Gå til innhold
Arkivverket

Jølster, Sogn og Fjordane: Nils Joensen/Johanson født ca. 1698 - fra hvor i Jølster?


Karen A. Strømmen
 Del

Recommended Posts

Ifølge bygdebok for Os (gården Røykenes) skal Nils Johanson være født ca. 1698 i Jølster. Han bosatte seg på Røykenes i Os, og (sitat fra bygdeboken): "Kvar han var frå i Jølster veit me ikkje, og me kjenner heller ikkje noko til kona hans. Han fekk 5 søner her (på Røykenes, altså): Johannes født 1730, Jon født 1732, Mikkjel født 1733, Ola født 1735, Hans 1739. Jon var gift 1) i 1764 med Synneva Olsdatter Riple og gift 2) i 1772 med Berta Olsdatter Lund og var buande på Øfstebø i Fana. Fana bygdebok, side 462. Mikkjel vart gift med Margreta Andersdatter Nordeide i Fana og fekk bruk der, Fana bygdebok side 295. I 1739 flutte Nils med huslyden frå Røykenes. Truleg busette han seg i Fana, der dei tvo sønerne som nemnd vart gift seinare." Sitat slutt.

 

Jeg har bladd i den scannede kirkeboken for Jølster, men har dessverre ikke funnet noen passende Nils Johanson født på dette tidspunktet. Jeg har også lest i den digitale "Soga Um Jølst" av Joleik, men den er dessverre litt tung å lese - i alle fall digitalt. Og spesielt siden jeg ikke har opplysninger om hvilken gård Nils Johanson skal ha kommet fra.

 

Er dere noen av dere der ute som har kjennskap til denne Nils Johanson fra Jølster? Hvilken gård han kom fra og navn på konen/annen familie? Når og hvor han døde? Alle opplysninger tas imot med takk, for nå står jeg fast. Det er sønnen hans Jon født 1732 som er min x-tippoldefar. 

 

Med vennlig hilsen

Karen Strømmen, Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Grethe! Jeg ser nå i ettertid at jeg klart burde tenkt på dette 1701-manntallet selv, men jeg glemte rett slett hele manntallet! Så tusen takk, nå skal jeg sette meg ned og se hva jeg kan få ut av dette. 

Mvh Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen takk, Svehn! Jeg er imponert og veldig, veldig glad for så mye god informasjon og hjelp. Da er det altså han Nils fra Svidalen i Jølster som er rett Nils. Jeg ser i ettertid at jeg burde både søkt og letet MYE bedre selv før jeg spurte om hjelp her på forumet, men unnskyldningen min får være at jeg ganske nylig har tatt opp igjen slektsgranskingen etter at den har ligget på is en god stund. Ble vel litt rusten i tankegangen underveis... Jeg hadde dessuten fått det for meg at Nils sikkert var gift i Jølster før han kom til Os, i og med at jeg ikke fant noen vielse i Os. Men så har han i stedet tatt og giftet seg i Fana, og deretter flyttet til Os... Og deretter fra Os. Nå har jeg mye å arbeide med, var senest i dag på biblioteket og lånte meg Soga um Jølst. Hjertelig takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre så blir man ikke så mye klokere på den (soga um jölst). "Niels" på "Svidal" er bare nevnt som 23 år hjemmeverende i 1720, mener jeg.

 

Og gift i "Jölster" var han ikke : http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vi14311696&spraak=n&metanr=4417

 

Nei, du kan ha rett i det, Svehn, spørs om jeg får så mye mer ut av Soga um Jølst. Men jeg er mye klokere nå enn da jeg startet tråden og veldig, veldig fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.