Gå til innhold
Arkivverket

Opphavsperson til patronymikon og bumerke på funnet signetring


Frode Mohus
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

I fjor fant jeg i forbindelse med bruk av metalldetektor ved Eikern (Øvre Eiker, Buskerud) en signetring med initialene "RAS" (antar det er et patronymikon) og et bumerke (se vedlagt bilde).

 

Jeg har tidligere vært noe i kontakt med Riksarkivet og fått tips fra dem om å sjekke "lensregnskaper, stiftamstueregnskaper og fogderegnskaper" for å se om bumerket kan gjenfinnes på segl på originaldokumenter for personer som hadde ombud som lagrettemenn o.l.

 

Er dette en type dokumenter jeg kan se gjennom på lesesalen på Statsarkivet på Kongsberg? Jeg antar de aktuelle dokumentene er knyttet til Eiker, og vil gjette på at aktuell periode er fra sent 1600-tall fram til sent 1700-tall eller tidlig 1800-tall.

 

post-8656-0-19665500-1453975614_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Frode Mohus

 

Dette er materiale som er i Riksarkivet. Eldre (frem til ca. 1690-tallet) lensregnskaper, stiftamstueregnskaper og fogderegnskaper ligger tilgjengelig på nett (skannet) i Digitalarkivet. Det ligger under overskriften regnskap og skatt: http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet

 

Riksarkivet har i svaret sitt til deg også oppgitt at nyere regnskapsmateriale (fra 1700-tallet) kan lånes på deres lesesal.

 

Det kan forekomme denne type segl i materiale i for eksempel arkivet til Buskerud amt (Fylkesmannen i Buskerud), men dette er helt tilfeldig. Katalog over arkivet ligger tilgjenglig i Arkivportalen og materialet kan lånes på lesesalen vår: http://arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-04000000000703

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjapt og konkret svar. Jeg har vært inne på stikkprøvebasis og sett på noe av det scannede materialet i Digitalarkivet. Dessverre ser det ut til at de fleste segl på slike scannede dokumenter er lite lesbare (de er ofte nesten svarte). Da tolker jeg svaret dere slik at det i praksis vil være mest effektivt å se på det FYSISKE materialet som finnes i Riksarkivet i Oslo, siden det man kan finne på Kongsberg vil være ganske "tilfeldig" som dere sier. Takk for hjelpen uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.