Gå til innhold
Arkivverket

Militær register Kristiansand by 1816


Harry Morten Rong
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å finne min 3xtipp oldefar Jacob Johannesen, som var en stund på Røst. Han var født i Trondheim ca 1788-1792 og jeg sporer nå en person som kan være ham. Jeg fant en Jacob Johannesen i Sjølegdrullen 1809 for Søndre Trondhjems amt, Fosen fogderi, Hitra og Hemne tinglag. Han var i aktiv tjeneste under Napoleonskrigen.

I denne er det påført "den 14/6 1816 innført i Christiansands byes S"

 

Jacob Johannesen er ført inn som Jacob Berg i rullene på Værøy og Røst. I denne rullen er det oppført at han har vært i aktiv tjeneste.

 

Hvor kan jeg finne denne rullen for Kristiansand? Av det jeg kan finne ut så finnes det en rulle fra 1817, men min mann skal vel finnes i slutten av forrige rulle?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant Jacob Johannesen Berg som nr 189 i militærrullen fra 1817-1841 for Kristiansand. Her står det at han var gift blant mye annen interessant informasjon.

 

Jeg finner et ekteskap med Anne Marie Olsdatter den 21 desember 1811.

 

Jeg har funnet er uekte barn Elias Jacobsen den 25 mars 1815 i Tveit kirkebok, men det er usikkert om det er min Jacob som er far siden det står at far er en matros fra Trondheim. Jacob var glad i damer og vi har funnet flere uekte barn andre steder.

I bygdeboken for Tveit er ikke Elias Jacobsen nevnt, og hans mor, Inger Guttormsdatter født 1786, er oppgitt å skulle ha død i 1835.

 

Setter pris på all info som kan finnes.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så han var altså sjømann. Så flott at du fant ham i sjømannsrullen. Vi kan ikke se å ha verken militær- eller sjømannsrulle for Kristiansand by 1816. Hvis han ble arrestert for tyveri i Kristiania i 1819, kan det forhåpentligvis være opplysninger om ham i rettsprotokollene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Fødselsdato for Elias Jacobsen er 25 mars 1817 og ikke 1815 slik jeg skrev i mitt forrige innlegg. Han finnes som første innføring på side 111 i kirkeboken for Tveit.

 

 

I militærarkivet står det at Jacob ble arrestert i Kristiania for tyveri i 1819. Han var i aktiv tjeneste i mer enn 5 år, men han deserterte i 1816 til Trondheim. Han ble bortvist fra Bergen 31.12 1819. Han dro først til Kulstadsjøen på Helgeland. Han kom tilbake til Bergen og dro til Røst hvor vi finner ham i militærarkivet igjen i 1821 hos samme person som han reise sammen med.

Året etter finner vi ham på gården til min 3X tippoldemor.

 

I følge militærarkivet i Kristiansand så var han gift. Jeg fant et giftermål med Anne Marie Olsdatter 21.12.1811, men finner ikke mere info etter dette.

 

Statsarkivet i Bergen: Reisepassene for Bergen er borte i den aktuelle perioden. Statsarkivet i Oslo: Reisepassene for Kristiania er også borte for denne perioden. Jeg fant ham ikke ved første gangs leiting gjennom domsprotokollene for Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.