Gå til innhold
Arkivverket

Lorentz Markussen Holst 06.05.1669 Flensburg, Tyskland-26.03.1740 gift med Anna Clausdatter Holst d.31.12.1718 i Trondheim i Sør-Trøndelag


Aslak Smedal
 Del

Recommended Posts

Lorentz Markussen Holst 06.05.1669 Flensburg, TysklandDanmark-26.03.1740 gift med Anna Clausdatter Holst d.31.12.1718 i Trondheim i Sør-Trøndelag

 

 

Gift 06.09.1698 

 

Har funnet dette:

 

GENI: http://www.geni.com/people/Lorentz-Holst/2116358?through=2116359

ERIK BERNTSENS SLEKTSIDER: http://vestraat.net/TNG/getperson.php?personID=I33402&tree=IEA

HEMNESSLEKT: http://www.hemneslekt.info/familygroup.php?familyID=F36777&tree=Hemne

http://freepages.genealogy.rootsweb.ancestry.com/~kurts/All/f155.htm

 

 

Finner ikke dødsfallet til Lorentz eller Anna ei heller vielsen

 

 

Kan noen hjelpe meg?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her lurer jeg på om det har blitt en salig blanding av mye rart...

 

I 1698 får pige Annichen Clausdatter Holst og Lorentz Marcussen bevilling til å bli viet i huset (avskrift bevillinger EEM)

 

I 1720 er det skifte etter Annechen Clausdatter Holst, med enkemannen Lorentz Marcussen Holst

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim by, Skifteprotokoll 8 (3A 0008), 1716-1722, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25084/404/

 

Er det disse du er ute etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...det må være disse, skiftet sier hun døde 30. Decemb ...18

 

Barna

Ane 14 år

Maren Maria 9 år

Abell Lucia 7 år

Anne Chatrina 3 år

 

Betalt begravelse Domkirkens sogn 1719: 4/1 Lorentz Marcussen Holsts Kieriste, neds. und. taarnfoden i Mad. sal: Jacob Witts gravst., klok., forær. vokslys

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2014082608129TPH bd 1 s. 128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#3 Uten tvil samme paret som har fått bevilling. (link som funker: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16323&idx_id=16323&uid=ny&idx_side=-54)

 

Anders Tausan skiver under, og det er nok han som skiftes i 1707. Enka Kirstine Marcusdatter får lagverge Laurids Marcusen Holst.

 

Kalles tidlig bare for Laurids Marcussen, har han lånt navnet Holst fra kona?

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 Apr 1756 skifte Anne Høyer afgangne Lorentz Marcusen Holstes. Tre av hennes stebarn er nevnt, stemmer overens med moras skifte.

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim by, Skifteprotokoll 16 (3A 0019), 1756-1758, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25094/157/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det som står om Lorentz i innlegg #8 er altså ikke til å stole på? Er det noe der om Lorentz som er riktig? Er hans foreldre feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#11 det har jeg egentlig ingen formening om. Det kan godt være mye riktig i artikkelen, men alt bør uansett kontrolleres. Ser at dødsdatoen i artikkel er den samme. Kan ikke umiddelbart finne noen begravelse i perioden som er hans (han omtales som salig i skattemanntallet for 1743, enken omtalt flere steder i Domkirkens sogn)

 

Det kan være at forfatter har ment at han døde _før_ 26 Mars 1740, f.eks at han har funnet Lorents omtalt som salig i et dokument datert denne datoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorentz Marcussen Holst- Etternavnet har han nok tatt etter sin kone.

Annechens foreldre var Claus Clausen Holst og Maren Jørgensdatter Barfod.

 

Lorentz begjærte å få gifte seg med Annichen Clausdatter Holst den 4 september, men giftet han seg

samme dag som han begjærte det, det tror jeg nok ikke skjedde så fort. Da er nok den 6 september mere sannsynlig.

 

Deres fire 4 barn:.

1. Anna Lorentzdatter Holst født 22 oktober 1706 i Trondheim og døpt 28 oktober 1706 i Domkirken i Trondheim. (Se side 84+85 over Domkirken i Trondheim 1702-1714).  

Død 14 desember 1777 i Verdal. Gift med Paul Pedersen Dons. Han var Borgermester i Trondheim, Lagmann,Stadsfysikus og Rådmann.

2. Maren Maria Lorentzdatter Holst født 6 januar 1712 og døpt 12 januar 1712 i Domkirken i Trondheim. (Se side 179 over Domkirken i Trondheim 1702-1714). Gift 1730 i Trondheim med Jens Hansen Sommer.

3. Abel Lucia Lorentzdatter Holst født 1713 i Trondheim og døpt 28 desember 1713 i Domkirken i Trondheim. (Se side 216b over Domkirken 1702-1714).

4. Anne Cathrine Lorentzdatter Holst født 1718 i Trondheim og døpt 17 januar 1718 i Domkirken i Trondheim.(Se side 275 over Domkirken 1713-1728).

 

Lorentz Marcussen Holst giftet seg 2) gang i 1720 med Anna Andreasdatter Høyer.

Hennes foreldre var Andreas Svannichen Høyer og Else Margarethe Schanche.

 

Lorentz Marcussen Holst død 1740 i Trondheim. Begravet 1 april 1740 i Domkirken i Trondheim.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2330&idx_id=2330&uid=ny&idx_side=-24

Se venstre side.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorentz begjærte å få gifte seg med Annichen Clausdatter Holst den 4 september, men giftet han seg

samme dag som han begjærte det, det tror jeg nok ikke skjedde så fort. Da er nok den 6 september mere sannsynlig.

 

Hva baserer du dette på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva baserer du på at de giftet seg 4 september. En ting er å begjære ekteskap, det er dermed

ikke sagt at de gifter seg samme dag. 6 september har jeg notert fra en gammel bok jeg lånte på

biblioteket for mange mange år siden.

 

Poenget her var at man kan ikke sette ekteskapsdato -på den datoen som man begjærer å få gifte seg. Ser at de fleste gjør det, det

mener jeg er feil. Bedre å notere datoen de begjærer å få lov til å gifte seg, enn å sette ekteskapsdato på den dagen, da det ikke står copulert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#16 Jeg baserer meg på datoen som er angitt i kirkeboka, da de har vært i kirka sammen med sine forlovere og lagt frem bevillingen fra kongen og begjært copulation. Jeg ser jo poenget med at man skal forholde seg utelukkende til det som faktisk står i kirkeboka.

 

Det vil uansett gjelde en stor mengde av de som har blitt nedskrevet i denne kirkeboka, og da hadde det vært greit med litt mer utfyllende. Kan man f.eks påvise at det var helt vanlig å dukke opp i kirka med sine 'begjæringer' (hva mente egentlig presten når han brukte dette ordet) og at selve vielsen ble holdt senere? (jeg spør av nysgjerrighet, ikke for å være vrang altså!)

 

Å bruke 6. september fordi det står "i en gammel bok" blir i mitt hode enda mer feil :) (med mindre det skulle dreie seg om en original slektsbok av en eller annen type som ble skrevet i samtiden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#16 Jeg baserer meg på datoen som er angitt i kirkeboka, da de har vært i kirka sammen med sine forlovere og lagt frem bevillingen fra kongen og begjært copulation. Jeg ser jo poenget med at man skal forholde seg utelukkende til det som faktisk står i kirkeboka.

 

Det vil uansett gjelde en stor mengde av de som har blitt nedskrevet i denne kirkeboka, og da hadde det vært greit med litt mer utfyllende. Kan man f.eks påvise at det var helt vanlig å dukke opp i kirka med sine 'begjæringer' (hva mente egentlig presten når han brukte dette ordet) og at selve vielsen ble holdt senere? (jeg spør av nysgjerrighet, ikke for å være vrang altså!)

 

Å bruke 6. september fordi det står "i en gammel bok" blir i mitt hode enda mer feil :) (med mindre det skulle dreie seg om en original slektsbok av en eller annen type som ble skrevet i samtiden)

 

Personlig har jeg ikke stolt på den 6 september heller- selv noterer jeg kun begjærelsesdatoene i min slektstavle, der det ikke står copulert.

 

Har et lignende tilfelle her. Der datteren Maren Maria Lorentzdatter Holst gifter seg med Jens Hansen Sommer.

Der de begjærer å få gifte seg 19 september 1730 i Domkirken i Trondheim. Mener du da at du ville satt giftet seg 19 september.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2329&idx_id=2329&uid=ny&idx_side=-156

Se høyre side.

 

Skulle gjerne selv vite hva som er riktig å gjøre i slike tilfeller.

 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#19 Jeg for min del tolker det som at de ble gift denne dagen, ja. På samme måte som alle de andre nevnt her, teksten er i all hovedsak den samme. Noen "begjærer" forlovelse, noen "begjærer" ekteskap. Av disse, så er den noen som har med en form for dokument, et skiftebrev, en bevilling, osv.

 

Om presten hadde skrevet "begjært" i bare et fåtalls tilfeller, så hadde jeg nok tolket det på en annen måte, men han bruker ordet i praktisk talt alle innføringene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#19 Jeg for min del tolker det som at de ble gift denne dagen, ja. På samme måte som alle de andre nevnt her, teksten er i all hovedsak den samme. Noen "begjærer" forlovelse, noen "begjærer" ekteskap. Av disse, så er den noen som har med en form for dokument, et skiftebrev, en bevilling, osv.

 

Om presten hadde skrevet "begjært" i bare et fåtalls tilfeller, så hadde jeg nok tolket det på en annen måte, men han bruker ordet i praktisk talt alle innføringene.

 

Vi blir nok ikke enige på dette punktet. Hvis du la merke til det så lå denne begjærelsen under trolovelse.

Var det ikke slik at de brukte forlovere ved første trolovelse og at de ikke brukte forlovere som vi gjør idag ved vielser.

 

Så denne datoen kan være en trolovelse. De gifter seg i huset står det, regner med at det er hjemme hos dem selv, å ikke der å da.

 

For meg kan folk kan skrive hva de vil i sine tavler, jeg holder meg til hva jeg tolker det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#13. I tillegg til pikebarna fikk de to gutter (vet ikke om den siste vokste opp):

 

1) Claus, 15. aug. 1703, Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A02 (1702-1714), Fødte og døpte 1703, side 27.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16324&idx_id=16324&uid=ny&idx_side=-37
 

2) Claus, 23. sept. 1704, Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A02 (1702-1714), Fødte og døpte 1704, side 50.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16324&idx_id=16324&uid=ny&idx_side=-63
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi blir nok ikke enige på dette punktet. Hvis du la merke til det så lå denne begjærelsen under trolovelse.

Var det ikke slik at de brukte forlovere ved første trolovelse og at de ikke brukte forlovere som vi gjør idag ved vielser.

 

Så denne datoen kan være en trolovelse. De gifter seg i huset står det, regner med at det er hjemme hos dem selv, å ikke der å da.

 

For meg kan folk kan skrive hva de vil i sine tavler, jeg holder meg til hva jeg tolker det til.

 

Jeg har skrevet av vielser i kirkeregnskapene og sammenlikner man datoene der med den skannede protokollen, så vil jeg konkludere med at datoene i protokollen må være den datoen man begjærte. Selve vielsen skjedde senere. 

Vielsene har nok vært notert ned i egne protokoller som har gått tapt. 

 

I følge kirkeregnskapet til Vår Frue kirke giftet Lorentz seg 8 juli 1720. 

Endret av Erlend E. Mæhlum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#12

Jeg har tidligere notert at Lorentz Marcussen Holst kom til Trondheim hvor han nedsatte seg som handelsmann, ble overformynder men overdrog overformyndervervet og ble rådmann. Hn eide Hornemannsgården i Trondheim frem til sin død, som deretter gikk over til hans enke Anna Andersdatter Høyer.

 

Her er han kun omtalt som Negotiant:

 

OBLIGASJON 1. sept. 1731
TIL: "Negotiant" Sr. Lorentz Marcusen Holst
FRA: innvåner og skredder i byen: Anders Nielsen
PÅ: 70rd,
I forbindelse med  kjøp av en gård og grunn Vor Frues sogn
MED: pant i eiedommen.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Erlend for en bekreftelse på at begjærte og ekteskapinngåelser ikke er samme dato.

 

Men dette ekteskapet i Vår Frue kirke den 8 juli 1720 var ekteskapet mellom

Lorentz Marcussen Holst og Anna Andreasdatter Høyer og ikke det første i 1698 med

Annichen Clausdatter Holst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.