Gå til innhold
Arkivverket

Trondheim Borgerkompani


Gunnar Øra
 Del

Recommended Posts

Finnes det ruller over offiserer i dette kompaniet på 1800-tallet? Ble nedlagt i 1881. Er spesielt ute etter de siste 50 årene. Ble også omtalt som Trondheim Borgergarde (tror jeg). 1700-tallet ser jeg finnes, fram til ca 1814.

Mvh Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke noe til Trondheims borgerkompani. Men etter Bergens borgervæpning, som var i sving fra 1600-tallet frem til nedleggelsen i 1880-årene, finnes det et nokså omfattende materiale i Bergens byarkiv. Jeg vil derfor anta at man vil kunne finne noe tilsvarende i Trondheim kommunes arkiver.       mvh.     Torbjørn Pihl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke noe til Trondheims borgerkompani. Men etter Bergens borgervæpning, som var i sving fra 1600-tallet frem til nedleggelsen i 1880-årene, finnes det et nokså omfattende materiale i Bergens byarkiv. Jeg vil derfor anta at man vil kunne finne noe tilsvarende i Trondheim kommunes arkiver.       mvh.     Torbjørn Pihl

Det er faktisk ingen problem fram til 1814, men sliter litt med perioden etter. På slutten var det mer eller mindre en gutteklubb for fiffen i Trondheim med hesteinteresse, og var stort sett  i aksjon ved kroninger og andre offisielle anledninger. De navnene jeg har sett på rittmestrene er toppen av hlerarkiet i Trondheim. De holdt seg med egne hester, uniform og våpen, og var overdådig utstyrt.

Da Borgergarden ble lagt ned tok det ikke mange år før Trondheim rideklubb ble startet, og som fylte ut vakumet som oppsto når Borgergarden ble lagt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken personer det du søker opplysninger om?

Ved kroningen av Carl XV i Trondheim 1860 sto Borgergarden for mottagningen av kongen utenfor byen og videre eskorte inn til byen. Som takk for innsatsen ble det delt ut en del spesiallagde sabler til offiserene, som gave fra kongen. En bekjent av meg fikk tak i en slik sabel med eierinitialer og lurte på om det fantes ruller over de innvolverte. Rett og slett prøve å finne ut hvem som har hatt sabelen. Det samme skjedde visstnok også under kronigen etter 1814, da også offiserene i borgerkorpset fikk sabler i gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det sto T.K. og muligens Pa Pa G, kan sjekke med eieren. T.K. står muligens for Trondhjem korps eller Trondhjem Kompani. Sabelbladet var dekorert ("Etset") med Carl XV sitt monogram på den ene siden og Trondheims byvåpen på motsatt side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Jeg har for tiden en sabel i mitt midlertidige eie som jeg kan beskrive med bakgrunn i en del etterforskning.

Våpenet betegnes korrekt som Pallask og er jernfestet med Carl XV etset inn på klingen. (legg merke til at det benevnes ikke som sabelblad, men klinge) Den har også Trondheims byvåpen etset inn på motsatt siden av klingen.

Når det gjelder bokstavene som er gravert på knappen for opphenget av balgen, så står det på min pallask følgende bokstaver:

T.K.R.B.G.

Disse bokstavene står for Trondhjems Kongelige Ridende BorgerGarde.

Håper dette kan bidra litt i din kunnskap om våpenet.


Jeg har for tiden en sabel i mitt midlertidige eie som jeg kan beskrive med bakgrunn i en del etterforskning.

Våpenet betegnes korrekt som Pallask og er jernfestet med Carl XV etset inn på klingen. (legg merke til at det benevnes ikke som sabelblad, men klinge) Den har også Trondheims byvåpen etset inn på motsatt siden av klingen.

Når det gjelder bokstavene som er gravert på knappen for opphenget av balgen, så står det på min pallask følgende bokstaver:

T.K.R.B.G.

Disse bokstavene står for Trondhjems Kongelige Ridende BorgerGarde.

Håper dette kan bidra litt i din kunnskap om våpenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.