Gå til innhold
Arkivverket

Karen Marie Olsdatter som kalte seg Horn


JanMKeus
 Del

Recommended Posts

Karen Marie Olsdatter ble i 1841 født i et utenomekteskapelig forhold mellom styrmann og ungkar Halvardus Olaus Olsen og pigen Anne Margrethe Iversdatter. Da hun ble konfirmert i 1856 er foreldre gift. Nu er faren arbeider og heter Haldor Olsen. (Døpte Larvik 1815-1847, folio 84, post 5)
Karen Marie ble i 1868 gift med brennevinforhandler i Larvik Haldor Hansen (1842-1885). De fikk fire barn mellom 1870-1881.

Senere i livet begynte hun å kalle seg Karen Marie Horn. Det eneste kontaktpunkt med familien Horn (fra Langestrand) er de to Horn-personer som  flere ganger opptrer som faddere ved dåp av barna hennes. Hans Martin Horn og Otto Horn.
Styrmann Hans Martin Horn (f 1817) ble i 1849 gift med jordmor Anne Margrethe Hansdatter (f 1815 i Slemdal/Siljan), datter av Masmester ved Moholt Værk Hans Iversen. Hun ble gammel og lever i 1891 fortsatt i Langestrand som enke og jordmor.
 

Spørsmålet er hvorfor og hvordan kunne Karen Marie Olsdatter, gift Hansen begynne å kalle seg (Madame) Horn, uten at Horn familie protesterte?
De var jo tilstede under dåpen.

Og hvem var Halvardus Olaus/Haldor Olsen og Anne Margrethe Iversdatter??

Jeg har pløyet gjennom kirkebøkene for Larvik og Langestrand, sett på folketellinger i de omliggende fylker. Men finner dem ikke der. Kom de utenbys fra?

Jeg håper noe kan gi meg veiledning hvor jeg skal søke.

Hilsen

JanM



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du funnet vielsen til Karen Maries foreldre?

 

Og hvem er det Karen Marie Horn bor sammen med i Larvik i 1865, slektning, eller en som tilfeldigvis har samme etternavn som mor?

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0707&kenr=000&bnr=0203&lnr=00

 

Anne Kirstine Iversen, ug. f. 1823 Laurvik, driver høkerhandel.

Karen Marie Horn, f. 1841, Laurvig, modehandlerinde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Randi

På den siste opplysning du sendte (fra rhd) så var "vår" Karen Marie ennu ikke gift, men selvstendig modiste. Det var der allerede at hun brukte navnet Horn.
Hun ble gift 1868 med Haldor Hansen (1842-1885) en kar som drev med brennevin, men da brukte hun navnet Olsen. (Larvik 1856-1870, Viede, folio 386/22)

Denne Anne Kirstine Iversdatter (43 år i 1865) kunne ha vært hennes tante, siden moren også er en Iversdatter. Ved dåpen av Karen Marie i 1842 er denne
Anne Kirstine Iversdatter en av faddere. Her står også nevnt snekker Iver Hansen, som kunne ha vært hennes bestefar. Denne Iver Hansen er også forlover i 1868.

Nei jeg har ikke funnet giftemål for Karen Anne's foreldre, Anne Margrethe og Haldor. Men de vàr gift - i hvert fall nevnt som foreldre (hustru) - ved hennes konfirmasjon i 1856
(Langestrand 1843-1866, folio 135/10). Vielsen må da ha funnet sted mellom 1842-1856.

Hvis Anne Kirstine Iversdatter er tanten og oppgir fødested Larvik (ca 1822), må vi gå utifra at også søsteren hennes, Anne Margrethe er født i Larvik.
Det samme tror jeg gjelder faren Haldor Olsen (eller Halvardus Olaus Olsen).

 

Har du noen tanker hvor jeg må lete?
Jan



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrmann Hans Martin Horn (f 1817) ble i 1849 gift med jordmor Anne Margrethe Hansdatter (f 1815 i Slemdal/Siljan), datter av Masmester ved Moholt Værk Hans Iversen. Hun ble gammel og lever i 1891 fortsatt i Langestrand som enke og jordmor.

 

Mitt tips er at Anne Margrethe Hansdatter, datter av Hans Iversen, er den samme som Anne Margrethe Iversdatter. Trolig har hun kalt seg Iversen og så har feilkoblingen oppstått.

Og jeg tror Anne Kirstine Iversen er hennes søster.

 

Anne Kirstine Iversen i folketellinger:

  • 1865, Larvik: Anne Kirstine Iversen, 43 år, f. 1823 Larvik, ugift. Driver Høkerhandel. Bor sammen med Karen Marie Horn (#2)
  • 1875, Langestrand: Anne Kirstine Iversen, f. 1812 Slemdal, ugift, handelsborgerskap
  • 1885, Nedre Damsbakke, Langestrand: Anne Iversen, f. 1812 Larvik, pike, forskjellig arbeid. Bor sammen med Hans Horn, Anne Horn og Amalie Horn.
  • 1891, Nedre Damsbakke, Langestrand: Anne Kirstine Iversen, f. 1811 Larvik, ugift, Kolonialhandel

 

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masmester Hans Iversens kone Anne Kirstine Jonsdatter døde i 1810.

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/gr/person/pg00000001934259

 

Paret fikk et barn i 1809:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000011197930

 

Kan det være masemesteren, enkemann Hans Iversen som gifter seg i 1810 med Karen Marie Larsdatter:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/vi/person/pv00000002278957

 

Hans og Karen Marie døper datteren Anne Kirstine i 1811:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000011198216

 

Sønnen Iver i 1812:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000011198488

Er dette dåpen til Anne Margrethe?

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N4RM-D3T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok rett familie.

Hans Iversen, 45 år og fullmektig ved Moholt jernverk, og hustru 44 år er ført innflyttet fra Larvik i 1816, men disse listene har en tendens til å henge litt etter.

Telemark fylke, Eidanger, Ministerialbok nr. 7 (1814-1831), Innflyttede 1814-1816, side 312.

 

På de flotte sidene Eidangerslekt finner man raskt familien igjen med disse barna:

  • 1815: Anna Margrethe – kirkeboka
  • 1817: Lars Johan
  • 1819: Ole
  • 1822: Elen Laurenshe
  • 1824: Jon Jacob

Anne Kirstine Verket ble konfirmert i Slemdal 1826 og Anne Margrethe Verket i 1830.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skiftet etter masmester Hans Iversen i Larvik 1845: Vestfold fylke, Larvik by, Skifteforhandlingsprotokoll IV, 1836-1846

Se også s. 944.

 

Se debatt på Vestfold slektshistorielag: Hans Iversen, masovnmester Moholt i Siljan

 

Legger også inn lenke til ditt innlegg samme sted: Skipper Hans Marin Horn

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen Marie Olsdatter ble i 1841 født i et utenomekteskapelig forhold mellom styrmann og ungkar Halvardus Olaus Olsen og pigen Anne Margrethe Iversdatter.

 

Halvardus Olavus Olsen ble født 22. sept. og døpt 13. okt. 1816 i Stavern. Sønn av Ole Halvorsen og Christine Hansdatter.

 

Vestfold fylke, Stavern, Ministerialbok nr. 4 (1809-1816), Fødte og døpte 1816, side 106-107.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen Marie Olsdatters konfirmasjon fra ministerialboka i Larvik. Her står det vel at Karens mor er pige Anne Margrethe

Iversd.?

 

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Larvik, Ministerialbok nr. I 4 (1856-1870), Konfirmerte 1856, side 240.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1251&idx_id=1251&uid=ny&idx_side=-238

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051019020612.jpg

 

Det vil si at Karen Maries foreldre giftet seg ikke, og at Karen Marie etterhvert tok i bruk etternavnet til sin mors ektemann.

Endret av Randi Elisabeth Haugros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen Marie Olsdatters konfirmasjon fra ministerialboka i Larvik. Her står det vel at Karens mor er pige Anne Margrethe

Iversd.?

 

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Larvik, Ministerialbok nr. I 4 (1856-1870), Konfirmerte 1856, side 240.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1251&idx_id=1251&uid=ny&idx_side=-238

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051019020612.jpg

 

Det vil si at Karen Maries foreldre giftet seg ikke, og at Karen Marie etterhvert tok i bruk etternavnet til sin mors ektemann.

Kirkebokinnføring i forbindelse med konfirmasjon sier ingenting om hvordan familieforhold er på denne datoen, men er en avskrift over hvordan familieforholdet var da barnet ble født/døpt. Dette fakta ville også gå videre til neste kirkebokinnføring.

 

Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#12

Det er helt rett. Uansett tviler jeg på at Anne Margrethe Hansdatter (Iversen) ble gift med Halvardus Olavus Olsen. I skiftet etter faren Hans Iversen i 1845 var hun ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle opplysninger, som jeg er i færd med å fordøye. Eidanger websiden er et funn, det har jeg forstått.

Til Grete: Jeg kan være enig i at Anne Margrethe og Halvardus Olavus aldri rakk å bli gift. Jeg har ikke funnet vielsen. Altså forble hun officiëlt pige.

Hvis vi da går uti fra at pige Anne Margrethe hadde datteren Karen Marie Olsdatter i 1841, og var altså fortsatt pige i 1849 da hun giftet seg med Hans Martin Horn, så har kirkeboken "rett".
Var det Anne Margrethe's søster, den selvstendige Kirstine Iversdatter, som hadde tatt seg av da 8 år gamle Karen Marie mens moren hennes, Anne Margrethe kunne gå "med hevet hode" inn i ekteskapet med Horn, og føde ham tre døtre? Da er Karen Anne halv-søster til disse tre (Hansine, Elise og Amalie). Dette forklarer i hvert fall hvorfor Karen Marie kalte seg Horn i 1865 etter sin mor som var blitt fru Horn i 1849.

 

Nok et spørsmål.
Hans Martin Horn lever enda i 1885 (FT 1885), men i 1891 er Anne Margrethe enke (FT 1891). Altså må Hans Martin ha dødd mellom 1885 og 1891.
Er det en mulighet å finne skiftet etter ham, for dermed å få oversikt over arvebrettigde barn?
Arkivverket viser skifter i Larvik kun til 1825. Finnes det tilgang til senere skifter på nett? Eller må jeg spørre direkte? (Grethe Flood, f eks,)

 

Hvis vi så ikke finner et skifte etter Hans Martin, kan man da forvente at det ble holdt skifte etter Anne Margrethe, som må ha dødd mellom 1891 og 1900?

 

God helg
Jan




 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#14

Det bør finnes et skifte etter Anne Margrethe siden hun hadde barn med to forskjellige menn. Et skifte etter den barnløse søsteren vil selvsagt også være interessant.

Du kan sende en forespørsel til Statsarkivet i Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innlegg og reaksjoner. Saken er løst i og med vi fikk se skiftet etter Hans Martin Olsen Horn. Der står nevnt at Karen Marie Olsen var arveberettiget (nevnt i hans testament)
Der står også at Karen Marie var datter av hans kone, Anne Margrethe.
Etterkommere av henne som har tatt navnet Horn har derfor vel en juridisk rett i å kalle seg Horn, men er ikke i blodlinjen etter Hans Martin Horn.

Takk igjen

JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.