Gå til innhold
Arkivverket

Carl Johan Bolin på Røros, død 1902 i Skogn, N-Tr.lag - Hvor født? Hvor gift?


Tore S. Falch
 Del

Recommended Posts

Jeg skulle gjerne hatt assistanse fra gode hjelpere med tilgang til svenske kilder - eller fra folk som tilfeldigvis har kommet over disse navnene i sin slektsforskning ( - eller fra folk som er flinkere til å lete enn jeg...).

 

Jeg søker etter opplysninger om Carl Johan Bolin, født i Sverige, bosatt på Røros og i Skogn.

 

Den første gangen jeg har funnet ham omtalt, er da han får sønnen Johannes, født på Røros 30.mars 1874. Han er da Ungkarl Carl Johan Bolin fra Sverrige, og det opplyses at han har et uægte Barn i Sverige. Barnets mor er Gift Kone Gjertrud Haraldsdatter Tønset (Sjøvold).

Se nr.34 her: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A10 (1860-1878), Fødte og døpte 1874, side 136.

 

(I klokkerboken står han skrevet som Svenske Carl Johan Bodin, og barnet er ført som ektefødt, men dette er feil - se nr.28 her: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Klokkerbok nr. 681C02 (1829-1879), Fødte og døpte 1874, side 409.)

 

Jeg har ikke funnet ham ført blant Indflyttede i kirkebøkene for Røros. Jeg har heller ikke funnet ham i folketellingen 1865, så han er antagelig kommet til Norge engang mellom 1865 og 1874.

 

Ved folketellingen 1875 er han tilreisende med midlertidig opphold på Axelvold (på Tamneset i Brekken øst for Bergstaden). Sedvanlig bosted er Røros Bergstad. Han oppgis da født formt. 1838 i Sverige, og han er Jernbanearbeider. Jeg oppfatter denne yrkestitelen mer som anleggsarbeider ved jernbaneanlegget enn som ansatt i Statsbanene. I Rørosboka står det at han har laget en grunnmur på en av gårdene i Brekken, så det var nok derfor han han var på et midlertidig opphold der i 1875.

 

Så finner jeg ham ikke igjen før ved folketellingen 1891. Da bor Carl Johan Bolin på Bolstadplass i Skogn i Nord-Trøndelag, Han er gift, oppgis født 1837 i Stockholm, og han er Minerer og Murer og Husmand u.J.  Hans kone finner vi på neste personseddel - hun heter Johanna Jacobsd. Bolin, oppgis født 1833 i Göteborg Lehn i Sverige. Lenger ned på seddelen står det (overstrøket) Tunhem Sokn Göteborgs Län Sverige. Carl Johan og Johanna har ingen barn boende hos seg.

 

Husmandskone Johanna Bolin døde 14.januar 1893 på Bolstadval i Skogn. Hun oppgis født i 1834 i Stora Tunhejm ved Vennersborg - se nr.1/1893 blan Kvindekjøn her - Nord-Trøndelag fylke, Alstadhaug i Skogn, Ministerialbok nr. 717A09 (1878-1898), Døde og begravede 1892-1893, side 251.

 

Ved folketellingen 1900 bor Karl Johan Bolin på Bolstadplass i Skogn. Han er enkemann og oppgis født 1837 i Sverige. I rubrikken for yrke står det Pladsbrug Minerer.

 

Enkemannen var nok en livsfrisk gubbe, for 12.mai 1901 blir Johan Marius født utenfor ekteskap på Bolstad i Skogn, og moren, enken Severine Olsdatter, oppgav som Fader Enkem. Hm Karl Johan Bollin, født 1837 - se nr.17 blant Mandkjøn her: Nord-Trøndelag fylke, Alstadhaug i Skogn, Ministerialbok nr. 717A12 (1898-1923), Fødte og døpte 1901, side 16.

 

(Begge Carl Johans sønner - Johannes, født 1874 på Røros, og Johan, født 1901 i Skogn - har etterslekt.)

 

Enkemand Fattiglem Johan Bolin døde på Bolstad i Skogn 21.februar 1902. Han oppgis født 1836 i Stockholm - se nr.4/1902 blant Mandkjøn her - Nord-Trøndelag fylke, Alstadhaug i Skogn, Ministerialbok nr. 717A12 (1898-1923), Døde og begravede 1902, side 233.

 

-------

 

 

Mine spørsmål er som følger:

 

- Hvor og når ble Carl Johan Bolin født? Oppgitte fødselsår varierer mellom 1836, 1837 og 1838, og fødested Stockholm må nok tolkes vidt.

 

- Hvor og når ble Carl Johan Bolin og Johanna Jacobsdatter gift? De må ha blitt gift engang mellom 1875 og 1891 - kanskje i Trøndelag?

 

Ekstraspørsmål:

- Ved sønnen Johannes' dåp i 1874 står det at faren Carl Johan Bolin tidligere hadde hatt et u-ekte barn i Sverige. Jeg vet at det blir vanskelig, men det skulle ha vært interessant å vite når og hvor dette barnet var født.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Tore S. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående navnet Bolin og Skogn.

 

I 1910 bor ei Karen Bolin i Skogn.

 

  • Tellingsår: 1910
  • Kommune: Skogn
  • Kommunenummer: 1719
  • Navn på bosted: Rydningsmo (gaard)

Antall personer registrert på bostedet: 6. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.

 

  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet tidslinje.gif

 

Ludvig Jens.

hf g Gaardbr Selveier 17.02.1877 t   tidslinje.gif

 

Dorthea Jens.

hm g Gaardmdskone 17.09.1875 t   tidslinje.gif

 

Bernhard Jens.

s ug Barn 15.06.1899 t    

 

Karen Jens.

d ug Barn 22.05.1901 t  

 

 

 

Andru Jens.

s ug Barn 26.09.1909 t    

 

Karen Bolin

fl e Fattigforsørget 27.09.1837 Sverge

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=1719&kenr=002&bnr=0010&lnr=00


  • Tellingsår: 1900
  • Kommune: Skogn
  • Kommunenummer: 1719
  • Navn på bosted: Bolstadplads

Antall personer registrert på bostedet: 4. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.

  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet  

 

Karl Johan Bolin

hf e Pladsbrug Minerer 1837 Sverige    

 

Karen Dreier

tj g Bestyrer Huset 1837 Skogn NT    

 

Severine Olsdatter

el e Jordbrugsarbeide 1862 Skogn NT    

 

Signe Oline Olausdatter

No 4 er No 3's Barn ug*   1899 Skogn NT  

 
 
Det er vel samme damen som bor sammen med Karl Johan Bolin  i 1900.

 

 

Her står hun kun som Karen Dreier i tellingen 1910(DA)

009 01 Karen Dreier 23.08.1837 Skogn fl g Offentl. understøttelse b
 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/en-gb/ft/person/pf01036863003934

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Angående navnet Bolin og Skogn.

 

I 1910 bor ei Karen Bolin i Skogn.

 

  • Tellingsår: 1910
  • Kommune: Skogn
  • Kommunenummer: 1719
  • Navn på bosted: Rydningsmo (gaard)

 

 

Karen Bolin fl e Fattigforsørget 27.09.1837 Sverge

 

 

 
Det er vel samme damen som bor sammen med Karl Johan Bolin  i 1900.

 

 

Interessant!

 

Karen Dreier som bor sammen med Karl Johan Bolin i 1900 som gift bestyrer av huset, finner vi igjen i folketellingen 1910 på Lyngstad i Skogn. Hun nyter offentlig understøttelse, er gift og er oppgitt født 23.august 1837 i Skogn.

 

Hun er nok derfor IKKE identisk med den Karen Bolin som du fant som fattigforsørget enke på Rydningsmo i 1910.

 

(Karen Dreier er også ført i folketellingen 1900 som midlertidig tilstede i Munkhaugveiten i Trondheim. Hun har tilhold hos en sambygding (slektning?), Benjamin Sivertsen, og hun har sedvanlig bosted i Ekne i Levanger sogn.).

 

Karen Bolin er likevel veldig interessant. Hun er altså enke i 1910, oppgitt født 27.september 1837 i Sverige. Hvem var hun gift med? Når døde hun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I folketellingen 1900 for Skogn finner jeg en Karen Godin, født 1837 i Helsingland, Sverige, som innerst, enke og forsørget av fattigvesenet, bosatt på Skoglund under Stavlo i Skogn.

 

Kan dette være den Karen som er ført som Karen Bolin i 1910? I en av tellingene må isåfall etternavnet hennes være feilført eller feiltranskribert.

 

Endret av Tore S. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg at de to damene ved navn Karen hadde ulike fødselsdatoer.

 

Veldig sløvt av meg at jeg ikke oppdaget det med en gang. :unsure:

 

Kan være lurt å prøve å finne spor etter denne Karen Bolin da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Carl Johan Bolin; kan være en sønn av Olaus Petterson Bohlin som ble født 30. november 1800 i Stockerhult, Svenstorp, Skåne – Olaus flyttet til Björtorp, Kville og flere i etterslekten der fikk både navn som Carl og Johan Bohlin. Problemet som da oppstår er at kirken i Kville brant ned og kirkebøkene forsvant i flammene. Så dette er mer et tankespill. Etterslekt fra Olaus (som er kjent) flyttet mange til Norge og det finnes etterkommere av Bohlin flere steder i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved dåpen skal Stat. dräng J.E. Bolin og hustru Ann. Cath. Pehrsdr. befinne seg på Öfwerjerfwa i Solna.

Solna CI:3 (1834-1860) Bild 220 (AID: v90145.b220, NAD: SE/SSA/1564)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I perioden 1837- 1844

fant jeg dem ikke her, men de var på Öfwerjerfwa i perioden før - 1831-1836:

.

post-162-0-43609800-1454857727_thumb.jpg

 

Her står det at de flyttet til Wäderqvarn og de er på Wäderqvarn 7, Ulriksdals rote:

Solna AIa:13b (1837-1843) Bild 1880 / sid 392 (AID: v90071.b1880.s392, NAD: SE/SSA/1564)

.

post-162-0-32467100-1454784269_thumb.jpg

 

Så gjelder det å finne dem videre..

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18431848 finner jeg moren, Anna Catharina Pehrsdotter på Tegelbruket sammen med en annen mann og en datter Carolina Charlotta f. 16/1-1831 i Botkyrka,

Carl Johan eller faren er ikke her.  Solna AIa:14b (1843-1848) Bild 1220 / sid 295 (AID: v90073.b1220.s295, NAD: SE/SSA/1564)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til dere som har tatt dere tid til å se på dette!

 

 

 

Den Carl Johan Bolin; kan være en sønn av Olaus Petterson Bohlin som ble født 30. november 1800 i Stockerhult, Svenstorp, Skåne – Olaus flyttet til Björtorp, Kville og flere i etterslekten der fikk både navn som Carl og Johan Bohlin. Problemet som da oppstår er at kirken i Kville brant ned og kirkebøkene forsvant i flammene. Så dette er mer et tankespill. Etterslekt fra Olaus (som er kjent) flyttet mange til Norge og det finnes etterkommere av Bohlin flere steder i Norge.

 

Takk for tipset! Nå er ikke Bolin/Bohlin et helt uvanlig slektsnavn i Sverige, og både Carl og Johan har vært vanlige guttenavn - for ikke å snakke om kongsnavnet Carl Johan! Men jeg skal ha denne familien i bakhodet i den videre letingen.

 

 

 

Denne kan også undersøkes: https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:FKZH-DX4

.

Name Carl Johan J.E.sson Gender Male Christening Date 04 May 1837 Christening Place Solna, Stockholm, Sweden Birth Date 29 Apr 1837 Father's Name J.E. Bolin Mother's Name Ann Catharina Pehrsdotter Mother's Age 39y

 

 

 

Dette var interessant!

 

Solna er idag idag en del av Stor-Stockholm, og innenfor det gamle Solna socken finner man bl.a. kjente Stockholms-stedsnavn som Råsunda og Hagaparken med Haga slott. Så når Carl Johan Bolin oppgav sitt fødested til Stockholm, kan dette meget vel omfatte Solna.

 

I det første utsnittet fra husförhörslängden 1831-1836 på Överjärva leser jeg at Dräng Jan Ersson (= Eriksson) Bolin var født i Haraker 26/4 1803, så står det et stedsnavn Skåvella(?) med årstallet 1836. Lenger ut til høyre står det Till Wäderqvarn 183. Hans hustru Anna Cath. Pehrs dr ser ut til å være født i Vallentuna 17/6 1797. Sammen med dem bor Hustruns Dotter Johanna Christina, født Kårsta 3/10 1826 (Se Dopboken).

 

Haraker socken lå nord for Västerås, nordøst for Stockholm. Vallentuna socken var Solna sockens nabosogn i nord. Wäderqvarn (= Väderkvarn = vindmølle) er tydeligvis et gårdsnavn i Solna.

Om Överjärva gård i Solna står det følgende på svensk Wikipedia:

Idag är Överjärva gård Solnas enda bevarade jordbruksmiljö med naturskola, kafé, butik för byggnadsvård, antikhandel, marknader och evenemang. I statarlängan finns Statarmuseet, Överjärva gård. Alla byggnader är från tiden mellan 1825 och 1890. Bland gårdens bevarade torpbyggnader märks Sörentorp och Dammtorp. Det senare är från 1700-talet och representerar enligt Stockholms läns museum "ett omistligt kulturhistoriskt värde"

 

 

I det andre utsnittet fra husförhörslängden fra Väderkvarn 1837-1843 leser jeg at Dräng Jan Erson Bolin var født i Haraker 26/4 1803. Videre står det från Öfv. Jerfva - vid Berglund.

Dess Hustru Anna Cath. Pehrsdr. oppgis født i Vallentuna 17/6 1797. I rubrikken til høyre for hennes navn står det vid Tegelbruket - skadad genom körning.

Om Hustruns Doter Johanna Christina står det obs lär ej kunna läsa.

Sønnen Carl Johan oppgis født i Solna 29/4 1837.

 

Det ville ha vært veldig nyttig å finne Carl Johan Bolins vielse med Johanna Jacobsdatter. Der vil høyst sannsynlig navnet til brudgommens far stå innført, og vi vil kunne få vite om han faktisk het Jan Ersson/Eriksson Bolin.

 

 

1843-1848 finner jeg moren, Anna Catharina Pehrsdotter på Tegelbruket sammen med en annen mann og en datter Carolina Charlotta f. 16/1-1831 i Botkyrka,

Carl Johan eller faren er ikke her.  Solna AIa:14b (1843-1848) Bild 1220 / sid 295 (AID: v90073.b1220.s295, NAD: SE/SSA/1564)

 

Dette må vel bety at Jan Ersson Bolin var død engang på 1840-tallet. Carolina Charlotta er vel helst den nye mannens datter fra et tidligere ekteskap.

Endret av Tore S. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I folketellingen 1900 for Skogn finner jeg en Karen Godin, født 1837 i Helsingland, Sverige, som innerst, enke og forsørget av fattigvesenet, bosatt på Skoglund under Stavlo i Skogn.

 

Kan dette være den Karen som er ført som Karen Bolin i 1910? I en av tellingene må isåfall etternavnet hennes være feilført eller feiltranskribert.

 

 

Jeg har bedt Statsarkivet i Trondheim om et oppslag i den originale tellingslisten i folketellingen 1900 for å se om det faktisk står Godin der - eller om det er en feiltranskribering: Folketellingen 1900 Skogn - oppslag i originalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bedt Statsarkivet i Trondheim om et oppslag i den originale tellingslisten i folketellingen 1900 for å se om det faktisk står Godin der - eller om det er en feiltranskribering: Folketellingen 1900 Skogn - oppslag i originalen.

 

Navnet Godin i folketellingen 1900  er nok riktig, for husmannsenken Karen Gaadin, født 1837 i Helsingland, døde 19.mai 1916 - se nr.11 blant Kvindekjøn her Nord-Trøndelag fylke, Landsoknet (Frol) i Levanger, Ministerialbok nr. 721A03 (1912-1935), Døde og begravede 1916, side 211.

 

Det kan derfor være navnet Karen Bolin i folketellingen 1910 som er en feillesning/feiltranskribering, og jeg har bedt Riksarkivet om et oppslag i de originale listene - Folketellingen 1910 Skogn - oppslag i originalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det om noen Bolin Bohlin i Anbytarforum under ämnen og släktnavn.

 

 

 

Jeg får ikke kopiert inn noe på disse siden lenger, så jeg har ikke linken dessverre.

 

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Den familien som Anne-Lise fant,står utflyttet fra Solna til Spånga i nov. 1843.

I Spånga fant jeg dem i husf. AI:14 1843-1850 s. 47.Der står de innflyttet fra Solna 1842, utflyttet igjen til Näs nov. 1844.

 

Hilsen Kari

post-475-0-81453100-1455038522_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være noe feil i det husforhøret Anne-Lise fant mor til  Carl Johan Bolin i Solna med ny mann (Solna AIa:14b)

Jeg har funnet familien igjen i Västra Ryd,Uppsala,innflyttet fra Näs 1846.

 

I husf. AI:12 s. 93 bor Carl Johan med dem,i neste finner jeg han ikke med familien.Jeg har fulgt foreldrene til Jan Ersson Bolin døde 12/8 1865, de bodde sammen med datteren og hennes mann.Da J.E.Bolin døde,flyttet enka til fattighuset og bodde der til hun døde 28/10 1882.

 

Legger ved husf. Västra Ryd AI:12, 1843-1854 s. 93.

 

Hilsen Kari

post-475-0-52561400-1455046010_thumb.png

Endret av Kari Aabelvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sto som leieboere, men det står ikke at de var gift. Samme navn og fødselsdato, Anna Cathrina Persdotter født 17/6-97 og det rare er at det er notert datoer for nattverd og husforhør hvert år mellom 1843 og 1848. Dette er kanskje arbeidsplassen?


Det viktigste er jo i grunnen at du fant dem igjen, så en forhåpentligvis finner utflytting på Carl Johan. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det om noen Bolin Bohlin i Anbytarforum under ämnen og släktnavn.

 

 

Ja, jeg har sett innleggene om Bolin/Bohlin i i slektsnavndelen av Anbytarforum, uten at jeg har klart å knytte noen av dem til den Carl Johan Bolin som kom til Røros og Skogn i Norge. Forøvrig er Anbytarforum mye mindre brukervennlig enn Digitalarkivets brukerforum - det er ikke for ingenting at selv svensker stiller spørsmål om svensk slekt her på dette forumet og ikke i Anbytarforum!

 

-----

 

 

Tusen takk til Kari Aabelvik for nye opplysninger om familien Bolin i Solna. Disse folkene har tydeligvis flyttet mye på seg - fra Solna til Spånga i 1843, fra Spånga til Näs i 1844, fra Näs til Västra Ryd i 1846. Alle sognene ligger like nord og vest for Stockholm. (I tillegg kan Carl Johans mor kanskje ha vært ansatt ved Tegelbruket i Solna fra 1843 til 1848, slik Anne-Lise Hansen skriver). Carl Johans foreldre dør altså i Västra Ryd socken - faren i 1865 og moren i 1882.

 

Da gjenstår det å finne Carl Johan Bolin i husförhörslängdene eller i utflyttningslängdene for Västra Ryd etter 1854.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det ikke utflyttingslister for Västra Ryd mellom 1827 og 1861.

Fant skifte etter faren Johan Ersson Bolin,det står enken og uten brøstarvinger....

 

Hilsen Kari

 

post-475-0-47565700-1455099393_thumb.png

Endret av Kari Aabelvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fant skifte etter faren Johan Ersson Bolin,det står enken og uten brøstarvinger....

 

 

 

Det var overraskende - nå hadde jeg begynt å tro at vi endelig hadde funnet riktig Carl Johan!

 

Kan Carl Johan Bolin finnes i död- och begravningsböcker for Västra Ryd - eventuelt i obefintlighetsböcker?

 

Ettersom moren Anna Catharina døde på fattighuset, regner jeg med at det ikke finnes noen bouppteckning etter henne.

 

Uansett: Tusen takk for at du har tatt deg tid til å se på dette! Nå vet ikke jeg hvor omfattende en leting i disse bøkene vil være - dersom det blir mye å se igjennom, kan jeg jo tegne et abonnement på ArkivDigital selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fant jeg et nytt spor etter Carl Johan.Han står utflyttet fra Västra Ryd til Stockholm 24/10 1854.

 

Så var det å finne han der da...

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har uten hell sett i alfabetiske innflyttingslister i Hedvig Eleonora, Klara, Katarina, Brännkyrka og holder på med Adolf Fredrik (hvor innflyttingslisten ikke er alfabetisk, som i de andre soknene)  Alle i Stockholm stad.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Är det denne Carl Johan Bolin f 1837  som söks?

Inlf nr 83

Hedvig Eleonora BIa:12 (1855-1858) Bild 38 (AID: v85472.b38, NAD: SE/SSA/0006)

(jag lyckades inte lägga in bild)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst er det han! :)

.

post-162-0-61017300-1455125004_thumb.jpg

.

Kan noen tyde det som står under Hemvist i församlingen?

.

post-162-0-46897500-1455120669_thumb.jpg

 

Forstørr med CTRL og +, tilbake med CTRL og 0 (null)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.