Gå til innhold
Arkivverket

Ny løsning for kirkebøker m.m. Bøker registrert kun med arkivnr


Bård Olsen
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Jeg ser en god del kirkebøker bare ligger registrert med arkivnummer, dette gjør de svært vanskelig å søke opp og håpløst å huske hvem man blar i når man holder på med flere ting samtidig. F.eks. denne;

SAT, Ministerialbok nr. 773A02, 1784-1816, s. 270

https://media.digitalarkivet.no/view/16470/51261/1

Jeg er faktisk ikke sikker på hvilken av kirkebøkene det er, men det er i Nord-Trøndelag og problemet er gjennomgående for mange kirkebøker derfra. Jeg må søke de opp på fylkesnivå og bla meg nedover for å finne de jeg ser etter.

Denne derimot ligger med navn slik at den er søkbar;

SAO, Skjeberg prestekontor Kirkebøker, Ministerialbok nr. I 4, 1815-1830, s. 249

https://media.digitalarkivet.no/view/7439/37759/10

mvh

Bård Olsen

 

Endret av Bård Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser det ut til å skyldes flere ting.

 

For det første er vi fremdeles ikke er ferdig med å gjennomarbeide metadataene for kirkebøkene. De fleste fylkene begynner å komme på plass, men det er noen fylker som gjenstår. Det gjelder spesielt Nord-Trøndelag, Bergen og Hordaland. Jobben er omfattende, men vi regner med å være ferdige i løpet av februar. For Nord-Trøndelag er det litt varierende fra kilde til kilde, men hvis du klikker på i-ikonet oppe til høyre vil du i mange tilfeller se hvilket prestegjeld og sokn kilden dekker, men dette varierer i forhold til om kilden er transkribert eller ikke. Transkriberte kilder har stort sett fullstendige metadata, men vi kvalitetssikrer også disse i det arbeidet vi gjør.

 

I ditt spesifikke tilfelle så er kilden også transkribert. Området Fosnes prestegjeld skulle vært vist bak i-ikonet, men her er det en feil som gjør at den ikke vises. Vi er klar over problemet, og det blir rettet opp til neste utgave.

 

Det beste ville jo naturligvis vært om alle metadata hadde vært på plass, og all funksjonaliteten også hadde virket som den skal. Men det finnes faktisk en måte å sjekke ut hvilket prestegjeld den dekker. Ikke optimalt, men siden denne kilden er transkribert, kan du klikke på blyant-ikonet oppe til høyre (Ja, vi skal finne et bedre ikon!). Men hvis du klikker på blyanten åpnes søkesiden for kilden i Digitalarkivet. Her står det kildetittel til venstre på sida, som sier hvilket område den dekker.

 

Dette hjelper ikke på søk, dessverre. Hvis du er ute etter å søke etter et spesifikt prestegjeld, kan du bruke fritekstsøk. Hvis jeg skriver Fosnes i fritekstsøk få jeg treff, selv om det foreløpig ikke er tilknyttet noe arkiv. Siden vi ikke har fått gjennomgått Nord-trøndelag kan man ikke benytte nedtrekkslista for sokn her, men det kommer når vi får metadataene på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.