Gå til innhold
Arkivverket

Martin Halvorsen f 1856, Åmot - hvor ble det av ham?


Knut Olav Strætkvern
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter Martin Halvorsen f 30.7.1856 i Åmot, eldste barn av husmann Halvor Powisjen og Oline Eriksdtr på Sorkneseje. Jeg finner dåpen  (nr71) og han er i FT 1865 på Bjørsland. I FT 1875 er han ugift dagarbeider, fortsatt på Bjørsland sammen med sin mor, farmor og to yngre søsken. Men der stopper alle spor. Har prøvd lenge og med ulike innfallsvinkler å finne ut hvor det ble av ham og eventuelle etterkommere. Finner ham ikke som avdød mellom 1875 og 1900, men det er en lakun i kirkebøkene  1883-1890, så sikker er jeg ikke. Heller ikke blant utflyttede/emigrerte. Bygdeboka nevner ham bare en gang.
Håper SA i Hamar kan hjelpe meg tips eller spor etter min oldemors bror.

mvh Knut Olav Strætkvern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkeboka for Åmot 1884-1889 finner du her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=6051

Denne omfatter både Åmot og Deset sogn.

 

For å finne svar på hvor det ble av folk, vil vi først og fremst foreslå at foreldrenes dødsfallsmeldinger i sorenskriverarkivet undersøkes. Vi kan hjelpe med oppslag her, og trenger da foreldrenes navn, dødsdato og siste bostedskommune som utgangspunkt. Dødsfallsmeldinger kan (men ikke alltid) inneholde opplysninger om de etterlattes navn og bosted. Dette gjelder også eventuelt ugifte søsken av de det letes etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for svar og lenke til "manglende" kirkebok i Åmot. Dessverre fant jeg ikke MH der heller, hverken som avdød eller som utflyttet. Jeg har også vurdert om Martin kan ha tatt farens fornorskede etternavn Pedersen, eller Bjørsland som han tjente ved, men har ikke funnet slike koblinger i aktuelle tellinger. Jeg har også bladd i igjennom 1891-tellingen for Åmot, særlig tellingskrets 2 - uten treff.

Med utsikt til å finne svar i foreldres dødsfall-meldinger så er hans far Halvor Powisjen/Povijsen/Pedersen (f.1829) død 28.juni 1865 i Åmot, og hans mor Oline Eriksdatter (f.1832) død 26.juli 1908 i Hamar. Håper i hvert fall at han kan være nevnt ved morens død. Jeg imøteser hva dere måtte kunne finne.
 

Mvh Knut Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Martins far døde før Martin "forsvant", har vi kun undersøkt dødsfallsmeldingen for moren Oline i dødsfallsprotokollen for Hamar 1908, i arkivet etter Sør-Hedmark sorenskriverembete:

Arbeiders Enke, Oline Eriksdatter, 76 Aar gml, død 26.07.1908. Meldt av: "Svigersøn Vognm. Ingvaldsen". Skifte: "Intet. Underholdt av Svigersønnen". Feltet for avdødes arvinger er blankt.

 

Vi foreslår at du legger ut en etterlysning etter Martin på Brukernes eget forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.