Gå til innhold
Arkivverket

Hvem står ikke i rullene til Undersøkelseskommisjonen 1804-05?


Tore Langholm
 Del

Recommended Posts

I digitalisert form teller disse rullene 7421 mannspersoner, mot 8562 ved folketellingen 1801 for Bergen kjøpstad.  Hvem er ikke med?  Rullene inneholder mange merknader om at folk er uføre eller borgersønner (eller skrivekarler?) og at de skal strykes, men de har dog blitt skrevet opp.  Noen ble tydeligvis ikke en gang det.  Vet vi noe om hvem dette var?

 

En stamfar av meg var arbeidsfør, ca 31 år gammel og bosatt i Bergen da denne kommisjonen var i virksomhet.  Likevel finner jeg ham ikke i rullene.   Kan jeg trekke noe informasjon ut av dette?

 

Takknemlig for svar!

 

Mvh Tore Langholm

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen av 1800-tallet var det ikke alle unge menn som var tilgjengelige for utskriving: sønner født ETTER at far var blitt borger, var fritatt. Det kunne få det resultatet at de eldste sønnene i en familie står oppført i rullene, mens de yngre ikke gjør det. Fritaket gjaldt IKKE sønner av skipperborgere, som stod til disposisjon for utskriving, selv om de var født etter at faren hadde løst borgerskap.

 

Det var åpenbart en stor oppgave å registrere opplysningene til denne rullen, og det første forsøket (1803) ble forkastet. Kommisjonen brukte 1801-listene, og fant at mange unge menn mangler i folketellingen 1801. Det er kommentert i protokollen. Mitt inntrykk er at undersøkelseskommisjonen 1804-1805 gjorde en god jobb. De gjennomførte flere runder med registreringer, og hadde sine rodemestre som skulle gi opplysninger. Systemet ble beholdt i mange år etter 1805, og vi finner årlige oppdateringer.

 

I 1814 gjorde man noe med det teoretiske grunnlaget for militær utskriving, men langt utover fortsatte man nok en praksis der de høyere sosiale lag ikke avgav unge menn til vanlig utskriving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Jeg tolker dette slik at en arbeidsfør mann i trettiårsalderen boende i Bergen som ikke sto i disse rullene med stor sannsynlighet var borgersønn og/eller selv borger? (Det siste var også tilstrekkelig?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.