Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebøker fra Aachen, Tyskland etterlyses


Inger Tysland
 Del

Recommended Posts

Hei

Er det noen som vet hvor jeg kan finne kirkebøker fra Aachen? Har forsøkt tyske slektsgranskere, men der har jeg snart betalt en formue med bare negative svar, selv om jeg har sett på Familysearch at familiene finnes der, så de kan ikke ha giddet å undersøke noe som helst.

 

Selv har jeg bare szukajwarchiwa, men for Aachen har de ikke digitaliserte bøker. Trenger nok både katolsk og evangeliske.

 

Tar imot alle forslag med stor takk.

 

mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt personlig erfaring med kirkeboks-forskning i Aachen, og det er et temmelig komplisert felt.Her fantes ulike kirkesamfunn: tysk-reformert, fransk-reformert luthersk katolsk og mennonitisk, og det forekom at familiene benyttet seg av flere menigheter på ulike tidspunkter, også i nabobyene. Det er dessverre slett ikke alt som er å finne i Landesarchiv Nordrhein-Westfalen. Nøkkelen til suksess er i alle fall å finne ut i forkant hvilket/hvilke kirkesamfunn vedkommende familie sannsynligvis tilhørte. Jeg valgte å benytte meg av profesjonell genealog og syntes jeg fikk god hjelp. Kan eventuelt gi navn og e-postadresse. Viser forøvrig til en artikkel jeg publiserte i (dansk) Personalhistorisk Tidsskrift 2015.     

mvh.   Torbjørn Pihl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt personlig erfaring med kirkeboks-forskning i Aachen, og det er et temmelig komplisert felt.Her fantes ulike kirkesamfunn: tysk-reformert, fransk-reformert luthersk katolsk og mennonitisk, og det forekom at familiene benyttet seg av flere menigheter på ulike tidspunkter, også i nabobyene. Det er dessverre slett ikke alt som er å finne i Landesarchiv Nordrhein-Westfalen. Nøkkelen til suksess er i alle fall å finne ut i forkant hvilket/hvilke kirkesamfunn vedkommende familie sannsynligvis tilhørte. Jeg valgte å benytte meg av profesjonell genealog og syntes jeg fikk god hjelp. Kan eventuelt gi navn og e-postadresse. Viser forøvrig til en artikkel jeg publiserte i (dansk) Personalhistorisk Tidsskrift 2015.     

mvh.   Torbjørn Pihl

 

Tak for tipsene begge to.

Til Torbjørn. Jeg tar gjerne navn og e-mail på han/hun du brukte, og lever i håpet om at det ikke er en av de jeg allerede har prøvd.

 

mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Min kontakt: Markus Weidenbach (Mitglied im Berufsverband Deutscher Genealogen), e-post: genealogie.mw@gmx.de. - Jeg var meget tilfreds med det arbeidet han utførte. Jeg hadde noen år tidligere gitt samme oppdrag til et par andre profesjonelle genealoger, også disse velkvalifiserte ut fra de erfaringer jeg hadde med dem fra tidligere, men uten at det dengang resulterte i noe. Jeg konkluderte med at det kanskje ikke ville være noe å finne her overhodet og la saken bort. Etter noen år bestemte jeg meg likevel for å gjøre et nytt forsøk, og fikk da resultater med Weidenbach. Man skal aldri gi opp!     mvh.    Torbjørn Pihl 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Min kontakt: Markus Weidenbach (Mitglied im Berufsverband Deutscher Genealogen), e-post: genealogie.mw@gmx.de. - Jeg var meget tilfreds med det arbeidet han utførte. Jeg hadde noen år tidligere gitt samme oppdrag til et par andre profesjonelle genealoger, også disse velkvalifiserte ut fra de erfaringer jeg hadde med dem fra tidligere, men uten at det dengang resulterte i noe. Jeg konkluderte med at det kanskje ikke ville være noe å finne her overhodet og la saken bort. Etter noen år bestemte jeg meg likevel for å gjøre et nytt forsøk, og fikk da resultater med Weidenbach. Man skal aldri gi opp!     mvh.    Torbjørn Pihl 

 

Hjertelig takk Torbjørn. Denne mannen er ny for meg, så jeg sender han en e-post. Jeg har holdt på med denne familien i mange år, og har ingen intensjoner om å gi opp. Har kommet betydelig nærmere pga en hjelpsom forsker i Polen, men han sitter nå også bom fast.

 

mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Jeg lurer på om dere som var med i denne tråden i 2016 vet om det er skjedd noe mer når det gjelder digitalisering av kilder (i Aachen) i de seks årene som er gått?
Jeg er på jakt etter en person som ble født i Aachen i 1912, men har dessverre ingen mulighet til å sjekke hvilket kirkesamfunn han tilhørte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.