Gå til innhold
Arkivverket

Barnehjemmet i Modum - hvor lå det?


Rose-Kristin Trevland
 Del

Recommended Posts

Min oldefar Edvard Karlsen bodde på Modum barnehjem fra ca.1895 til 1905, da han ble konfirmert. Vet at det lå på Disen en periode, men skal ha blitt flyttet. Noen som kan gi meg litt mer informasjon om barnehjemmet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Rose-Kristin Trevland

 

Vi har en oversikt på nett over barnehjem i vårt distrikt: http://arkivverket.no/arkivverket/Arkivverket/Kongsberg/Kilder/Oversikt-over-barnehjem. Her er det innført at det er Modum Indremisjonsforeningen (ser ut til at det heter Vikersund Normisjon i dag) som har drevet barnehjemmet. Det kan være at de har opplysninger om hvor barnehjemmet har ligget. På Nasjonalbibliotekets hjemmesider ligger det lokalhistoriske bøker, bøker om barnevernet og norsk barneforsorg hvor du muligens også kan finne opplysninger om barnehjemmet: www.nb.no

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Rose-Kristin Trevland

 

Vi har en oversikt på nett over barnehjem i vårt distrikt: http://arkivverket.no/arkivverket/Arkivverket/Kongsberg/Kilder/Oversikt-over-barnehjem. Her er det innført at det er Modum Indremisjonsforeningen (ser ut til at det heter Vikersund Normisjon i dag) som har drevet barnehjemmet. Det kan være at de har opplysninger om hvor barnehjemmet har ligget. På Nasjonalbibliotekets hjemmesider ligger det lokalhistoriske bøker, bøker om barnevernet og norsk barneforsorg hvor du muligens også kan finne opplysninger om barnehjemmet: www.nb.no

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

 

Hei og tusen takk for svar. Jeg fant masse interessante opplysninger på Nasjonalbibliotekets hjemmesider. Mye informasjon om barnehjemmet, både i de lokalhistoriske bøkene og i bøkene om norsk barneforsorg. Var også endel avisartikler der som avdekket forholdene barna led under.

Mvh Rose-K. Trevland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg kan fortelle at Modum Historielags årshefte for 2015, "Gamle Modum", har en fyldig artikkel om Modum Barnehjem. Artikkelen er skrevet av Vidar Brekke.

 

Endret av Jon Mamen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fortelle at Modum Historielags årshefte for 2015, "Gamle Modum", har en fyldig artikkel om Modum Barnehjem. Artikkelen er skrevet av Vidar Brekke.

 

Tusen takk for informasjonen. Utrolig spennende at det er skrevet om det.

Vet du hvor jeg kan få tak i dette årsheftet for 2015?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare du (og nå også jeg) som følger / abonnerer på dette emnet, så da får ikke andre melding om nye innlegg. Jeg svarer derfor isteden.

.

Det er Modum historielag som utgir "Gamle Modum".

 

Antivirusprogrammet mitt stanser alle forsøk på å gå til hjemmesiden deres, så det lenker jeg ikke til.

Jeg fant en epostadresse dit:

 
Epostadresse:
post@modum.historielag.org
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er bare du (og nå også jeg) som følger / abonnerer på dette emnet, så da får ikke andre melding om nye innlegg. Jeg svarer derfor isteden.

.

Det er Modum historielag som utgir "Gamle Modum".

 

Antivirusprogrammet mitt stanser alle forsøk på å gå til hjemmesiden deres, så det lenker jeg ikke til.

Jeg fant en epostadresse dit:

 
Epostadresse:
post@modum.historielag.org

 

 Tusen takk for det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.