Gå til innhold
Arkivverket

Anders Evensen fra Bø (Telemark) - "dømt til Slaveri paa Livstid".


Kjell Lauritzen
 Del

Recommended Posts

En av mine aner, Svanaug Rollefsdatter, fødte ei jente, Hælge, 6.11. 1830, døpt 14.11. 1830 i Sauherad.

Anmeldt som barnefar var "Anders Evensen fra Bøe Præstegield, som Aristant paa Thingstedet Haug i Seufde."

 

Under Anm. står det "Anmældt af Moderen. Faderen dømt til Slaveri paa Livstid."

 

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Sauherad, Ministerialbok nr. I 6 (1827-1850), Fødte og døpte 1831, side 25. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5982&idx_id=5982&uid=ny&idx_side=-25
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061127330320.jpg

 

 

Er det noen her på forumet som har god kjennskap til Bø (og Sauherad) og som vet hva denne Anders hadde gjort for noe galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må nødvendigvis ikke har vært en veldig alvorlig forbrytelse (sett med dagens øyne).  En av mine tipper ble i ungdommen (1815) dømt til 3 måneders tugthus for tyveri av epler.  I 1832 ble han dømt for tyveri av mat, noen tinntallerkener, en staur m.m., og fordi han hadde en dom fra før, ble han dømt til 4 års slaveri (han satt 6 måneder på Akershus før han ble overført til Fredriksten festning, der han sonet resten).  Hadde han blitt dømt for 3. gang, ville staffen automatisk blitt

slaveri på livstid.  Heldigvis ble dommene "myket" opp etterhvert....

 

Tom Larsen har veldig mye informasjon om straffer/straffedømte i tidligere tider, så vi får håpe at han leser innlegget ditt og kan komme med tips,

 

mvh. Astrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell

 

I registret over bevarte domsakter fra Akershus festning slaveri finner jeg 2 Anders Evensen.

jeg vet ikke hvem av dem som er din, kanskje begge.

 

Anders Evensen Pk. 164 (1832-1858)

Anders Evensen Tangen Pk. 177 (1835-1843)

 

 

I registret på Akershus slaveri fangeprotokoll 5 (1827-1836) finnes en Nr.81 Anders Evensen Høybye eje

3 år, løslatt, side 365.

men i registret står ikke hvor de kom ifra, med mindre du kjenner igjen gårdsnavnet.

 

 

Tom

Endret av Tom Larsen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Astrid og Tom.

 

På FT 1865 finner jeg en Anders Evensen, f. 1800 i Bø prgj. som ugift fattiglem på gården Bratsberg i Gjerpen.

Det kan jo være "min" Anders som er løslatt.

"Livstid" var vel 21 år?

Men hva som var hans forbrytelse er ennå et mysterium....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell

 

Utpå 1800 tallet ble livstid-dommene myknet opp litt, så det kom som regel en benådning etter noen år.

Hvis du sender en mail til Riksarkivet kan du sikkert bestille en kopi av fangeprotokollen, der vil det stå hva han er dømt for,

eventuelt dato for benådning, overflytt til et annet slaveri, død i arresten, osv.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.