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fant jeg fengsels-materiale på SAH som ikke man finner i Arkivportalen

Det er fangeprotokoller for Oppland FØR Gjøvik fengsel ble åpnet

Da sonet de fleste fangene fra Oppland på gården Lunde i Fåberg, og jeg fotograferte ca 317 sider (8-10 fanger pr side) fra 1843 til 1863

 

Morsomt funn som beviser at man ikke finner alt ved å sitte foran PCn.

Endret av Lars.O.Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig bra, Lars Ove! For meg som blant annet driver mye på med reisende slekter er fengselsprotokoller rene gullgruver ;-) Jonny

 

Jeg har samlet en del, mange andre har samlet en del, og alt blir publisert på NSFs nye hjemmeside når den er oppe og går

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de av oss som er interesert i livet bak murene på slaveri / straffeanstalt for kvinner  i Christiania fra 1900 til 1920 årene så fant jeg en flott og interesant hovedoppgave . Vel verdt å lese synes jeg , iallefall for den av oss som har hatt noen av " våre egne " bak disse murene . 

 

https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24294/Masteroppgave_Froeberg.pdf?sequence=3

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var jeg på RA og fotograferte fangeprotokollen på Tukthuset i Kristiania 1864-1879, og det var mange der! Registeret: http://www.genealogi.no/straff/register-tukthuset1864-1879.pdf

 

Hele protokollen vil jeg publisere når den nye hjemmesiden til NSF er ferdig. Dette er bare et tilfeldig valgt eksempel

post-3362-0-82459100-1455022240_thumb.jpg

Endret av Lars.O.Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var jeg på RA og fotograferte fangeprotokollen på Tukthuset i Kristiania 1864-1879, og det var mange der! Registeret: http://www.genealogi.no/straff/register-tukthuset1864-1879.pdf

 

Hele protokollen vil jeg publisere når den nye hjemmesiden til NSF er ferdig. Dette er bare et tilfeldig valgt eksempel

 

Jeg ombestemte meg, og publiserer hele protokollen nå

Fangeprotokoll for Kristiania tukthus 1864-1879

Endret av Lars.O.Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er godt i gang med å fotografere dette materialet. Til nå har vi:

 

  • Tukthuset (kvinnefengselet) i Kristiania 1864-1879 (her kommer det mer)
  • Fangeprotokoll (dagregister) for Christiania Raadstue arrest 1821-1832 (ca 400 sider)
  • Fangeprotokoll (dagregister) for Christiania Raadstue arrest 1832-1841 (ca 400 sider)
  • Gjøvik kretsfengsel 1862-1867 (her kommer det mer)
  • Hamar fengsel og Kongsvinger fengsel (jeg begynner å fotografere i dag)
  • Lunde fengsel på Fåberg (Toten fogderi straffeanstalt 1843-1863)
  • Olsrud straffeanstalt (Hamar) 1869-1889

Så sender Torleif Odland protokollene for Tukthuset i Kristiansand

 

Men det finnes mange flere protokoller rundt omkring, så vi hadde satt stor pris på om noen av dere også kunne fotografere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Med forbehold om at dette passer inn i temaet her.

Jeg har sett lister over fanger/slaver/kriminelle på riksarkivet tidligere. Tok en "stikkprøve" i et arkiv en gang og her lå det lister for store deler av landet for 1805. Tipper derfor på at i det arkivet ligger det slike lister 1800-1812. De er jo ikke så innholdsrike som protokollene nevnt i innleggene over, men litt kan det være å hente der og. 

Endret av Erlend E. Mæhlum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om at dette passer inn i temaet her.

Jeg har sett lister over fanger/slaver/kriminelle på riksarkivet tidligere. Tok en "stikkprøve" i et arkiv en gang og her lå det lister for store deler av landet for 1805. Tipper derfor på at i det arkivet ligger det slike lister 1800-1812. De er jo ikke så innholdsrike som protokollene nevnt i innleggene over, men litt kan det være å hente der og. 

Ja det er riktig Erlend

 

Og dette er materiale NSF er interessert i. Det som er begrensningen er tid til å fotografere dette.

 

I forbindelse med NSFs årsmøte i Trondheim i mai,  så kommer to i styret til å bruke en dag på SAT til fotografering av fange og kriminalprotokoller

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.