Gå til innhold
Arkivverket

Oppslag bygdebok Rogaland: Høyland Gard og Ætt


Astrid K. Halleraker
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kan gjøre et oppslag i denne boken for meg.

Det gjelder en kvinne med navn Ingeborg Rasmusdatter f. 15. jan 1786 på gården Svihus.

Far: Rasmus Jesperson Vølstad 1744-1812
Mor: Birthe Størchsdtr. 1751-1829
viet 2. des 1773

Ingeborgs brødre er:
Hans Rasmusson 1776-
Størcher Rasmusson 1782-
Jesper Rasmusson 1790-1866

(Ingeborg Rasmusdtr. er på gården i FT 1801, da er navnet Inger. Men døpenavnet er Ingeborg.)

Står det i bygdeboken om hun ble gift, i så fall hvor og med hvem.

Kan denne plassen være i Eigersund?
 

AKH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Høyland  Gard og ætt står det at Ingeborg døde 20.mars 1817.

Det står også at de hadde ei Ingeborg f 1780, ikke noe om dødsfall på henne.

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig av deg å gjøre det oppslaget. Kanskje utformingen av denne bygdeboken er av den gamle sorten, bare med stikkordsmessige opplysninger. I alle fall så vet jeg nå at det finnes en eldre og en yngre Ingeborg Rasmusdatter. Og ettersom den yngre bare levde til 1817, så bodde hun vel kanskje på gården som ugift. Hvis bygdeboken har mer utførlige beskrivelser av eiendomsforhold og ligende, og du har anledning til å sjekke det, så vil jeg gjerne spørre om faren Rasmus, eller kanskje noen av de andre i denne familien har noen som helst forbindelse med Eigersund og/eller Klepp. F.eks. at far eier parter i gårdsbruk der, eller at noen av brødrene er gift der. Men, men jeg er fornøyd med å vite mer enn tidligere om denne Ingeborg. Hun står forresten oppført som konfirmert i Høyland, som taler for at hun nådde myndighetsalder. Og når det kommer til FT 1801, så finnes det en tjener på gården Laland i Klepp, med samme navn som er umulig å identifisere nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg kan se er det ingen forbindelse til Klepp/Egersund. Rasmus kommer fra Vølstad, Gjesdal. Det er bygdebok fra Gjesdal. Den "gamle" er Gards- og Ættesoge for Gjesdal.Hva som står i de nye Gjesdalbøkene vet jeg ikke.  Anna Styrkårsdatter kommer fra Kjosavik (Høyland) mor hennes fra Meling, Forsand. Du bør få tak i/låne  disse bygdebøkene for du vil finne en god del om slekten der. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at moren heter Anna, jeg har gransket meg frem til "Mor: Birthe Størchsdtr. 1751-1829", altså fornavn Birthe. Jeg må visst skaffe meg denne boken, som selvsagt ikke er å oppdrive. Biblioteket er eneste alternativ, nå har jeg nettopp kjøpt bygdebøkene for Finnøy, så neste BB-investering må vente til jeg får råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.